Gå til innhold

Foto

Halo: Worklog: Master Chief hjelm

23 svar i denne tråden

#1 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 18. november 2007 - 01:14

Postet bilde

Litt annen informasjon
Ok, først vil jeg si at jeg har vært veldig usikker på hvor jeg skulle poste denne workloggen. Skulle jeg poste den i HW worklogforumet, da jeg til og med har sett bakelogger der? Uansett, etter en del PMs til moderatorer så har jeg bestemt meg for å legge den her, om det skulle være nødvendig så får en moderator flytte den, samt kommentartråden.
Det har blitt en del PMs til forskjellige moderatorer, så beklager for det som nesten grenser mot spamming, men prøvde å få et svar så raskt som mulig, da jeg vil begynne å legge ut loggen. Igjen, jeg beklager dette på det sterkeste.

Introduksjon
Så, over til workloggen :)
Poster først noe arbeid fra noen dager siden, da jeg ikke har hatt mulighet til å poste disse før nå, flere grunner til dette.

Grunnen til at tittelen sier "(+Armor?)" er fordi jeg muligens har en kjøper på dette prosjektet. Hvis hjelmen blir bra så er det en som er interessert i å kjøpe full outfit.

Håper noen er interessert i å lese loggen, hvis noen har kommentarer, vennligst skriv disse i kommentartråden. Skal få lagt til link til denne tråden og kommentartråden i signaturen min så raskt som mulig.

kan også nevne at jeg gjennom hele workloggen kommer til å skrive kommentarer til bildene over bildene, så det ikke blir noe forvirring rundt dette.

Kommentartråden

mvh
Amento

Dette innlegget har blitt redigert av Amento: 29. juli 2010 - 00:32

• 0

#2 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 18. november 2007 - 02:06

Update 16. November 2007

Som sagt i første post, har ikke hatt mulighet til å få poste denne før i dag.

En slags edit:

*mine innlegg*
Dette kan bli utrolig bra hvis du tar deg litt tid, alltid gøy å se ordentlige Halo fans vise at de er.. Ordentlige Halo fans! thumbup.gif !

Dette må væl være den mest teit og snodige biten med dette prosjektet. Jeg har aldri spilt Halo! Aldri! Ikke en gang sett på at noen har spilt det! Likevel synes jeg Master Chief er en utrolig kul og spennende karakter, og det er det, samt utfordrigen med å lage det, som har fått meg til å starte dette.

De store utfordringene med dette prosjektet er
- Å få hjelmen lik Master Chief sin
- Få fargen rett
- Gjøre det mulig å bruke den
- Få ned kostnadene

Ergo, hele prosjektet er en eneste stor utfordring, men det er jo det som gjør det så morsomt ;)

Ok, så har hatt noen ideer om hvordan å gjøre dette. Har kommet fram til å lage en form å støpe hjelmen i. Materialet blir glassfiber plast og fiberduk, samt foring invendig, et visir og maling. istedet for å se mørkt på at det er så kaldt ute og at det gjør arbeidsforholdene verre, så har jeg tenkt å utnytte den fine hvite dyna som vil legge seg ute om ikke alt for lenge. Hvordan får dere se senere...

Så var det å få til formen. Det jeg kom fram til da var å bruke en 3D model av MC, rettere sagt hjelmen hans, og ta utgangspunkt i det. Etter litt om og men fant jeg en brukbar model på Google 3D Warehouse. Jeg har lett mange andre steder også men fant en som jeg var fornøyd med her. Han som la ut modellen på 3D Warehouse het Noremac, men han sier at han også lastet den ned, så den som står bak det hele er ukjent for meg, men om noen skulle vite det så ikke nøl med å si ifra :)

Ok, her er loggen fra fredagen.

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

Det var alt jeg gjorde på fredag, fikk ikke skrevet ut det hele fordi jeg fikk ikke installert skriver driveren... God bless Vista :p

Kommentartråden!

EDIT - 20. November: Resiza bildene.

Dette innlegget har blitt redigert av Amento: 28. juli 2008 - 23:47

• 0

#3 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 18. november 2007 - 21:17

Informasjon

Jeg har nå fått beskjed fra moderator at workloggen får ligge er på Haloforumet. De hadde diskutert det og kom fram til denne beslutningen. Takk til dere for at dere fikk avklart det :)

mvh
Amento

Dette innlegget har blitt redigert av Amento: 28. juli 2008 - 23:46

• 0

#4 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 20. november 2007 - 19:11

Update 17-19. November 2007

Oki, tenkte jeg kunne poste logg for disse dagene siden jeg holdt på med det samme hele veien, nemlig å lage papirformen.

Oppdatering igjen så snart jeg er ferdig med andre halvdel av hjelmen.

Kommentartråden!

mvh
Amento

• 0

#5 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 29. november 2007 - 21:40

Update 23. November 2007

Her kommer da updates fra forrige helg og litt etterpå...

Kommentartråden!

mvh
Amento

• 0

#6 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 29. november 2007 - 21:45

Update 24. November 2007

Gjorde i dag ferdig papirmodellen av hjelmen. Trenger vel ikke å forklare det noe nærmere. teipet/limte delene sammen. Tok ikke noe bilde av modellen, men den er med på et bilde i loggen for søndag 25. november.

mvh
Amento

Dette innlegget har blitt redigert av Amento: 28. juli 2008 - 23:44

• 0

#7 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 29. november 2007 - 21:53

Update 25. November 2007

Så var det bare å sette igang å lage gipsform.

Og så har jeg dessverre ikke noen flere bilder fra lørdagen. Det jeg gjorde var å stappe full modellen med snø og forme den til slik som den skulle være. Satte det hele på en bøtte for å få den litt opp fra bakken, og deretter var det bare å begynne å gipse. Dette tar litt tid og kan være litt vanskelig i starten. Det er viktig å glatte ut undersiden, altså den siden som skal ned på modellen, slik at man får en jevn og fin overflate på innsiden. Brukte hele boksen med gips på dette, altså 6cm x 20m, så man trenger litt.

Gipsen tørker ganske fort og blir nokså hard men så trengs en del timer på skikkelig tørking. Gipsen vil forbli litt småfuktig og jeg lot den ligge over natten. Tok deretter å rev ut papirmodellen.

Har en video av snøstappingen og litt av gipsingen, men har ikke fått denne ut av kameraet enda, noe som er galt. Så snart jeg får lastet den ned på PC-en så skal jeg få lagt ut noen bilder fra den.

Kommentartråden!

mvh
Amento

Dette innlegget har blitt redigert av Amento: 28. juli 2008 - 23:43

• 0

#8 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 29. november 2007 - 22:11

Update 26. November 2007

Så var det å lage hjelmen. Ikke papirmodellen, ikke gipsformen, men selve hjelmen.

Skal legge ut en utgiftsliste etter hvert med alle utgiftene til dette prosjektet, slik at dere får se at dette ikke er direkte billig.

Kommentartråden!

mvh
Amento

Dette innlegget har blitt redigert av Amento: 28. juli 2008 - 23:42

• 0

#9 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 3. desember 2007 - 21:55

Update 1. Desember 2007

Var i Trondheim i dag og kjøpte en hel del ting. pengene fløy ut av vinduet, men til gjengjeld så fant jeg veldig mye kjekt...

Kan også nevne at jeg har fått lastet over filmen fra gipsingen på PCen nå så skal få lagt til noen bilder fra det til riktig update...

Kommentartråden!

mvh
Amento

• 0

#10 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 3. desember 2007 - 22:10

Update 2. Desember 2007

Har lagt til bilde av visiret i en tidligere update, sjekk bildet og kanskje du er interessert i å kjøpe det siden jeg ikke har noe bruk for det :p

Ok, så var det andre halvdel av hjelmen. Nevnte vel tidligere at jeg ikke tenkte jeg skulle gå nærmere inn på denne, men kan jo gjøre det alikevel.

Skal prøve å få ut utgiftslista snart...

Kommentartråden!

mvh
Amento

• 0

#11 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 4. desember 2007 - 20:55

Update 4. Desember 2007

Lagt til utgiftsliste i post nr. 1 nå. Kan være feil i den totale utgiften, regna det bare raskt på kalkulatoren. Den egentlige updaten for i dag, altså det jeg gjorde i dag får jeg ikke posta før i morgen...

mvh
Amento

EDIT: Skrivefeil

Dette innlegget har blitt redigert av Amento: 28. juli 2008 - 23:41

• 0

#12 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 5. desember 2007 - 18:16

Update 5. Desember 2007

Fikk da som sagt ikke tid til å poste dette i går...

Kommentartråden!

mvh
Amento

Dette innlegget har blitt redigert av Amento: 28. juli 2008 - 23:41

• 0

#13 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 16. desember 2007 - 23:51

Update 16. Desember 2007

Bare en bitte liten update. Tegna på litt mer hvordan jeg skal skjære osv. Siden det blir en stund til plastikken og silikonen kommer så har jeg god tid til å jobbe med hjelmen, finpusse og få den så lik som mulig:

Kommentartråden!

mvh
Amento

EDIT: Liten datofeil...

Dette innlegget har blitt redigert av Amento: 28. juli 2008 - 23:40

• 0

#14 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 21. desember 2007 - 00:13

Update 21. Desember 2007

En dele ting som har skjedd i det siste.

Plastikken og silikonen er også sendt nå. Fikk de til å sende pakken som oppkrav i stedet, så nå må jeg skaffe penger... fort...

Kommentartråden!

mvh
Amento

Dette innlegget har blitt redigert av Amento: 28. juli 2008 - 23:40

• 0

#15 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 5. januar 2008 - 17:22

Update 5. Januar 2008

Først, godt nyttår alle sammen :)
Ok, så i kommentartråden skrev jeg her om dagen at jeg hadde fått en pakke... Jeg har også kjøpt in noen andre ting så jeg tenke at jeg kunne legge ut bilder av alt dette. Er fortsatt ikke helt ferdig med hjelmen så kan ikek begynne å lage form å støpe enda...

Skal få gjort ferdig glassfiberhjelmen nå så skal jeg få ut noen bilder etter det.

Kommentartråden!

mvh
Amento

Dette innlegget har blitt redigert av Amento: 28. juli 2008 - 23:39

• 0

#16 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 19. februar 2008 - 00:47

18. Februar 2008

Back! Nå har det blitt en stund mellom oppdateringer og det beklager jeg, men skal forhåpentlig vis få gjort en del i vinterferien nå. Tenkte jeg kunne forklare litt hva jeg har gjort de siste dagene og så trenger jeg litt hjelp fra dere ;)

Ok, de siste dagene har jeg gjort en del, men det har likevel ikke vært så produktive dager.

Så kommer det lille problemet. Hvor stort skal egentlig rifla være? Når jeg tenker våpen så tenker jeg bestandig jo større jo bedre og det blir raskt for stort. Det jeg lurer på er om det finnes noen oppgitte mål på assault rifla, trolig ikke, men om det finnes så please post på kommentartråden ;)
Den største av de tre papirmodelene er 78cm fra kolbe til ytterst på løpet, er dette for stort? Eller er det for lite? Feedback please.

Håper dere har noe å lese på i en liten stund i hvertfall. Skal få posta noen bilder av hjelmen når jeg begynner å bli ferdig med den, det blir bra, trust me :p

Kommentartråden!

mvh
Amento

Dette innlegget har blitt redigert av Amento: 28. juli 2008 - 23:38

• 0

#17 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 9. mars 2008 - 17:26

Update 21. Februar 2008

Jeezes! Har helt glemt å poste denne updaten! Sorry gusy! Den kommer nå! Beklager virkelig altså :p

Beklager virkelig for sein update... :(
Får forhåpentlig vis jobba litt med hjelmen igjen snart. Om ikke neste uke så får vi se i påskeferien.

Kommentartråden!

~Amento

Dette innlegget har blitt redigert av Amento: 28. juli 2008 - 23:38

• 0

#18 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 16. juni 2008 - 23:18

Update 16. Juni 2008

Long time no see ;)
Over 3 måneder siden forrige update, det beklager jeg. Kan nok ikke bare skylde på skolen... Jeg skal ta meg sammen og få jobba mye og posta logg hyppig.
Ble foresten intervjuet av HaloNorge.com for en liten uke siden. Morsomt å se at de viser interesse :)
Jeg nevnte deg, Laland, i intervjuet. Not by name, men no du hører på intervjuet(Finner det i bergkastseksjonen deres) så skjønner du hva jeg mener :fun:

Jeg kommer til å være litt mer knapp i forklaringene mine fra nå av så om det er noe som er uklart så får dere heller spørre i kommentartråden og så skal jeg prøve så godt jeg kan å svare ;)

Kommentartråden!

mvh
Amento

Dette innlegget har blitt redigert av Amento: 28. juli 2008 - 23:37

• 0

#19 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 29. juni 2008 - 22:46

Update - informasjon og siste ukas arbeid

Har jobba litt nå og da den siste uka. Har vært en del på jobb i tillegg så det har blitt noen lange dager. Den siste tida har gått med til å fikse småting på hjelmen og lage til noen større detaljer.

Det jeg har blitt mer klar over den siste tida er at jeg trenger å forstørre hjelmen litt. Brukte et par dager på å finne ut en fin måte å gjøre det på.
Det jeg kommer til å gjøre er å nå legge leire utenpå modellen. Jeg tar utgangspunkt i hjelmens midtpunkt(x,y og z) og forstørrer den ut fra det. På denne måten får jeg også muligheten til å lage alle smådetaljene i leire noe som er utrolig mye enklere. Jeg har 1kg terrakottaleire og 10kg blåleire i skapet så jeg har nok å ta av.

To bilder bare for å vise litt hva jeg gjorde tidligere i dag.

Kommer til å poste bilder av modelleringen etter hvert som jeg jobber.

Kommentartråden!

mvh
Amento

Dette innlegget har blitt redigert av Amento: 28. juli 2008 - 23:36

• 0

#20 Amento

Amento

Bruker

• Medlemmer
  • 1 504 innlegg
  •   7. oktober 2005

Skrevet 20. juli 2008 - 22:57

Update 20. Juli 2008

Har begynt med leira nå. Godt å være ferdig med glassfiberen.

Det ser ike helt bra ut nå, men det er fordi jeg for øyeblikket fokuserer på å forstørre den og så får jeg ta detaljene etterpå.

Jobba med leira ca 2 timer idag. Ut ifra det regner jeg med en ca 8-10 timer på forstørring og deretter ca 8-10 timer på detaljene, men det er et veldig grovt overslag av tidsbruken.

Hjemme alene denne uka så det blir nok litt drikke, musikk og jobbing med leire ;)

Kommentartråden!

mvh
Amento

Dette innlegget har blitt redigert av Amento: 28. juli 2008 - 23:35

• 0

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere