Gå til innhold

Installasjon av MIST støydemping i P182 (mange bilder!)


Anbefalte innlegg

Installasjon av MIST Støydempingsmatter i Antec P182

 

 

Jeg har som målsetning å ha en stille PC som kan overclockes og bruke til gaming, brukes til fildeling om natten og mutlimedia-PC sammen med LCD-TVen min.

Dette er et veldig stort bruksområde, og jeg har prøvd å få dette til på en best mulig måte!

Neste steg i byggingen er å installere MIST lyddempingsmatter i kabinettet, og jeg tenkte at jeg skulle dele dette med forumet.

 

IMG_1540.jpg

 

Mitt oppsett:

  • Antec P182 "Gun Metal"
  • OCZ StealthXStream 600w
  • Zalman CNPS9700LED
  • 3x Noctua NF-S12-800 vifter
  • 1x Nexus 1000RPM Real Silent vifte
  • MIST Støydempende matter
  • Asus P5Kc
  • Kingston HyperX 4-4-4-12 PC6400 1GB x 3
  • Intel Core2Quad Q6600
  • Gainward 8800GT
  • Samsung HD501 500GB x2

Sånn ser utgangspunktet mitt ut:

 

 

 

IMG_1546.jpg

 

IMG_1547.jpg

 

 

Siden temperaturer er essensielle iht. lyd og kjøling har jeg målt temperaturene før og etter. Tallene er høye, men Q6600 har en ekstrem varmeutvikling..

 

Alle temperaturer er oppgitt med Zalman CNPS9700LED på 1395RPM

Idle @ 3.05GHz:

  • 38
  • 37
  • 35
  • 35

Load @ 3.05GHz:

  • 60
  • 60
  • 57
  • 56

 

IMG_1541.jpg

 

 

Mattene kommer levert i den standard hvite, kompakte og subtile MIST-forpakningen.

 

 

 

IMG_1542.jpg

 

 

De ligger oppå hverandre i i en solid plastikkpose inni esken (fjernet på bildet)

 

 

 

IMG_1543.jpg

 

 

En matte for topp, en for dør motsatt av hovedkort, en for dør bak hovedkort, en for bunn.

 

Jeg fant raskt ut at slik som kablene mine var lagt var det ikke lett å få lagt inn en matte i bunnen av noen av kammerene mine, så dette har jeg ikke prøvd på helt enda. Skal kanskje tilpasse en til det øvre kammeret senere.

 

Jeg har begynt med den øvre matten.

Først måtte jeg fjerne den øvre viften. Dette ble gjort ved å skru ut to skruer under spoileren på toppen av kabinettet.

 

 

 

IMG_1549.jpg

 

 

 

Deretter var det bare å plugge ut viften og dra den av. Ingen problem!

 

Så var det bare å ta folien av baksiden på matten og lirke den inn. Prøvde å ta den gjennom 5.25" brønnen, men det gikk ikke så bra. Det letteste var å ta ut CDROM-stasjonen og lirke den inni på siden. Limen på mattene er av typen hvor det ikke gjør så mye hvis du klistrer litt feil, du kan ta dem løs igjen uten å skade noe.

De passet bra, måtte klippe litt for å innsnerve matten der 5.25"brønnen begynte. Resultatet ble slik:

 

 

IMG_1553.jpg

IMG_1554.jpg

 

 

 

Så var det døren sin tur:

 

 

IMG_1556.jpg

 

 

Matten var ikke stor nok til å være heldekkende for det relativt store kabinettet Antec P182.. Jeg har derfor valgt å plassere matten over hvor hovedkortet er i maskinen, for å fange opp flest mulig vibrasjoner hvor det er flest vifter.

 

Kabinettet vil ikke lukkes igjen slik som matten er nå, pga en stålkant som skiller det øvre og nedre rommet i kabinettet.

Jeg la døren oppå kabinettet, stilte det inn og så hvor jeg måtte kutte. Langs stålkanten er det en forhøyning ganske langt framme mot fronten av kabinettet. Denne måtte det også lages plass til, og jeg kuttet 27cm fra bakenden av kabinettet og 4cm opp fra bunnen. Dette passet akkurat!

 

 

Resultatet ble slik :

 

 

IMG_1558.jpg

 

 

 

 

 

 

IMG_1550.jpg

IMG_1552.jpg

 

 

Matten til døren bak hovedkortet er bare 2mm tykk og har ikke skumbelegg, for å få plass. Det gikk fint å få denne døren igjen, til tross for kabelrot bak der.

 

Så var det å starte opp maskinen igjen! Resultatet ble meget bra! Det var en stor merkbar forskjell for meg, alt som kan høres nå er bare en kontinuerlig og moderat merkbar woosh-lyd, de varierende "skarpe" lydene ble effektivt dempet.

Vibrasjonsdempingen er bra i P182 fra før, men med denne ble den enda bedre! Man kjenner faktisk ikke vibrasjoner i det hele tatt når man tar på kabinettet!

 

Så over til tallene dere har ventet på, temperaturene etter modifikasjonene.

Jeg tok ut en 120mm vifte pluss at luften bør ha litt mer motstand nå, så jeg har forventet en god temperaturøkning.

 

Idle @ 3.05GHz:

43

42

38

37

 

Load @ 3.05GHz:

63

62

59

59

 

Disse temperaturene er gamle, og er nå ca 4-5 grader lavere.. Oppdateres når jeg får PCen tilbake!

Det ble jevt over ca 2-4 grader høyere temperatur, noe som er fullt akseptabelt, syntes jeg.

 

Zalman CNPS9700LED er en helt grei CPU-kjøler, men ikke optimal.

Endret av Inception_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...