Gå til innhold

MP3/OGG/APE-spiller m/video+FM til Kr.167 m/frakt


qwert

Anbefalte innlegg

Hvor mye kan man få for nesten ingenting? Svaret er: Ganske mye faktisk, men med visse begrensninger.

 

Har sett en del iPod-kloner tidligere uten å bli så alt for imponert, men det begynner dog å bli en stund siden. Målet med denne øvelsen var derfor å se hvor mye 'kinaspiller' (les: generiske billigprodukter, ikke nødvendigvis alle ting skrudd sammen i Kina) jeg kunne få tak i (inkludert et sett akseptable ørepropper) og samtidig holde meg under 200 kroner inkludert levering.

 

Byggegvalitet

Uten at jeg skal si for sikkert nøyaktig av hva: Den er sikkert en kopi av noe (min kom med hvite detaljer, ikke lilla som på bildene, og tjener IMO på det). Det har blitt stadig vanskeligere for kinaprodusentene å selge knockoffs av Nano, så i steden for har de begynt å kopiere fra koreanerne og fra de kinesiske produsentene som har utviklet egne design for eksportmarkedet (som forøvrig også stjeler fra hverandre igjen). Har ikke sett flere versjoner av akkurat denne utgaven, men den er garantert bygget hos et av flere dusintalls slike selskaper i Shenzhen.

 

Alt i alt føles den ganske bra kvalitetsmessig med et ytre skall av metall (fingeravtrykksmagnet) skrudd fast i en indre plastramme som holder kretskortet. Størrelsen er ca. 7.5cm x 4.5cm og den er omtrent en centimeter tykk med en vekt på 40-50 gram. Knappene har en helt grei respons og det er en påfallende mangel på slark i USB-kontakten og hodetelefonutgangen (som forresten er 3.5mm, noe som dessverre ikke er en selvfølge). Åpningen for minnekortet er dekket av en liten gummiflapp som virker omtrent like solid som de man ser på dyrere mobiltelefoner og digitalkameraer (hvilket skulle bety at den kommer til å ramle av). På baksiden er det utstansede hull med noen innfelte detaljer for den innebyggde høyttaleren. Godkjent pluss for byggekvalitet og estetikken er en smakssak.

 

Medfølgende utstyr

Spilleren ble levert i en helt grei liten boks av akrylplast. USB-kabel som dobler som ladekabel, hodetelefoner, mini CD og vegglader. Hodetelefonene er, som forventet, av en type jeg ikke ville ønsket på min verste fiende og ble kastet etter 30 sekunders lytting. USB-kabelen kan plugges inn i det nesten vektløse veggadapteret for lading fra strømnettet (svitsjende 110-230V, trenger overgangsplugg) men denne er ikke noe jeg tror innboforsikringen min ville dekket hvis det blir brann (det står noe om grov uforstand i vilkårene mine...), så den får bli uprøvd. Slike AC-til-USB-ladere som er godkjent i Norge kan man uansett få på Clas Ohlson til noen små kroner hvis man trenger det. Instruksjonsmanualen var svært informasjonsfattig, men det tok ikke mer enn en halvtimes tid å finne ut av funksjonene uansett.

 

Skjerm og menyer

Spilleren har en oppløsning på 220x176 i en størrelse på drøye 5cm, eller ca. 2". Bildekvaliteten er helt OK. De som måtte ha vært borti en Nokia 6630/6680/6681/N70 har et godt referansepunkt både i størrelse og kvalitet. Det finnes bedre, men dette er ganske så bra rent generelt sett og helt fantastisk prisklassen tatt i betraktning. Hva menyene angår er denne en fjerdegenerasjons av de 'originale' kinaspillerene (brikkesettet er sannsynligvis Actions ATJ209x ACU751x), og det later til at de etter noen år i bransjen endelig så smått har evnet å lage et brukergrensesnitt som ikke ser ut som om de er designet av en full klovn i en fingermalingsbutikk. Det går gjennomgående i en ganske diskret blåtone med selvforklarende ikoner og uten horrible feil i den engelske oversettelsen. Hastigheten i menyene ligger et sted mellom 'ganske bra' og 'ganske tregt' og det lagger en del av og til (særlig når minnet er fullt av mange filer). Alt i alt er menyene brukbare, men ingen ting å rope høyt hurra for.

 

Musikk/lydkavlitet

Støtter offisielt MP2, MP3, WMA og WAV, men virker faktisk fint med Ogg Vorbis og Monkey's Audio (APE) også. Skal visstnok (i teorien) kunne bruke DRM-infiserte WMA-filer, men dette har jeg ingen intensjon om å prøve.

 

Jeg testet den med Creative SL3100 (i trådet modus) samt Koss SportaPRO og lydkvaliteten er faktisk en positiv overraskelse. Det er ingen skurring, sus eller andre ulyder (til tross for at disse ikke er hodesett med verdens høyeste impedans). Dynamikkområdet er fint og unngår både blikkboks-bass og flat diskant. Gitt objektive kriterier er neppe lydkvaliteten på spillere som denne den aller beste, men subjektivt vil jeg klassifisere den som 'definitivt ikke dårlig'. Helt akseptabelt på farten for folk som ikke tråler Head-Fi daglig eller leser Stereophile på trikken.

 

Spillerens store mangel er på musikkorganiseringssiden. Det finnes absolutt ingen form for musikkbibliotek hvor man kan sortere musikken ut i fra kriterier som artist, album, sjanger, år, eller hva annet man måtte ha lagret i metataggene. Her er det kun spillerens folderstruktur som står for organiseringen og ID-tagger leses bare under avspilling. Det hele blir enda litt verre av at man dessverre ikke kan høre på musikk mens man blar i de øvrige menyene slik at man derfor må stoppe avspillingen for å navigere seg frem til en bestemt sang. Det meste man trenger av vanlige repetisjons og tilfeldige spillemodus er dog tilstede, med det store unntaket at den ikke kan spille tilfeldige sanger utover folderen den står i (den kan dog spille kontinuerlig fra folder til folder).

 

Forøvrig har spilleren syv forhåndsinstilte EQ-valg: natural, rock, pop, classic, soft, jazz, og DBB. Dette kan kanskje være nok til å finne noe som passer smak, behag, og valg av hodetelefoner; skjønt jeg hadde selvsagt foretrukket en mulighet for brukerjustering. Som kompensasjon for mangelen på dette har den SRS-WOW hvor man har valget mellom 'av' (EQ er aktiv), 'standard', og 'brukerdefinert'. I sistnevnte modus kan man stille inn stereoekspansjon, klarhetsforbedring, og bassforbedring hver for seg i 10 steg. Ikke alle som liker slikt, men det fungerte ganske bra. Forøvrig kan pitch/avspillingshastighet justeres i +/- fem steg fra normalen. Plukker også opp .lrc-filer for de av oss som har satt opp musikksamlingen sin med slike og trenger teksten til spontankaraoke på byen. Hva den interne høyttaleren angår må jeg igjen ta i bruk sammenlikningen med Nokia 6630/6680/6681/N70: Det maksimale volumet er lavt, men den er ikke helt ubrukelig.

 

Video

Denne støtter kun AMV-filer som er et videoformat hacket til for produsenten av brikkesettet som er brukt i disse spillerne (siden de rett og slett ikke har muskelkraft til å dekode MPEG4). Dette betyr at spilletid og framerate er noe begrenset og at alt av video må konverteres før bruk. En testfil av en episode av Entourage på 25 minutter endte opp på 95MB i 208x120 oppløsning med 12 bilder i sekundet. Lyden blir 22500Hz mono. Ikke den helt store opplevelsen, men det er nå brukandes. Det medfølgende konverteringsprogrammet (kun Windows) er funksjonelt, dog passe funksjonsfritt og det skalerer ikke optimalt. Man kan derfor øke kvaliteten noe hvis man preprosesserer videoen i et annet program først, men det er ærlig talt for mye styr. Totalt sett vurderer jeg videofunksjonen som jevngod med Sandisk Sansa e200.

 

Radio

Opp til 20 lagrede kanaler. Støtter normale FM-frekvenser. Nesten som vanlig, dessverre også på langt dyrere produkter, er ikke mottakerforholdene på denne bærbare spilleren helt i toppklasse. Likevel er den bedre enn forventet og klarer å holde på signalet selv om man beveger seg rundt. Min Denon reciever med en svær antenne er mere kresen der jeg bor. I tillegg kan man gjøre opptak direkte fra radioen.

 

Minne

Denne har 1GB internt pluss mulighet for opptil 2GB MiniSD (har ikke prøvd SDHC men tviler vel på at det vil fungere) som dukker opp som to standard flyttbare lagringsenheter. Ikke mye (spesielt størrelsen på videofilene tatt i betraktning) men forsåvidt 'plass nok', særlig med OGG aoTuV som gir svært gode rips hva kvalitet/størelse angår på lave bitrater. Overføringshastigheten via USB er på ca. 2.8MB/s på store filer som en film, men blir nesten latterlig treg når filsystemet må jobbe hardere (<500KB/s på et 700MB sett med drøye 300 lyd og bildefiler). Skal man bytte ut hele musikk og fotosamlingen ofte anbefales derfor minnekort til dette mens internminnet er raskt nok til å ikke være et irritasjonsmoment ved videooverføring.

 

Batteri

Innebygget li-ion. Har ikke plukket spilleren fra hverandre for å sjekke kapasiteten (ennå), men det er neppe mer enn noen hundre MAh. Opplading tar ca. tre timer via USB. I overføringsmodus tilsier indikatoren på spilleren at batteriet er fulladet lenge før det faktisk er det, mens i avspillingsmodus ser man at den lader en god stund til. I sistnevnte modus kan spilleren også lade mens man spiller musikk med den. Bra!

 

Er det noe iPod-kloner er kjent for så er det elendig batterlevetid, så det var med stor spenning og små forventninger jeg satte spilleren i kontinuerlig modus og trykket play. Heldigvis ble jeg svært postitivt overrasket, og selv om spilletiden kanskje ikke når helt opp sammenliknet med en del mer anerkjente modeller er det presentabelt å prestere >13 timer sammenhengende avspilling i OGG-format med litt fikling inne i menyene innimellom. Det blir kanskje noe mindre i praktisk bruk med skjermen oftere på og bruk av andre funksjoner, men det burde likevel holde til et par-tre dagers lytting uten å ha en USB-port i nærheten.

 

Øvrige funksjoner

Spilleren inneholder Tetris og Minesveiper. Fungerer forsåvidt greit nok, men er ingen erstatning for DS akkurat. Den kan ogslå lese 'e-bøker', en funksjon som ikke er annet enn at tekstfiler kan vises i spilleren. Bildevisning av BMP/JPG/GIF fungerer som forventet. Den har mikrofon og kan følgelig brukes som diktafon (også stemmeaktivert), skjønt kvaliteten man kan få ut av 32Kb/s WAV fra et knappenålshull i en metallkasse er ikke i toppklasse. Diktafonen inkluderer også en obskur on-the-fly opptaksfunksjon i kombinasjon med A-B repitisjonsmodus hvor det repeterte segmentet og det nye opptaket alternerer så mange repitisjoner som man ønsker. Tipper dette er tiltenkt et språkkurs for eksempel, og kan kanskje være nyttig. Forøvrig burde jeg strengt talt diskvalifisert spilleren siden den kom prelastet med Barbie Girl av Aqua som demosang, men filen lot seg slette så jeg lar det gå for denne gang... :)

 

Konklusjon

Kinaspillere kan variere enormt i byggekvalitet, lydkvalitet, funksjoner, menyer, og valuta for pengene. Akkurat denne er i det laveste prissjiktet, men likevel meget akseptabel alt i alt. Den virker ikke så billig som den er og har mange funksjoner som forsåvidt alle fungerer greit, men mangler noe av elegansen i gjenomføringen fra de bedre produktene i klassen. Totalt sett vil jeg si den overgår hva Asono noensinne har levert, ikke står veldig langt tilbake for en Sansa e200 eller Zen V+ til fire ganger pengene, og definitivt er verdt prisen så lenge både forventninger og budsjett er justert tilsvarende langt ned på forhånd. Et flott alternativ også om man allerede har en større/dyrere spiller som man kvier seg for å ta med enkelte steder.

 

+Pris

+Mange funksjoner

+Valuta for pengene

+Støtter Ogg Vorbis

~Brukbar batteritid

~Byggekvalitet

~Lydkvalitet

~OK radio

-Mangler musikkbiliotek, spillelister og 'global' shuffle

-Treg filoverføringshastighet

-(Ingen MPEG4/AVI video)

 

Ørepropper

Til daglig bruk trenger man bedre ørepropper enn de som stort sett følger med MP3-spillere i alle prisklasser, så også i dette tilfellet (de var, som nevnt, søppel). Dog, når man har brukt 170,- på spilleren kommer det ikke på tale å bruke 450,- + frakt på hodetelefoner, så det ble derfor gått til innkjøp i en mildt sagt rimeligere prisklasse. Jeg handlet to sett øreplugger, hver av dem - skal vi si 'inspirert' - av en mer anerkjent slektning. Ingen av settene var solgt under dekke av å være sine berømte trettenmenninger, men ett av dem ble levert i innpakning som lett kunne tenkes villede hvis noen gikk inn for det. Det andre settet hadde sitt eget merkenavn med mye (err...) 'originalt design' i porteføljen. Prisene var henholdsvis ca. 13 og 19 kroner med frakt.

 

Som referansepunkt har jeg brukt et sett billige propper, Philips SHE265. Disse kostet 109,- eller noe sånt i Oslo for et par år siden og Clas Ohlson har modellen under til 59,-. Ikke noe stikker seg ut som spesielt galt med lyden på disse, men (i den grad jeg er i stand til å sette beskrivende ord på det) de er ganske kjedelige. I tillegg har de dårlig passform til mine ører, hvor den ene proppen blir meget ubehagelig etter en stund og den andre har en tendens til å falle ut.

 

Den første kandidaten har jeg valgt å kalle LBJ Presidence 220 (link): Ved første øyekast har disse en profft utseende innpakning, helt til man på baksiden kommer over en søt liten logo av selskapets pingvinmaskot. Ved siden av denne kan man lese følgende: "Lucky cartoon has been registration, imitation is illegal". Lettere ironisk vil kanskje noen si selskapets blendende originale designportefølje forøvrig tatt i betraktning (eget merkenavn eller ikke)... ;) Nuvel: Går vi over til selve ørepluggene er disse er tilsynelatende meget godt bygget, kommer med en vevet ledningsstrømpe (nice, farvel kabelknuter!) som bidrar til å redusere den irriterende 'stetoskopeffekten' mange misliker med slike plugger. Silikonhetter i tre forskjellige størrelser følger med. De ser dyre ut. Mye bass og en noenlunde klar diskant, men dessverre er de noe grøtete i mellomtonen. Passer nok godt til enkelte typer musikk, men er ikke settet for de som ønsker å høre alt av detaljer i det de lytter til. Ikke så ulike 'The Plug' synes jeg. De er 'morsomme' og et (par) hakk bedre enn Philips-proppene totalt sett.

 

Kandidat nummer to er Schneizler XC300 (link): En noe svakere bass en konkurrenten, men totalt sett et bedre balansert lydbilde. Har satt pris på alt fra Ramstein via REM, jazz og Mozarts Requiem til orkestral filmmusikk med disse. Enorm valuta for pengene lydmessig, men ikke like lekre som de andre (men så var de seks kroner billigere også! ;)). Det finnes sikkert et dusintalls søskenbarn på Gjøvik til denne modellen og minst hundre ganger så mange forvirrede forumtråder rundt omkring hvor folk forsøker å finne ut hva de egentlig har kjøpt, ironisk nok også hvor søskenbarn feilaktig har blitt vurdert opp mot søskenbarn (med store kvalitetsforskjeller) uten at den mer meritterte grandonkelens fetters bror har vært å se noe sted. Jeg skal ikke påstå at disse er i nærheten av å matche 'inspirasjonskilden', men etter å ha hørt dem skjønner jeg godt at fornøyde kjøpere av disse fjerne slektningene (som har betalt $20-30 + frakt på nettauksjon og tror de har originaler) bidrar til kaoset. Det er imidlertid ikke noen grunn til å betale mere enn $2-3. Løp og kjøp.

 

Brikkesettprodusenter for generiske MP3/MP4 fra Kina

  • Actions: Egentlig noe utdatert. Spillere har typisk svak batteritid, oftest små skjermer på 1.5-1.8", støtter ikke MEPG4 video, og har ingen brukerdefinert EQ eller multitasking. Ofte helt horrible menyer på tidligere modeller. Spillerne med 2" skjerm (220x176) og kortplass er forsåvidt greie for prisen da de kan skaffes svært billig. Fortsatt det desidert vanligste brikkesettet å se i auksjoner på QXL osv. Har vært i en rettsstrid med SigmaTel som nylig er avsluttet, så muligvis kan det komme det bedre saker fra denne kanten utover.
  • Rockchip: 2" (220x176) eller 2.4" (QVGA) skjermer. Støtter MEPG4/AVI video (med begrensninger men fleksibelt nok til at man kan ignorere medfølgende programvare og bruke disse utelukkende på Linux) samt FLV, brukerdefinert EQ og multitasking. Typisk noe bedre batteritid. Ingen enorme svakheter bortsett fra mangel på OGG. Enkelte spillere med disse brikkesettene selges av enkelte OEM-produsenter i Europa og USA under egne (også 'gode') merkenavn noe jeg ikke har sett for Actions-baserte spillere. Skal være det mest brukte brikkesettet først halvdel av 2007. Har sett disse for under $45, og med litt flaks vil de øke såpass i popularitet at prisene faller ned til nivået på spilleren jeg har testet her (~$30) når nåværende generasjon av brikkesett fra Actions fases helt ut.
  • Anyka og Spansion (m/kinesiske partnere): ARM9-baserte prosessorer som likevel skal være billige, bedre MPEG4 støtte, kan støtte AAC, mulighet for mere fleksible funksjoner som emulatorer osv. Spillere med disse brikkesettene er ikke så vanlige, dog.
  • Andre produsenter/utviklere av brikkesett (Korea, USA, Taiwan) for MP3/MP4-spillere som er sjeldne i de aller billigste kinaspillerne: Wolfson, SigmaTel, Samsung, Philips, Telechips, Freescale, Sunplus, ADI, m.fl.

Handleråd

  • Hvis batterilevetiden er et problem finnes det versjoner som bruker utbyttbare Nokiabatterier. Disse har (i alle fall originaler) mye høyere kapasitet enn de innebygde batteriene typisk har og kan gjøre en kinaspiller av den testede typen konkurransedyktig mot dyrere spillere.
  • Noen spillere leveres også med 4 eller 8GB innebygget minne, men mange (var de fleste) som selges som dette er modifisert ved å rote med partisjonstabellen og har i virkeligheten (mye) mindre lagringsplass. Vær varsom ved handel på nettauksjoner og slikt.
  • Man kan ikke kan gå kun etter utseende på spilleren siden alle kopierer fra alle og chassisene som blir brukt av de små produsentene som ikke designer selv sannsynligvis kommer fra den/de samme leverandørene.
  • De beste billigspillerene er ikke mye dårligere enn t.eks. Meizu M6 i funksjonalitet/kvalitet så med litt research kan man gjøre et varp. Uten research derimot kan man kjapt ende opp med en spiller som beskrevet i testen (eller dårligere!) og/eller betale en unødvendig høy pris for den. Har man først 8-900+ å bruke kan man like godt kjøpe en 'ekte' M6 her hjemme (fra NOK 618,- inkl. frakt for 1GB pdd.) og si at det er det (man vet hva man får, kjøpsrettigheter, firmwaresupport, osv).
  • Det er mye søppel der ute når det gjelder gadgets kjøpt fra Kina/Hong Kong, men også en del som kan være nøyaktig det samme som er kjøpt inn og solgt av 'respektable' merkenavn. Mange funn å finne for svært lite penger.
  • Shopping fra Hong-Kong er ikke for de utålmodige. Det kan 'kjapt' ta tre uker fra bestilling.
  • Butikkene kan ha en tendens til å underskrive verdien på varen såpass mye at Tollvesenet/Posten trår til med en skjønsmessig vurdering av vareverdien, noe som kan slå ut begge veier (fra unødig styr og forsinkelse til 'flaks'). Samtidig har butikkene jeg har handlet fra såpass gode systemer for ordretracking at det går greit å dokumentere hva man har betalt hvis de forsøker seg på noe som man ikke skulle betalt MVA på i utgangspunktet eller krever for mye.

Butikklenker

post-12669-1186844679_thumb.jpg

post-12669-1186844691_thumb.jpg

post-12669-1186844705_thumb.jpg

post-12669-1186844729_thumb.jpg

post-12669-1186844746_thumb.jpg

post-12669-1186844762_thumb.jpg

post-12669-1186844773_thumb.jpg

post-12669-1186844785_thumb.jpg

post-12669-1186850684_thumb.jpg

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om dette var et dårlig forsøk på å være morsom, men det fortjener likevel en kommentar: Det er ikke mye usikkert ved å bruke Paypal eller Worldpay til å betale de tre nevnte butikkene. De lyver ikke om varene sine, sender nytt hvis det er noe som ikke fungerer og refunderer penger hvis det er noe de ikke klarer å levere. Jeg har fått dårligere service fra norske nettbutikker.

 

Slik handel er nok ikke for alle (og det finnes garantert svindelsjapper også), men så lenge man inneforstått med bakdelene er det mange gode kjøp å gjøre til det som faktisk ofte er en brøkdel av prisen her hjemme.

 

Mobiltelefoner var forøvrig ikke nevnt med et ord i testen. Og de fleste skjønner at dette ikke er varen som det er smartest å kjøpe fra Kina (ingen garanti for at ting virker som de skal i de norske operatørnettene).

 

Dog, etter det jeg har hørt, er det ikke nødvendigvis gitt at de ikke fungerer heller, og de har mange morsomme funksjoner. Jeg liker bl.a. muligheten for dobbel-SIM. Det hadde vært kjekt å kunne slå over en bryter for å hoppe fra jobbtelefon til privattelefon i stedet for å forholde seg til to apparater. Håper noe slikt kommer fra et ’skikkelig’ mobilmerke også.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Det viser seg at denne kan spille lossless Monkey's Audio/APE også. Kanskje ikke verdens mest nyttige funksjon på en flashminnebasert spiller av denne typen, men man kan alltids få plass til 5+ timer musikk på et 2GB minnekort. Definitivt nok et pluss for de som måtte være interessert i det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hyggelig å høre.

 

Til opplysning så kan nyeste versjon av programvaren finnes her. Innstillingene for høy, lav, og middels framerate gjør ikke noe i denne versjonen, men ved å redigere filen 'AmvTransform.ini' kan man endre på dette via oppløsningsmenyen. Har nå innstillinger for 208X96 (~2.35:1), 208X120 (~16:9), 208X160 (~4:3), og 208X176 ('full skjerm') på 12, 15, og 16 FPS avhengig av kildematerialet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...