Gå til innhold

Få en "film-look" - Forandring av farger?


Gjest Slettet-XHLacM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM

Jeg har mange ganger laget film som følge av forskjellig prosjekter som jeg har hatt på skolen. Filmene er som oftest det vi kan forvente av en 10.-klassing, med fridtisaktiviteter og "alltid noe å gjøre". Felles for småfilmene jeg (og alle andre i klassen) har laget, er at man alltid får den hjemmefilm-looken (naturlig nok, egentlig).

 

Mitt spørsmål til dere er: Hva kan jeg gjøre for å få vekk denne følelsen? Hvilke fargeinstillinger skal jeg gjøre?

 

Jeg har. Adobe Premier Pro 1,5, Sony Vegas 6 og Adobe After Effects 7.0 til rådighet. Håper noen kan hjelpe meg.

 

Mvh Fredrik

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM
Du mener den "hjemmefilm-med-blasse-farger"-preget? Hadde vært fint for meg også å få svar her gitt! :)

8361385[/snapback]

Hadde vært greit å bil kvitt den en gang for alle. Håper bare ikke det er kamera som er for "dårlig". Det hadde nesten vært for galt, da jeg mener det kameraet jeg har filmet med ikke er et dårlig kamera (men heller ikke et til 15.000).

Lenke til kommentar

Du får den "hjemmevideo-looken" fordi det antakelig er filmet med et hjemmevideokamera, pluss at det er video (noe som naturligvis er helt forskjellig fra film).

Det hjelper noe om kameraet har 3CCD-brikker, noe som gir langt bedre fargegjengivelse og kontrast.

 

Det er ikke mulig å bli kvitt videolooken ved å bare fargekorrigere, men man kan få det til å se bedre ut.

En ting er å bruke proc-amp (finnes i både Premiere Pro og Final Cut Pro, som er de programmene jeg bruker) til å dra ned svartnivået og stille opp kontrastene noe (ikke mye). Bare vær forsiktig med kontrastnivåer og fargekorrigering, da digital video ofte får mye støy i bildet når man tukler for mye med det.

 

Du kan også bruke "ramp" til å legge en svak skygge i hjørnene på bildet. Igjen; ikke overdriv.

 

Noe særlig mer enn dette kan du ikke gjøre i postproduksjon, ihvertfall ikke på en enkel og grei måte.

 

Skal du få en mer genuin filmlook må du tenke på optikk, lyssetting, bakgrunn og det gylne snitt.

 

Lyssetting er viktig for å hjelpe publikum til å finne det som er viktig å se på i bildet, pluss at bildet da blir langt mer behagelig å se på for øyet. Det samme gjelder for optikken man bruker, da en god dybdeskarphet gjør bakgrunnen ufokusert, og hovedelementet i bildet i fokus. Dette kan du får til med noen enkle grep med et digitalkamera, men resultatet blir aldri så bra som med skikkelig optikk.

Pass på at det ikke er for mange detaljer i bildet, noe det nesten alltid blir på hjemmevideo da man ofte filmer hjemme hos folk eller liknende uten mulighet for full kontroll over settet.

 

Det gylne snitt er en matematisk utregning for hvor man skal plassere elementer i et bilde, eller hvordan lage et godt utsnitt som er behagelig å se på. Man bør for eksempel ikke ha en person midt i bildet. Dette blir for stort tema å skrive om her, så du får søke litt rundt for å finne mer info om det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
En ting er å bruke proc-amp (finnes i både Premiere Pro og Final Cut Pro, som er de programmene jeg bruker) til å dra ned svartnivået og stille opp kontrastene noe (ikke mye).

8362108[/snapback]

Kan du forklare meg hvor jeg finner proc-amp? Bruker nesten aldri Premier da jeg har satt meg mer inn i Sony Vegas.

Lenke til kommentar

Det endeløse "filmlook" helvette...en ting er farger som kan kan dra til i etterarbeid, men noe er fysisk umulig å få til med videokameraer i vanlig prisklasse. Feks. det faktum at video er veldig skarpt og er veldig dybeskarpe er vanskelige å gjøre noe med.

 

Mye kan gjøres i etterarbeidet, i form av plugins som Digital film tools, Magic bullet osv, men mange går i fella og bruker ferdige presets som etterlikner kjente filmer. For filmer og serier skutt på film så er det ofte også en innarbeidet look, en fargesetting man har lagt seg på, ikke bare "film look" i seg selv. Å jobbe seg fram til en egen look, fargesetting om du vil, er gøy og fordømt tidkrevende fordi man sitter å justerer litt fram og tilbake på alt som er mulig å skru til før man blir fornøyd.

 

Ellers er og problemet at DV har såpass lav bitrate at du ikke skal fargekorrigere og leke for mye før du ødelegger bildet.

 

 

Men noe mer enn bildet er lyden, ett dårlig bilde eller litt gale farger kan tilgis, men dårlig lyd er helt håpløst og understreker virkelig hjemmevideo preget.

 

Ellers er også ett stabilt bilde en fordel, ett lett videokamera er ikke mulig å holde helt stabilt, STATIV!

 

Og sist men ikke minst, komposisjon, gi en amatør ett proff kamera og ting vil fremdeles se amatøraktig ut mens en proff med amatør kamera vil gi gode bilder om enn ikke like teknisk gode som med sikkelig utstyr. Tenk over HVA man putter i bildet!

 

I tillegg kommer selvfølgelig lyssetting som er ett eget fag i seg selv...

Lenke til kommentar

Mitt råd er at du sporer opp noen spillefilmer som har ekstramateriale som viser deler av filmen filmet med et vanlig videokamera og at du analyserer forskjellen.

 

Stort sett alle spillefilmer har ekstremt urealistisk farve og kontrastkurve. Det er også en del andre forskjeller. Forskjellige typer filmer har forskjellig type prosessering av bildet. Derfor nytter det ikke å tenke at du vil bort fra hjemmevideo preget, du må også se klart for deg hva du er ute etter.

 

Som chma nevner så er det mange ting som må kombineres, og en del av de vil kreve ekstrautstyr til kameraet. Den eneste måten å få til det du er ute etter er å jobbe metodisk og effektivt.

 

Prøv å Google dof converter og let opp noen eldre tråder om temaet.

Lenke til kommentar

Med unntak av at amerikanske filmer har et gjennomsnittlig budsjett på 70 millioner dollar eller EN HALV MILLIARD NORSKE og ca 200 årsverk, så har du jo rent tekniske forskjeller mellom film og video:

 

1. Film har høyere oppløsning (i ferd med å viskes ut med HD)

2. Film har mindre dybdefokus (pga større bildeflate på filmen vs CCD)

3. Film har 25 progressive bilder, video 50 delbilder (løses med "deinterlace" eller kamera spesielt beregnet på progressiv video, som Panasonic HVX200)

4. Film har, sist men ikke minst, dobbel dynamisk vidde i forhold til video. (Det som er utbrent eller helt svart på video inneholder fremdeles informasjon på film)

 

Noen kjappe tips kan jeg gi deg:

1. Stødig kamera er en selvfølge (stativ, bil osv)

2. Prøv å dra ned fargemetningen i videobildet (50% saturation er fint)

3. Bruk "deinterlace" i videoredigeringsprogrammet dersom ikke kameraet har en progressiv funksjon.

4. Ikke bruk samme brennvidde på videokameraet hele tiden. Zoom inn når du skal ha portrettbilder eller detaljer, og ha på maks vidvinkel kun når du skal se alle i bildet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen kjappe tips/triks i prioritert rekkefølge:

 

1. Mest mulig lys under opptak. Da slipper du at bildet kryr så lett når du begynner å dra i det.

 

2. Dra nivåer slik at det du ønsker at skal være sort faktisk blir sort, og det hvite blir hvitt. Gamma (mellomtone) kan ofte dras litt ned.

 

3. Dra ut litt farge (saturation), og tint heller gamma, og evt white-point mot ønsket farge. Høylyset kan også desatureres ekstra, om du har mulighet til det.

 

4. Dra ned ytterligere gamma i hjørnene. Bruk en fargekorreksjon med maske i form av en stor, ufokusert sirkel.

 

5. Skru en versjon/node av bildet hvor du drar ned all mellomtone, slik at du bare ser lyse områder. Blur denne ganske kraftig, og gjør feks en dobbeleksponering (evt "Screen" i Adobe-programmene) med den andre versjonen. Dette vil fjerne ekle, skapre farger, og om du tinter denne (screen-noden) litt ekstra kan du skape interessante effekter.

 

6. Legg til digitale filmkorn. Disse bør være små og nesten usynlige, og legges allerede på råklippet, før andre effekter. Korn vil først bli skikkelig tydelige når man skrur hardt i bildet.

 

7. Blur chromaen (for å dempe iso-støy/elektronisk gain-støy).

 

8. Gå til et proffesjonelt posthus =)

 

Av de programmene du nevner er det After FX som egner seg best til disse operasjonene. Klipp først filmen ferdig i Premiere, så laster du inn en ferdig videofil, evt EDL (google it) i After FX til slutt. Tror det også skal finnes en slags link-funksjon mellom Premiere og AFX.

 

Det får være nok for nå ;)

Endret av bosannes
Lenke til kommentar
1. Mest mulig lys under opptak. Da slipper du at bildet sprekker opp når du begynner å dra i det.

8487880[/snapback]

At man skrur i stykker ting fort har vel mest å gjøre med at feks. dv har fryktelig lite data å ta av når man jobber med det. Mer stilen på lyssettingen som gir filmlook enn at det er mye lys.

Lenke til kommentar
1. Mest mulig lys under opptak. Da slipper du at bildet sprekker opp når du begynner å dra i det.

8487880[/snapback]

At man skrur i stykker ting fort har vel mest å gjøre med at feks. dv har fryktelig lite data å ta av når man jobber med det. Mer stilen på lyssettingen som gir filmlook enn at det er mye lys.

8491793[/snapback]

Sant. Litt sent på kvelden der ^^... Mente naturligvis at du slipper krying når du begynner å dra i ting.

Men jeg har ved flere annledninger blitt positivt overrasket over hvor mye man kan skru enkelte dv-bilder.

Har også jobbet med skrekkeksempler hvor folk har brukt masse penger på å skyte på film (35mm), men ikke én krone på lys. Resultatet blir da enorme mengder støy, og en lang og smertefull online.

Men som du også er inne på - en god lyssetting på settet gir et mye bedre utgangspunkt og mye proffere look enn én kameralampe rett på.

Lenke til kommentar
Sant. Litt sent på kvelden der ^^... Mente naturligvis at du slipper krying når du begynner å dra i ting.

Men jeg har ved flere annledninger blitt positivt overrasket over hvor mye man kan skru enkelte dv-bilder.

 

Men som du også er inne på - en god lyssetting på settet gir et mye bedre utgangspunkt og mye proffere look enn én kameralampe rett på.

8492075[/snapback]

Sant nok, mistenker kanskje og at hva for fargekorreksjonsverktøy eller plugins man bruker kan ha en del å si. Sitter å leker litt i Avid med Digital film tools plugins og resultatene blir til tider overraskende bra til å være dv. Men har erfart det kommer ann på hva man prøver å skru til, rødfarger har aldri vært dv sitt sterkest kort.... :p

 

En god lyssettning gir ett bedre bilde å jobbe med i utgangspunktet, skygger osv er jo omtrent umulig å forandre i post...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Har funnet ut av det nå. Etter litt forandring i "color correction", "curves" og "levels" fant jeg en brukbar sammensettning som funket bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...