Gå til innhold

[Ikke løst ennå likevel] WLAN i SuSE 10.1


GeO

Anbefalte innlegg

Hei. Er klar over at dette er et gjengangerspørsmål, men jeg har liksom ikke fått noe ut av de gamle trådene jeg har lest om dette, så jeg håper dere tilgir meg at jeg starter en ny.

 

Jeg har altså bestemt meg for å gi Linux et forsøk, og har da lagt inn SuSE 10.1 på den nye laptopen min. PC-en er en Acer Aspire 5044WLMi. Installasjon fra CD-er gikk fint, men nå skulle jeg gjerne ha kommet meg trådløst på nett. Hvor begynner jeg?

 

WLAN-kortet er, så vidt jeg forstår ut fra det som dukker opp når jeg skriver lspci i terminalvinduet, av typen Atheros AR5005G.

 

Håper noen kan hjelpe med dette. Skulle gjerne ønske å kunne fortsette å være en av Linux-folket, da jeg har god tro på systemet ...

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker på om det finnes drivere til det kortet ditt men vet det er flere som sliter med acer og linux. Har selv en acer maskin med broadcom kort i og der må jeg bruke ndiswrapper. Søk litt på nettet etter drivere og prøv deg på irc. #linux.no på undernet se om de vet om det finnes drivere. Siste utvei er somsagt ndiswrapper, det fungerer utmerket hos meg. Ikke installer ndiswrapper via yast. Det er bedre og bruke siste verjson fra http://ndiswrapper.sourceforge.net/

 

1. Hent ned og pakk opp

2. Gå inn i mappen og skriv make, etterpå som root skriver du make install

3. Hent ned windows driverene til det trådløse kortet ditt og pakk opp disse

4. Gå inn i mappen med win driverene og finn drivernavn.inf fila

Kommandoene under gjøres som root:

5. Installer drivernavn.inf med ndiswrapper -i

6. For og sjekke at alt er installert skriver du ndiswrapper -l

Da vil du få opp noe som :

 

Installed ndis drivers:

bcmwl5 driver present, hardware present

 

Der bcmwl5 er drivernavn.inf for broadcom drivere. Hos deg vil denne være tilsvarende som din inf fil

 

7. Alt vel så langt så skriver du depmod -a Her skal det ikke komme noen error.

8. Deretter skriver du modprobe ndiswrapper

9. Nå er driverene installert og klare for bruk. Nå skal du kunne finne trådløse nett med networkmanager. Dette fungerer på samme måten som i win, bare høyreklikk på iconet nede i høyre hjørne og velg netverk. Er du usikker på om du bruker networkmanager så starter du yast går til network devices og velger network card. Der huker du av user controlled with network manager.

10. Når alt er bra og fungerer som du vil skriver du ndiswrapper -m for og starte ndiswrapper automatisk vet oppstart.

 

Lykke til.

Endret av sir-ivar
Lenke til kommentar

Tusen takk for fyldig svar. Dette er nok det jeg trenger. Fortsatt er det imidlertid sånn at jeg er totalt fersk på området, og derfor må jeg ha veldig detaljerte instrukser ... :blush:

 

NdisWrapper - hvordan skaffer jeg det, hvis ikke gjennom YaST? Jeg søkte etter det i YaST, og finner fem forskjellige treff ved navn ndiswrapper, evt. med ytterligere tittel som default, smp o.l. Er alternativet da heller å laste ned fra linken din i Windows, og overføre til Linux-maskin via USB-minne?

 

Får vel komme tilbake til resten av instruksene når jeg har NdisWrapper på plass ... Hehe.

 

Edit: Lastet ned ndiswrapper-1.23.tar - er dette riktig?

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Ja det er riktig, vist ikke du har mulighet for og komme deg på nett i det heletatt med linuxboxen din er alternativet og laste ned i win og kopiere over med usb stick. Har du win og linux på samme pc ? Da trenger du ikke det. Linux leser filer fra win partisjonen din så du kan kopiere over fra win til linux uten noen problem.

Bare se i filutforskeren din under mappen som heter windows. Når du har hented ned ndiswrapper og win driverene dine kan det være en fordel og samle begge i en mappe. så har du bedre oversikt. Alt dette gjør du bare i ditt eget hjemme dir og når du er ferdig med alt over kan du bare slette hele tmp mappen. Alle kommandoen over gjør du i et terminal vindu. for og bli root skriver du su så enter. Så vil den spørr etter passordet du satte på root brukeren din.

Lenke til kommentar

Valgte å ikke kjøre DualBoot, så jeg har ikke nettilgang i det hele tatt på Linuxboksen, nei. Men jeg har som sagt denne stasjonære med XP og grei nettilgang.

 

Må si du har gitt utmerkede svar. Å starte terminal og logge på som root er omtrent det eneste jeg kan så langt, men jeg er optimistisk. Skal straks prøve å legge inn ndiswrapper med USB-minne.

 

Har hatt litt trøbbel med å finne selve driveren så langt, men den som leter, skal vel finne.

Lenke til kommentar

Her tenker jeg du finner driverene til laptopen din http://support.acer-euro.com/drivers/noteb..._3040_5040.html

 

Kan du ikke ta netverkskabelen fra den stasjonære og putte i den bærbare ? så er du på nett. :)

 

Edit: i følge driverene her så har maskinen din et broadcom kort, samme som jeg har. Da må du bruke Ndiswrapper for og få det trådløse kortet ditt opp.

Endret av sir-ivar
Lenke til kommentar

Kablet meg til ruteren, så nå surfer jeg faktisk for første gang med Konqueror. Lastet ned NdisWrapper fra Sourceforge, og i tillegg driveren fra Acer (ikke gjort noe med den ennå).

 

Visste jo ikke engang hvor jeg burde lagre ndiswrapper, så jeg opprettet en mappe for det i brukermappen i /home. Pakket ut, og gikk inn i mappen i Konsole. Skrev make, og fikk følgende melding:

 

gerhard@HAL9000:~/ndiswrapper-1.23> make
make -C driver
make[1]: Entering directory `/home/gerhard/ndiswrapper-1.23/driver'
Can't find kernel build files in /lib/modules/2.6.16.13-4-default/build;
 give the path to kernel build directory with
 KBUILD=<path> argument to make
make[1]: *** [prereq_check] Error 1
make[1]: Leaving directory `/home/gerhard/ndiswrapper-1.23/driver'
make: *** [all] Error 2
gerhard@HAL9000:~/ndiswrapper-1.23>

 

Det virker vitterlig som at noe er galt her ...? (Edit: Dette er vel mest trolig en PEBKAC, men sånn er det å være fersk ...)

 

Anyway, dette er nok det siste fra meg i kveld. Prosjekt "WLAN i SuSE" fortsetter i morgen.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Dette er absolutt ikke noen god framgangsmåte, du burde ikke kompilere ndiswrapper fra kilden. Velg riktig ndiswrapper fra YaST du, finner du en pakke der som heter kun ndiswrapper, er den helt sikkert den riktige eller så installerer den den riktige for deg. Ellers så kan kanskje 'uname -r' i en terminal gi deg en pekepinn på hvilken pakke du skal velge.

 

Det er ikke engang sikkert at du trenger ndiswrapper ut fra det jeg har forstått. Prøv å skrive 'iwconfig' i en terminal for å se om den finner et kort med wireless flags.

 

Men ikke fortsett med å kompilere ndiswrapper fra kilden. Du kan komme til å ødelegge hele oppsettet dersom du ikke er helt stø på hva du gjør, og da blir det vanskelig for deg å komme unna en komplett reinstall dersom du ødelegger noe.

 

Men dersom du får innstallert ndiswrapper gjennom YaST, kan du se her for videre instrukser.

 

Dersom du ikke finner en ny nok versjon av ndiswrapper gjennom YaST, så skift distro.

Endret av Mental
Lenke til kommentar

Fremgang i dag, iallfall relativt sett.

 

Fikk til ndiswrapper via YaST, og fikk ordnet driveren slik at kortet vises når jeg skriver iwconfig. Fortsatt får jeg imidlertid ikke til å koble til trådløsnettet. Høyreklikker på Network Manager i systray (eller hva det heter), og velger å koble til annet trådløst nettverk (står ingen i menyen). Taster inn navnet på trådløsnettet (som ikke på noen måte er sikret), men konfigureringen blir stående på 28 %.

 

Noen idé om hvordan dette kan fikses?

Lenke til kommentar
Noen idé om hvordan dette kan fikses?

6810094[/snapback]

Du kan prøve denne framgansmåten for å koble deg til trådløsnettet.

 

Ellers er det et program som heter wireless-assistant, i kubuntu finner du dette gjennom K-menyen -> Internet. Du kan også starte det med å skrive 'wlassistant' i en terminal. Det hender ofte at du bare må bruke 'sudo dhclient wlan0' for å få ip, dersom wireless-assistant feiler med å koble deg til.

 

Men dersom du lærer deg 'iwconfig' og 'ifconfig' så finner du ut av dette. 'man iwconfig' og 'man ifconfig' kan fortelle deg mye, sammen med 'iwconfig --help' og 'ifconfig --help'

Endret av Mental
Lenke til kommentar

Er absolutt ikke enig med deg Mental, og kompilere den selv fungerer utmerket. han kan ikke gjøre noen ting galt uansett så lenge han bruker yast til og installere kernel source (søk etter det og så installeres det automatisk) Vist han har tenkt og ha noen skjermdrivere installert må han ha kernel source for og få kompilert de uansett.

Guiden du posta er ufulstendig og er han uheldig så loader maskinen hans en versjon av ndiswrapper som ikke vil virke. Versjonen som kommer fra suse har jeg hatt mye problemer med derfor anbefaler jeg og kompilere den selv.

Er han skikkelig uheldig og ikke får til kompileringen så kan han bare starte maskinen på ny og slette mappen han har ndiswrapper i så er det fjernet.

Det kan han ikke vist han skriver ndiswrapper -m før han vet at det virker, da har han alerede skrevet modprobe nedisvrapper slik at den blir startet automatisk ved oppstart. Min måte er bankers, jeg har gjort det mangen ganger og det virker hver gang. Sjekk gjerne guiden min opp mot ndiswrapper install guide så vil du se at det stemmer.

Suse har eget wireless tool som finner det trådløse nettet for deg. så du trenger ikke bruke iwconfig. Vist ingen nett kommer opp så er driverene feil installert.

Endret av sir-ivar
Lenke til kommentar
Er absolutt ikke enig med deg Mental, og kompilere den selv fungerer utmerket.

OSV....

6810473[/snapback]

Nei, nå har han jo fått installert ndiswrapper og fått inn driveren og enheten fungerer. Trenger bare å få koblet seg til nettverket.

Den måten som er bankers for dette, er å lære seg ifconfig, iwconfig og iwlist.

 

At guiden min er ufullstendig kan så være... hva du tenker at mangler vet jeg ikke... men den fungerer. Jeg har utelatt å si at dersom det er et åpent nettverk, så finner iwconfig ut av resten av instillingene selv når du skriver 'sudo iwconfig wlan0 essid [ESSID]'

 

Har du noe å tilføye, som kan være til hjelp, så håper jeg du gjør det.

 

Edit:

Er han skikkelig uheldig og ikke får til kompileringen så kan han bare starte maskinen på ny og slette mappen han har ndiswrapper i så er det fjernet.

Det kan han ikke vist han skriver ndiswrapper -m før han vet at det virker, da har han alerede skrevet modprobe nedisvrapper slik at den blir startet automatisk ved oppstart.

6810473[/snapback]

Dette er ikke noe problem i det heletatt, man bare skriver bare: 'sudo modprobe -r ndiswrapper' og avinstallerer med rpm.

Dersom man ikke får modprobe til å fjerne modulen fordi den er i bruk, skriver man bare 'sudo modprobe -r --force ndiswrapper'

 

Og det lønner seg som regel å installere fra pakkesystemet, fordi at dersom man installerer fra kilden, bryter man lett dependencies og støter på problemer senere, som kanskje er veldig vanskelige å rette opp fordi man har slettet kilden.

Endret av Mental
Lenke til kommentar

Vel, slik som han poster så ser han fortsatt ingen trådløse nett. Da virker ikke det trådløse som det skal. Har du en trådløs knapp med lys på ? i såfall er det en lett måte og se om driveren er installert når du ser at det begynner og blinke i lyset så søker den etter netverk. Jeg mener ikke at ndiswrapper fra suse absulutt ikke virker, jeg sier bare jeg har hatt mye problemer med og bruke den på broadcom kortet mitt. Han har samme type kort i følge acer.

Utdrag fra Ndiswrapper installation faq: Before you load the module, DO NOT FORGET to type depmod -a. If there is no error, continue. har du ikke med.

Du ber ham skrive ndiswrapper -m FØR han faktisk prøver om det virker med modprobe ndiswrapper.

ndiswrapper -m er det siste du skriver når du vet at alt virker for og laste ndiswrapper modulen ved oppstart. Du har heller ikke med ndisvrapper -l for og se at driverene er installert og passer med hardware.

I suse trenger du ingen andre program for og velge trådløst nett en det som følger med. Det er på samme måte som i win. når driveren dine er installert vil du kunne se en liste (vist det er mere enn 1 trådløs router i området) over trådløse nettverk. klikk på det du vil koble deg til og den spørr etter passord. vips du er på nett.

Endret av sir-ivar
Lenke til kommentar

Karer, karer. Ikke fly i tottene på hverandre. Setter enorm pris på innsatsen til dere begge, og dere har begge vært til hjelp så langt.

 

Situasjonen nå er at jeg finner wlan0 i iwconfig, og også i ifconfig etter å ha brukt wlan0 up. Når jeg skriver iwlist scan, får jeg imidlertid ingen resultater ...

 

Hva som er best av å bruke YaST og å kompilere selv, har jeg selvsagt ikke anelse om selv. Syntes riktignok at det hørtes enklest ut med YaST, og gjorde det derfor slik. Begge deler fungerer sikkert, og jeg regner med jeg lærer mer om det når jeg får litt erfaring med Linux.

Lenke til kommentar

TwinMOS: Har du forsøkt wireless-assistant Du finner nok den også gjennom YaST. Det er en GUI for å konfigurere trådløs-tilkoblinger.

 

Det var merkelig at ikke 'iwlist wlan0 scan' finner noe som helst. Det burde det gjøre om du har et nettverk i nærheten. Men dersom du vet navnet på nettverket, som jeg har en følelse av at du gjør, kan du bare droppe iwlist og gå rett på 'sudo iwconfig wlan0 essid "navnet på nettverket"' - bruk "" klammer dersom navnet er i flere ord.

 

Til sir-ivar: ndiswrapper -m: skriver ut konfigurasjonen til ndiswrapper modulen, som gjør det mulig å laste den ved hjelp av modprobe.

 

For å fjerne all konfigurasjonen til ndiswrapper og starte på nytt gjør man:

'sudo modprobe -r -f ndiswrapper'

'sudo ndiswrapper -e [driver]'

Ikkeno problem...

 

Ellers kan man også prøve 'ndisgtk' som er et gui for å konfigurere ndiswrapper. Det er veldig enkelt å bruke. Men må startes gjennom 'gksudo ndisgtk'

 

Jeg mente aldri å undergrave dine råd, bare å komme med mine egne...

Lenke til kommentar

Fant ikke noe wireless-assistant i YaST, nei.

 

Vet navnet på nettverket, og prøvde med iwconfig wlan0 essid nettverksnavn, men når jeg etterpå bare skriver iwconfig, får jeg fortsatt denne:

wlan0     IEEE 802.11b  ESSID:off/any
         Mode:Managed  Frequency:2.412 GHz  Access Point: Not-Associated
         Bit Rate:54 Mb/s
         Encryption key:off
         Power Management min timeout:0us  mode:All packets received
         Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
         Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
         Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

Lenke til kommentar

Once everything works fine you can write the correct modprobe settings to load ndiswrapper automatically when the wlan0 interface is used, by running

 

ndiswrapper -m

 

http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawi...ile_and_install

Installation faq fra ndiswrapper.

Du har akkurat like mye rett som meg til og skrive dine meninger og råd.

Vist du føler mental sin måte er enklere og du får det til og virke så er jo det topp.

Vist ikke så kan du jo se på mitt forslag og prøve det. Jeg håper det ordner seg for degTwinMos, det er egentlig en ganske grei sak og få ordnet.

 

Lykke til

Endret av sir-ivar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...