Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fleirtråda ftp-overføring. Ein uting?


Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på dette med fleirtråda overføring via ftp. Det faktum at du har mange tilkoplinger på ein og samme vert. Er slett ikkje alle klientar som støttar denne opsjonen (kvifor ikkje?), men der er nokre. (LeechFTP for eks.)

Ser også at det er mange vertar som ikkje tillèt meir ein ei kopling på i ein og same session.

 

I mitt tilfelle, så lastar eg mykje frå ftp, både frå innland og utland.

Eit typisk scenario er då at eg ikkje får utnytta meir enn rundt halvparten av linjehastigheita mi (rundt 500kb/sek) på ein tråd, men om eg fleskar til med 5-6 trådar kan eg presse linja mi til maks (rundt 1,2MB/sek).

 

Kva er fordelane/ulempane med dette? Nokon som har synspunkt? Skapar det unødig stress på verten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skaper neppe unødig stress på verten, da den trolig er satt opp med en grense for maksimalt antall tilkoplinger som er godt under bristepunktet.

 

Det som derimot kan være en svakhet ved dette er at det ser ut som om du omgår en grense serveroperatøren har satt for maksimal overføringshastighet per bruker. Det er absolutt ingen grunn til at du ikke skulle kunne oppnå maksimal overføringshastighet ved kun en tilkobling, så hastighetsbegrensningen du opplever er nok satt der med vilje.

 

På grunnlag av dette kan nok eieren av serveren bli en smule irritert på din bruk av sådan.

 

Slik jeg ser det, er det EN bra grunn til å bruke flere tilkoblinger til en ftp-server, og da ikke mer enn to på en gang. Dette er at i det du overfører filer til og fra en ftp-server er klienten "opptatt" med dette og det er derav ikke mulig å gå igjennom filstrukturen på serveren og se etter andre ting du har lyst på mens dette pågår, med mindre klienten din på forhånd har hentet hele filstrukturen. Å åpne en sekundær forbindelse til serveren for dette formålet kan derfor være en god idé.

Endret av gothtec
Lenke til kommentar

Det er ikke i alle tilfeller at det er satt en grense med vilje, men rett og sett nettverket i seg selv som ikke yter mer på en tråd. Jeg har selv vært ute for problemet mot min egen FTP.

 

Mange tråder er fordelaktig når du overfører mange små filer. Tiden det tar å sende alle kommandoene frem og tilbake for å starte en ny overføring kaster bort mye overføringskapasitet. Min erfaring er at opp til 5-10 tråder fungerer godt. Men i tilfelle med store filer, ville jeg begrenset meg til 2-3.

 

Det er som gothtec sier visse hensyn du bør ta ved flertråding. Spesielt det at du kan ende opp med å "stjele" server og linjekapasitet fra andre brukere. Dette er det ikke sikkert at de som drifter serveren vil sette stor pris på.

 

Et annet moment er hvordan selve TCP/IP fungerer. Når forsinkelsen fra du sender en pakke, til du får svar blir lang, er systemet slik at det har en tendens til å falle i overføringskapasitet. Dette har med oppsettet å gjøre, og noe du, med mindre du er veldig flink og har både server og client selv, ikke kan gjøre stort med. I dette tilfellet vil og flertråder gjøre at du fortere får overført det du trenger.

 

Moralen må være; bruk hodet. Dersom det er en belastet server, hold deg til enkelttråd. Eller til nød to, slik at du kan bla på serveren mens den laster ned. Derimot dersom du vet at du bare kan dundre på, er det bare å gjøre det.

Lenke til kommentar
*snip*

 

Takk for svar.

 

Kunne ønske at det var så enkelt som at verten har satt ei nedlastingsgrense på meg pr. forbindelse, men det er ikkje eit generelt tilfelle. Såklart, nokre vertar set sikkert dette på, men dei private servarane som eg nemner her har ikkje satt nokon restriksjonar på min bruker. Ingen grense er altså lagt inn, og eg får ikkje brukt meir enn som sagt rundt halvparten av min noverande kapasitet.

Derav "behovet"/lysta til å bruke fleirtråda overføring.

 

Det du nemner om ei sekundær tilkopling til browsing av filstruktur er ganske enkelt genialt, og er noko eg nyttar meg av ofte, særleg når det er mange småfiler på forskjellige lokasjonar som skal lastast ned.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Det er ikke i alle tilfeller at det er satt en grense med vilje, men rett og sett nettverket i seg selv som ikke yter mer på en tråd.

Har du eit meir utdjupa svar på kva som kan vere årsaken til dette ytelsestapet? Serveren eg primært omtalar er drifta privat via ntnu sin serverpark, og som sagt ingen restriksjonar er lagt inn afaik.

 

Moralen må være; bruk hodet. Dersom det er en belastet server, hold deg til enkelttråd. Eller til nød to, slik at du kan bla på serveren mens den laster ned. Derimot dersom du vet at du bare kan dundre på, er det bare å gjøre det.

Ja, dette er den leveregelen eg har satt meg. Eg veit for det meste ein del om dei servarane som eg lastar frå, så eg kan sjølv regulere trafikken med sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Har du eit meir utdjupa svar på kva som kan vere årsaken til dette ytelsestapet? Serveren eg primært omtalar er drifta privat via ntnu sin serverpark, og som sagt ingen restriksjonar er lagt inn afaik.

 

å utdype dette uten at ting blir alt for teknisk og langt er litt vanskelig, men la meg prøve...

 

Det ligger i hvor mye informasjon serveren sender ut på nettet før den får svar tilbake. overføringer fungerer slik at det blir sendt en viss mengde informasjon ut på nettet, og så venter serveren til den får beskjed om at pakkene var mottat før den sender mer. Hvis du nå tar i betraktining at det tar en viss tid for å sende pakkene frem og tilbake, så får du en naturlig begrensning. Transmisjonsvinduet til TCP/IP er et slikt system. deretter kommer evt tilsvarende system i serveren / clienten.

 

Når du oppretter flere forbindelser, har du flere kanaler, hver med et gitt antall pakker som kan "være på vei". Derfor, til flere forbindelser du bruker, til mer informasjon kan "være på vei".

 

tenk deg at vi skal sende mange paller med gods over atlanteren. Men siden disse pallene koster litt, så ønsker vi ikke at vi har mer enn 10 som er på vei til en hver tid. Fraktskipet som tar dem med, har kapasitet til mye mer. Men siden vi er bekymret for å tape penger, sender vi ikke alle på en gang, før kunden i andre enden har sagt at han har mottat dem, og vennligst send mer. Hadde vi dumpa alle sammen ut, kunne det være at de ble stående lange på godsterminaler rundt forbi og blitt rota bort.

 

Slik er det med nettet og. Hvis du dumper for mye informasjon til routere, går minnet fult og de dropper det de ikke har fått sendt videre. Dersom du sender for lite, vil overføringshastigheten din være begrenset av tiden det tar for å få svar at de er mottat og du sender ut nye

 

Det andre er som sagt den dø-tiden du får mellom overføring av filer. Men det virket som at du forstod det.

 

jeg håper dette hjalp.

 

-zodi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...