Gå til innhold

Analog Oktoberfest med Mamiya


Anbefalte innlegg

Her vil jeg med tid og stunder legge ut mine oktoberbilder med Mamiya 645 og 55mm f2.8. Blir nok en stund før det dukker opp noe her da jeg ikke fremkaller selv (og negativene må scannes).

 

Edit: Kan jo legge ut et bilde av redskapen mens vi venter :love:

post-40214-1191445586_thumb.jpg

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, du må ikke få for høye forhåpinger nå da;) Men det blir spennende å se resultatene, jeg er ikke helt fortrolig med kamera ennå, spesielt lysmåleren. Har vært ute og tatt bilder to dager på rad nå, i går sykla jeg en lang tur oppover groruddalen og endte som så ofte ellers opp på en kirkegård. Nydelig lys i Oslo i går kveld, håper det tar seg like godt ut på film...

 

Jeg byttet film i går og satte inn noe som jeg har hatt liggende i kjøleskapet siden jeg fikk det med kamera, en Velvia 50 ISO som gikk ut i 2002(!). Håper den fortsatt er brukanes. Og 50 ISO er vel neppe ideelt til mørke høstkvelder...

 

Huskeliste til senere:

2 Okt: Div. kirkegård

3 Okt: Kafé, Munch-museét

4 Okt: Botanisk hage. Leverte to filmer til fremkalling (men bare en halv film fra oktober). 1 uke sa JP, sukk...

5 Okt: Hytta

6 Okt: Hytta

7 Okt: Hytta

8 Okt: Oslo sentrum

9 Okt: Oslo sentrum. Leverte to nye filmer til fremkalling, JP tror at de skal ha mine forrige filmer klare til torsdag...

10 Okt: Oslo sentrum

11 Okt: Akerselva/Botanisk hage. Nyyyydelig høstlys i byen!

12 Okt: Oslo. Hentet en av filmene hos JP, de andre var selvfølgelig forsinket! Og den filmen jeg fikk igjen var tatt før oktoberfesten...

16 Okt: I dag fikk jeg endelig en etterlengtet sms fra Japan Photo, og etter jobb fikk jeg hentet ut to av de tre filmene som nå er inne til fremkalling. Den første var et sett nyyydelige dias fra den første filmen jeg tok, en Velvia 50. De gleder jeg meg virkelig til å få scannet, jeg vet ikke helt når jeg får tilgang til en skikkelig scanner så jeg skal prøve å avfotografere et par dias senere i kveld. dessverre var det en ganske kraftig vignettering på noen av bildene, så solblenderen som stod på var nok neppe beregnet for dette objektivet!

21 Okt: Galleri F15

24 Okt: Bærums Verk

25 Okt: Oslo sentrum

 

Den andre filmen, en normal negativfilm av type Kodak Porta 400 NC, var dessverre en stor skuffelse. Jeg hadde riktignok ikke forventet samme spruten som fra Velviaen, men fargene var virkelig blasse og dårlige. At filmen gikk ut i 2002 kan selvfølgelig ha virket inn på dette, men Velviaen hadde også samme utløpsår.... Jaja, det kan jo hende at papirkopiene ikke gir et helt korrekt bilde av tilstanden, men når neste film er tatt ut skal jeg gå til anskaffelse av fersk Velvia! Jeg mener å huske at den filmen jeg fortsatt ikke har fått er en Velvia 50, så jeg krysser fingrene for at den holder en bedre kvalitet...

 

Scannet et bilde fra jobbens alt-i-ett HP i dag, i mangel av noe bedre. Resultatet var ganske komisk:

post-40214-1192635220_thumb.jpg

Jobber med å få tak i en bedre scanner....

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter gjentatte forsøk på å scanne med billige alt-i-ett scannere, måtte jeg bare gi opp. Jeg har lurt på å kjøpe meg en skikkelig scanner, Epsons V700 ser veldig lovende ut, men det blir uansett ikke før neste måned (lønning :roll: ). Så for å i det hele tatt få lastet opp noe her måtte jeg ty til siste utvei, å avfotografere diasene.

 

Måten jeg løste det på var å bruke en bordlampe med hvit skjerm som lyskilde, oppå denne satte jeg en glassvase som jeg så la lysbildene oppå. For å avfotografere brukte jeg speilrefleksen og et 105mm macroobjektiv, selvfølgelig med stativ. Hele oppsettet så ganske komisk ut, jeg skal prøve å få lagt ut et bilde av det senere.

 

Selve diasene så helt fantastiske ut, etter å ha betraktet dem med lupe er jeg er mektig imponert over farger og detaljer! dessverre viste det seg (som ventet) at det skulle bli problematisk å få avfotografert dem med et godt resultat. Både farger og dynamisk omfang har tapt seg kraftig, bildene ble mørke og mange bilder har kraftig vignettering. Men jeg legger dem nå ut uansett, forhåpentligvis kan jeg oppdatere denne posten en gang i fremtiden med noen skikkelige scanninger.

 

Negativfilmene prøvde jeg ikke å avfotografere. I tillegg har jeg to filmer som ennå ikke er levert inn.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Takk for kommentarene:)

 

Jeg har ikke etterbehandlet på noen måte, men filmen er jo en Velvia 50 som er ganske fargemettet i utgangspunktet. Vignetteringen er forårsaket av "avfotograferingen" av diasene. Nå er jeg endelig klar til å bestille meg en ny scanner, det blir spennende å se hvordan resultatet blir...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...