Gå til innhold

Fix til Vista 64bit ved 4gb/8gb ram problem


Anbefalte innlegg

Hvis du benytter Vista 64-bit og installerer 4 eller 8 GB minne, er det stor fare for at du får problemer.

 

Mange av disse problemene forsvinner ved å bruke MSconfig.

 

*start ett terminal vidu

*start msconfig (skriv msconfig, og trykk enter)

*Velg boot fanen

*Velg avanserte innstillinger

*Velg riktig antall prosessorer manuelt

*Definer maks minne manuelt. Dette skal tilsvare mengde ram, minus eventuelt delt minne med skjermkort.

*trykk ok

*restart

 

Vet ikke hvorfor dette virker.

 

På noen hovedkort må du senke minnehastighet ett hakk, eks. fra 800 til 667, eller øke volten forsiktig, eller begge deler.

 

På nye maskiner er det klokt å installere OS med 2GB. Installere drivere. Installer deretter denne

 

http://support.microsoft.com/kb/929777

 

hvis den ikke er installert. Sett så inn resten av minnet.

 

Bios oppgradering kan hjelpe, men noen oppgraderinger messer opp 4gb, slik at du i noen tilfeller må bruke en gammel bios, dvs. at du i noen tilfeller må nedgradere bios. Noen hovedkort vil ikke poste med 4gb ram eller mer, med mindre du oppgraderer bios.

 

Creative X-FI har hatt endel problemer, så vær nøye med hvilken drivere du installerer.

 

AMD 690G har store problemer med alt over 3GB minne, og av de tilgjengelige hovedkortene i Norge er det trolig bare MSI som støtter 8gb. Alle andre må bruke MSconfig for å bruke 4gb.

 

Noen hovedkort, ikke alle som mange påstår, krever at du manuelt setter på memory remapping i BIOS for å benytte 4gb eller mer.

 

Noen melder om at å aktivere ACPI 3.0 fikser problemene deres.

 

En annen ting du bør være klar over er at Vista har en tendens til å installere feil driver. Det anbefales sterkt å installere alle drivere før du kobler maskinen til internett, da Vista søker etter drivere under installasjonen, og velger av og til feil driver. Jeg kommer oftest over dette tipset fra folk med Nvidia produkter.

 

Installer maskinen med 2gb uten nettilkobling. Installer alle drivere. Bruk patchen. Skru av maskinen, og sett inn resten av minnet. Start opp igjen. Først nå bør du koble maskinen til nett.

 

Det er også viktig å installere drivere i riktig rekkefølge, installer alltid drivere til komponenter som andre enheter er avhengi av først.

 

Begynn med chipsett drivere, da nesten alt er avhengi av disse. Installer drivere til skjermkort før du installerer tillegg til disse som eks. Catalyst Control Center eller avivo. Lydkort skal kommunisere over PCI buss av en eller annen type, sørg for at denne bussen har riktig driver, før du installerer lydkortdriver.

 

Det er allment kjent at hovedkort gjerne er kresne på minne brikker. Du bør ha kun identiske minnebrikker av samme merke, samme modell, og med identiske micro chipper. Store produsenter bruker nesten alltid å støtte Kingston sine ValueRam brikker, hvis du ønsker å bruke noe annet, bør du bruke gjerne flere forum, for å se om andre får de aktuelle brikkene til å fungere med ditt HK.

 

Forsatt problemer:

Hvis du ikke får det til, må du være tålmodig med de som forsøker å hjelpe deg på ett forum. Ikke alle har forstått at enkelte oppsett rett og slett ikke fungerer under Vista med mye minne, men tror at du gjør noe feil. Husk at de fleste kun bruker 2gb, slik at problemene med 4gb eller mer ikke avsløres av så mange brukere, da de ikke er så mange. Dette har jeg erfart da ett Gigabyte 690G kort fikk problemer. Folk trodde først ikke på meg, da kortet er toppers med 2gb og vinner hauger av tester.

 

Minnebrikker:

Feil på minnebrikker dukker lett opp i Vista 64bit oppsett med mye ram. Du bør derfor kjøre flere minnetester som memtest86+, som finnes på Ubuntu installasjons plata og kan startes direkte fra plata. Det finnes også stress tester i Ubuntu. Du burde teste minnet i XP med Prime og noen spill. Selv om dette funker, så er det mange som mener at 64bit vil fremkalle problemer som 32bit ikke gjør med minnebrikkene.

 

Jeg har enda ikke hørt om konkrete oppsett der dette er tilfellet. Men at enkelte hovedkort kan slite med enkelte typer minnebrikker i 64bit men ikke 32bit, er høyst sannsynlig, men vi snakker da trolig om ett komatibilitets problem, ikke defekte brikker.

 

Strømforsyning:

Strømforsyningen din trenger ikke være stabil, selv om den er på 1000W. Kvalitet og Watt henger ikke sammen. Jeg hører ikke ofte om at Vista problemer løses ved å skifte PSU, så hvis den fungerer under XP eller Ubuntu eller begge deler, så vil den trolig også fungere under Vista. Det dukker av og til opp tilfeller hvor Vista knekkes av PSU, mens XP ikke gjør det.

 

Hovedkort:

Det mest vanlige er at det er hovedkortet som har skylda. Hvis du finner andre brukere på nett med samme oppsett som deg (dvs. hovekort, ram, og CPU), og som fungerer, har du trolig ett defekt hovedkort. (men det kan være ram eller PSU også). Det kan også lønne seg å sjekke om chipsettet generelt har mye problemer, eller om produsenten har problemer med Vista.

 

CPU:

Det hender at hovedkort ikke støtter en gitt type prosessorer skikkelig. Jeg har hørt om tilfeller der Vista med 2gb ikke støttes med en type kjerne, mens en eldre type kjerne støttes, selv om begge oppgis som støttet av BIOS. Defekte prosessorer er ikke vanlig.

 

Skjermkort:

Det finnes mange eksempler på at bytte av skjermkort løser problemet. Litt eldre kort som 6800gt har gitt mange eiere problemer. Nvidia kort er dessverre overrepresentert her.

 

Drivere:

Husk å benytte 64bits drivere for Vista 64bt. Du må ikke benytte 32bits drivere og ikke benytte 64bits drivere for XP PRO 64bit. Mange problemer blir løst over tid ved hjelp av nye drivere, og det kan tenkes at ditt problem ikke er løst enda, men dette er lite trolig hvis du kan oppdrive ett velfungerende oppsett på nettet.

 

Lykke til!

Endret av FrodeNilsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hei,

 

hadde Vista med 4GB kjørende en god stund - helt uten problemer. Men med en gang jeg la inn 4GB til, altså 8GB totalt - så mistet jeg både DVD/CD-brenner og i tillegg den virtuelle DVD/CD-stasjonen jeg hadde inne. I enhetsbehandling ser jeg begge to med utropstegn foran, altså at det er noe feil - men jeg finner ikke noe feil sånn uten videre.

 

Noen som har opplevd samme feil, ellers om har noe tips til hvordan jeg kan få fikset dette?

 

Erik

Lenke til kommentar
*Velg riktig antall prosessorer manuelt

 

Vi snakker om antall kjerner sant? som core 2 duo eller quad cpu?

 

 

Har nylig sittet inn totalt 4gb i maskinen min og oppgradert til Vista 64 bit..har lest mange steder at mange har BSOD når de innstalerer vista 64-bit med 4gb men jeg har ikke opplevd noe sånt..heldigvis..så langt fungerer ting veldig bra.

Dessverre så virker ikke divX Pro 6.8 som den skal i Vista 64:-( men heldigvis ingen krasj eller ustabiliteter ennå men jeg tenker det kommer..men håper selvsagt ikke på det..

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Hint:

Når det gjelder msconfig; du kan også prøve å fjerne haken der det står "maksimal ram" sånn at den ikke har en grense. Dette funka for meg.

Hadde akkurat det samme problemet som er nevnt i topic, så jeg installete den nye updaten til microsoft og stilte på maks ram. Updaten til microsoft fikk bluescreen til å stoppe, men den ville fremdeles ikke vise mer enn 2gig ram. Så jeg prøvde å sette maks til 4096, men dette ble bare resatt for hver gang jeg restarta. Når jeg fjerna maks ram derimot registrerte windows alle 4096mbene mine =)

 

Håper dette kan hjelpe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...