Gå til innhold

Oppheng for o-ringer oh hdd-er


Anbefalte innlegg

Fant for en stund siden ut at det var på tide å få hengt harddiskene opp i o-ringer. Problemet var at kabinettet mitt, et thermaltake tsunami dream hadde et crappy alu-festesystem for disker i bunn, og ingen ventilasjon i 5 1/4" brønnene. Jeg liker å ha systemet støvtett, så å åpne opp en av brønnene er ikke ideelt. Derfor lagde jeg denne:

 

post-27046-1166014327_thumb.jpg

 

Anyhoo, så her laget jeg et nytt oppheng for disker til å ha i bunn av kabinettet:

 

Først tok jeg meg en tur på Clas Ohlson, hvor jeg kjøpte følgende:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Materialer:

 

Plexiglass 200x150x8 mm, kr 49,-

art# 34-1363

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=1646992

 

Gjengestang M5, kr 15,-

art# 11-992-5

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=388118

 

Mutter M5 (25 stk i posen), kr 15,-

art# 11-503-5

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=388117

 

Båtskive M5, kr 12,-

art# 11-1130-531

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=3774659

 

Krympeslange 6,4 mm, kr 39,-

art# 32-272

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=382396

 

Verktøy:

 

Svingjern, kr 69,-

art# 20-711

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=381537

 

Gjengetapp M5, kr 39,-

art# 30-6835

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=381539

 

I tillegg er det jo greit å ha noen borrer liggende, samt en borremaskin. Og en form for sag, jeg brukte superbillig crappy sag som gjorde jobben, men fryktelig tregt.

 

Så begynte arbeidet da:

 

Step 1:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Sage over plexiplaten. Den skal enkelt og greit sages i to, slik som dette:

 

post-27046-1166011673_thumb.jpg

 

Om kanten blir fryyyktelig stygg kan den alltid pusses ned. I mitt tilfelle er kanten inn mot hovedkort-siden av kabinettet så den sees ikke uansett.

 

Step 2:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Borre ut hull for gjengestengrene. Jeg markerte da med sprittusj en liten prikk 8mm inn fra hver sidekant i alle hjørnene. Dette gir grei plass mellom stagene, i tillegg til at jeg er et stykke fra kanten slik at plexien ikke skal sprekke.

I tillegg lagde jeg så 4 ekstra hull lengre inn på den ene platen, dette blir da platen som skal være i bunn, og disse 4 hullene kan så brukes til å skru den fast i kabinettet.

 

Til å borre med mener jeg å huske at jeg brukte en 4mm stålborr. (Ikke betong- eller treborr altså). Det er en stor fordel å ha en borr med lav hastighet, helst en sånn fin maskin med håndtak en trekker i for å ta borren ned. Jeg hadde bare en slagborremaskin tilgjengelig. Gjorde jobben, men er lett for at plexiglasset smelter av varmen om en holder på for lenge. Personlig synes jeg det er greit å ta av plast-beskyttelsen på plexiglasset før jeg borrer, da dette har hengt seg litt i borren noen ganger.

 

post-27046-1166012083_thumb.jpg

 

Om hullene ikke blir helt ortogonalt på plexiplaten er ikke det noe problem, da det kan rettes ut når en lager gjenger.

 

Step 3

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Fest gjengetappen i svingjernet (som er skikkelig dårlig) og begynn å press litt på mens en skrur den gjennom hullene. Sørg nå for at denne står ortogonalt på plexien. Skru den helt gjennom, dvs helt til det ikke er mer gjenger igjen på gjengetappen (men ikke lengre). Skrur du den bare halvveis sitter gjengestengrene veldig fast (og det trengs ikke).

 

Såher skal det se ut når du er ferdig:

 

post-27046-1166012285_thumb.jpg

 

Step 4

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Vel, nå må du kutte gjengestangen i 4 like lengder. For meg passet 17 cm veldig greit for kabinettet mitt, men om du har god plass kan du like gjerne bruke 25 cm. Her er det bare å sage i vei. Veldig greit om du har noe du kan skru gjengestangen fast i (uten å ødelegge gjengene). Det hadde ikke jeg, kan avsløre at det er uhyggelig kjipt å sage over disse ved å holde stangen i venstrehånden og en crappy sag i den andre. Men det går.

 

Skru så en mutter inn og ut over endene for å rette opp evt gjenger som har blitt ødelagt av sagingen.

 

Skal se slik ut:

 

post-27046-1166012498_thumb.jpg

 

Step 5

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Så er det å skru 4 stenger inn i den ene platen. Skru de til de stikker ut ca 2 mutter + 2 skiver + 8mm ut på den andre siden av platen. Dette er fordi når en så skal skru disse gjengestengrene inn i den andre platen, vil de samtidig gå ut av den første. Før du begynner med dette derimot, kutt til 4 krympestrømper som du trer innpå. Litt vanskelig å få de inn etter begge plexiglassene er skrudd sammen. Lengden av disse skal jo da være lik lengden av gjengestang som ikke er skrudd inn i den første plexiplaten.

 

Så er det bare å skru de opp i den andre platen, og justere gjengestengrene så de stikker like mye ut av hver ende (topp og bunn) av opphenget. Det vil nå ikke være superstabilt, så derfor setter en på skiver og muttre på utsiden. Disse strammet jeg bare med fingrene, og stativet ble da helt stivt og fint. Jeg brukte låsemuttre, men det vil jeg ikke anbefale. Alt for tunge å skru på, og antakelig helt unødvendig.

 

Da ser det forhåpentligvis slik ut:

 

post-27046-1166012907_thumb.jpg

 

og

 

post-27046-1166012921_thumb.jpg

 

Step 6

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Så er det å krympe krympeslangene. Bruk en eller annen varmekilde, som lighter eller en varmepistol. Jeg brukte en crème brûlée sak som er veldig grei til formålet.

 

Sånn ser da det ut:

 

post-27046-1166013092_thumb.jpg

 

For de som ikke har gjort dette før: Er bare å varme slangen opp såpass at den begynner å krumpe, og sitter tett. Er greit å begynne i en ende og bevege seg mot den andre, og varme opp fra alle kanter.

 

Step 7

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Nyt hvor pen den er, feste o-ringene med strips. Stram de såpass at gummien er i kontakt med krympeslangen. Siden disse har en litt ru overflate grunnet gjengene under, skal de ikke skli ned når harddisken først står inni der. Mine gjør iallefall ikke det (sålangt). Mulig det kan være en idé å polstre o-ringene i dette området (Slik sunbeam sine er) for å forhindre at de ryker. Time will tell.

 

Så pent er det:

 

post-27046-1166013297_thumb.jpg

 

Step 8 (optional)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Om en vil, kan en alltids borre endel 3mm hull inn i siden av plexiglass-platene for å så stappe noen leds inn dit, og koble disse til hd-aktivitets-kontakten på HK.

 

Du bør da ha tilgang til en sånn maskin som dette:

 

post-27046-1166013403_thumb.jpg

 

Så er det å lime noen leds inn i hullene og koble opp. Koblet opp noen lys og ser greit nok ut, men til syvende og sist så skal jo dette stå inni kabinettet mitt så gjorde aldri den delen ferdig. For de som liker å se inn i kabinettet når pc'en står på kan det sikkert gjør deg til den kuleste gutten i gaten ;)

 

 

Da er du igrunn ferdig, skulle jeg mene.

 

Montering må en neste bare finne ut av selv, i forhold til sitt eget kabinett.

 

I mitt kabinett borret jeg ut pop-naglene som holdt greien i bunnen av kabinettet fast (4 stk). Da kunne jeg fjerne hele ruklet. Borret så 4 hull i bunn av kabinettet, og skrudde så fast herligheten med 4 m5-skruer. Står veldig fint. Jeg liker å ha harddiskene ståedne på tvers av kabinettet, på den måten er det mye enklere å ta de inn/ut og fikse på kabler, og det blir bedre plass. Hadde de skulle stått andre veien står skjermkortet i veien når disker skal taes inn og ut.

 

Sånn ser det iallefall ut hos meg:

 

post-27046-1166013891_thumb.jpg

 

Har kledd kabinettet med ganske tykke asflatplater kjøpt hos mekonomen. Disse minsket skrangel fra kabinettet veldig mye, anbefales. Skum-matten med metall-finish er fra biltema. Hvor bra de er å bruke kan vel diskuteres, men ser nå fancy ut om ikke annet.

 

O-ringene kjøpte jeg i Arna i Bergen, som diskutert i denne posten Stor takk til "Petteram" for tipsene der.

 

Om ønskelig kan en montere muttrene på innsiden av opphenget istedet, for å få glatte flater på over- og undersiden. Om en har muttre på begge sider kan en droppe å lage gjenger ville jeg tro. Men det ser jo ikke like fancy ut :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...