Gå til innhold

Prosjekt: Fender on Fire


Anbefalte innlegg

Noen av dere har kanskje hørt om det geniale og gratis PC-spillet Frets on Fire. De som ikke har hørt om det, har sikkert hørt om Guitar Hero. De to spillene går ut på det samme, nemlig å spille gitar. Man spiller Frets on Fire med tastatur, gjerne slik:

tastatur.jpg

 

frets.jpg

 

Problemet er bare at jeg har bærbar PC, og da får man ikke helt den samme "gitar-feelingen" når man spiller. Jeg bestemte meg for å bygge en gitar av et gammelt tastatur.

 

Først og fremst, kommentarer mottas med takk...

 

Gitaren skal få formen til en Fender Stratocaster:

strat.jpg

 

Med bildet som utgangspunkt, laget jeg en skisse av selve gitaren:

skisse.jpg

 

Gitaren skal bygges i tre, og planen er å bruke en sponplate jeg fant i garasjen. Platen skal bli svart, og hvis noen kan lære meg hvordan man lager pianolakk-finish (send PM) går jeg for det ;)

 

Platen "inni" skal lages av aluminium, og denne skal inneholde de nødvendige knappene for å styre spillet. Det er greit å kunne styre spillet fra gitaren, særlig hvis jeg skal spille på TV eller prosjektor. Det vil også komme en eller annen form for "strenger" på platen, men nøyaktig hvordan dette blir, er ikke helt klart ennå.

 

Alle knapper skal lages av 8mm plexiglass med mikrobrytere og lysdioder bak. De ulike båndene skal få hver sin farge på diodene, slik at fargene stemmer med båndene i spillet: grønn, rød, gul, blå og lilla. Knappene til å styre spillet skal få hvite lysdioder.

 

Ved siden av platen (den ovale formen) tenkte jeg å montere en USB-kontakt, omtrent som jack-pluggen på en ekte Stratocaster.

 

Men nok om planen. Jeg har allerede begynt litt på prosjektet, men har ventet med worklog på grunn av ferie, og at jeg ville være sikker på at jeg var i stand til å fullføre. Med mindre jeg har oversett noe, er alle deler i hus (med unntak av lakk og muligens skruer).

IMG_3243.jpg

Lysdioder og mikrobrytere

 

IMG_3249.jpg

Mikrobryter

 

IMG_3549.jpg

Aluminiumsplate

 

Jeg har lekt med tanken på å bygge en slik gitar i lange tider, men det som fikk meg til å sette i gang, var at jeg fikk elektronikken fra et knekt tastatur av en kamerat. Så det første jeg gjorde var å lodde på ledninger på kretskortet:

IMG_3222.jpg

 

Siden jeg likevel var i gang, loddet jeg like greit ledninger på alle kontaktpunktene, selv om dette egentlig ikke er nødvendig. Ved å koble sammen de riktige ledningene, kan jeg få et hvilket som helst tastetrykk. For å finne ut hvilke ledninger som trengs i gitaren, brukte jeg multimeter på kontaktplatene fra tastaturet:

IMG_3236.jpg

 

Resultatet ble denne tabellen:

tabell.jpg

 

Under testing fant jeg også ut på den harde måten at det jeg trodde skulle være print screen var en slå av maskinen-knapp :!:

 

Jeg fortsatte med å printe ut skissen i full størrelse:

IMG_3257.jpg

 

Skisse til metallplaten:

IMG_3553.jpg

 

Metallplaten sagde jeg ut med baufil. En god del filing var også nødvendig for at den skulle få den rette formen. Hullene til knappene laget jeg ved å bore langs kanten på hullene, og så file. Resultatet ble slik:

IMG_3563.jpg

 

Jeg har også begynt litt på den første knappen. Jeg brukte en firkantet plexibit som utgangspunkt, og så begynte jeg å file. Grunnen til at jeg ikke sager ut knappene, er at jeg må ha noe bak platen som hindrer dem i å falle ut. Plexien skal slipes med fint sandpapir, for at den ikke skal være helt klar. Jeg liker kombinasjonen matt plexi og lysdioder ;)

IMG_3571.jpg

Skrustikke er et must

 

Oppå knappene skal jeg lime på en metallbit som viser hvilken knapp det er. Her er mitt design på en escape-tast:

IMG_3575.jpg

Under filing

 

IMG_3581.jpg

Ferdig

 

IMG_3583.jpg

Med hvit lysdiode

 

I utgangspunktet var denne knappen ment som en test, så jeg har ikke filt dypt nok (knappen kan komme for langt inn og låse seg). Men jeg likte resultatet, så jeg kommer trolig til å fortsette filingen utover dagen. Og som sagt, jeg liker kommentarer...

Endret av RB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for fine kommentarer, fortsett med det ;)

 

Fikk jobbet litt med prosjektet i går og i dag. Har laget de to andre knappene som skal på metallplaten, og siden jeg er helt enig med Meits i at pila på escape-knappen er "litt" ujevn, laget jeg like greit en ny. Her er noen bilder fra produksjonen av knappene:

IMG_3587.jpg

Plexibit i skrustikke

 

IMG_3591.jpg

Ferdig plexibit

 

IMG_3599.jpg

Plexi og ferdig metallbit (nedoverpil)

 

IMG_3609.jpg

Knappene lagt på sine plasser (escape ser skjev ut på bildet, men i virkeligheten er den mye finere enn den gamle)

 

I tillegg har jeg laget "monteringssettet" for escape-knappen. Den ene delen ser slik ut:

IMG_3617.jpg

 

Denne gjør at knappen holder seg rett, altså at nedoverpilen ikke plutselig peker til siden. I tillegg valgte jeg å montere lysdioden her, da denne gir mye jevnere lys i knappen når den får litt avstand, og ikke er montert i selve plexien. Jeg prøvde dette tidligere, men klarte dessverre ikke å ta bilde mens jeg holdt alle delene på plass. Satser på å legge ut dette i morgen, da knappen etter planen henger av seg selv ;)

 

IMG_3618.jpg

Dette er grunnen til at jeg venter med bilde til i morgen :p Har limt festet på med araldit, og dette må tørke. Vil helst unngå skruer på platen. På bildet ser man også en fjær, denne monterte jeg for å få omtrent lik motstand på begge sider av knappen. Mikrobryteren skal monteres i det ene hjørnet av plexien, og fjæren sørger for motstand i det andre. Har ikke bilde av den andre delen, som skal holde mikrobryteren på plass. Også dette kommer når limet er tørt ;)

 

Det var det for denne gang. Følg med videre, og ikke glem å kommentere! ;)

Endret av RB
Lenke til kommentar

Bare en liten update... Har fått på plass de to siste knappene.

 

IMG_3637.jpg

Slik ser platen ut på baksiden. Har loddet på noen midlertidige ledninger og til og med en batterikontakt(!), slik at jeg får lys til bildene. Ble litt for vanskelig å holde alt på plass og ta bilde samtidig :p

 

IMG_3641.jpg

Nærbilde av monteringen. Gikk med en del araldit her :!:

 

IMG_3647.jpg

Fronten med lys. Ser litt ujevnt ut, men dette er på grunn av kameravinkelen. Ble i grunnen godt fornøyd med knappene, må huske på at jeg ikke har mye erfaring med metallarbeid, og plexi har jeg aldri brukt før...

 

Tør ikke å garantere noe tidspunkt for neste update, siden skolen snart er i gang igjen. Men håper å få jobbet mest mulig med prosjektet, slik at det blir fortere ferdig. Gleder meg allerede til å spille :dribble:

 

I mellomtiden har dere en kommentartråd å fylle...

Endret av RB
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har fått jobbet litt med gitaren i helga. Den største nyheten er nok at "strengene" er på plass (!), og i tillegg har jeg fått på plass et enkelt feste for kretskortet fra tastaturet. Når det gjelder "strengene", så gikk jeg for den første ideen min, som går ut på at en plate stikker ut fra gitaren. Denne kan vippes opp og ned, og inni gitaren sitter to mikrobrytere som blir "trykket på" når dette skjer. Noen bilder fra prosessen:

IMG_3710.JPG

Siden jeg ikke har dremel, måtte sporet som platen skulle stikke ut gjennom lages på den manuelle måten. Og siden baufilbladet var for smalt, involverte dette bruk av fil.

 

IMG_3714.JPG

Etter rundt en times arbeid var det 15 cm lange sporet ferdig. Hvis noen av dere skal gjøre noe liknende, skaff dere en dremel!

 

IMG_3721.JPG

Hadde ikke strøm på kameraet mens jeg lagde platen som skulle ut, men her er resultatet. Ganske enkelt en plate på 16 x 4 cm som jeg saget/filte slik at øvre halvdel bare var 15 cm bred.

 

IMG_3725.JPG

Platen holdes på plass i sporet.

 

IMG_3726.JPG

For at platen ikke skal bli trykt inn i gitaren, lagde jeg to fester, ikke ulike de jeg lagde for knappene, som holder denne på plass. Her er det ene i skrustikka.

 

IMG_3732.JPG

Her er et oversiktsbilde av baksiden av hovedplaten. Fikk ikke tatt bilde av festene til mikrobryterne, men her er de altså montert. De to skruene som står opp, er festet til kretskortet. Jeg kom ikke på noen bedre løsning uten hull gjennom hovedplaten, så håper bare disse holder :p

 

IMG_3736.JPG

Framsiden av platen, med alt montert. Tror dette kan bli bra, skal i teorien være mulig å spille med plekter :p

 

Det var alt for denne gang, neste update kommer når jeg har tid til å jobbe mer med prosjektet. Planen er å begynne med trearbeidet neste gang, så hvis noen vet hvordan man lager pianolakkfinish, er det på tide å skrive i kommentartråden (gjør gjerne det uansett ;))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...