Gå til innhold

Tilbakemeldinger på oppsett av VIA vifteløs server


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har tenkt litt, og bestemt meg for å bygge en effektgjerrig server, som jeg bl.a skal bruke som webserver for et privat domene. Vil antakelig også bruke den som web- og mailserver.

 

Det jeg har tenkt å kjøpe, blir følgende:

 

VIA EPIA ML-6000 (600mhz cpu, vifteløs)

 

Samsung SpinPoint M40 2,5" HDD (https://prisguiden.no/product.php?productId=17979)

 

1024MB DDR RAM

 

120W passiv, liten strømforsyning (+ eksternt adapter)

 

 

Vil enten kjøre Debian, eller en Debian-basert distro.

 

LAMP (Linux, Apache, MySQL og PHP), ihvertfall, så får vi se hva det blir.

 

Hva tror dere om oppsettet? Jeg har flere 80mm-vifter liggende, og lurer på om det kanskje er lurt å ha én. Lager et eget kabinett som et rektangel, og lager vel da vifteinntak og -utløp på kortsidene.

 

Fullstendig overkill med 1GB RAM?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det ikke er noe størrelse på databasen å snakke om, så holder det nok bra med 512... men man kan egentlig aldri få nok ram og raske nok disker når det gjelder databaser. Plutselig finner mySQL ut at den vil bruke file sort, og da går det tregt på trege disker

Lenke til kommentar
Poenget er at maskinen skal være så stillegående som mulig, og derfor har jeg valgt en stillegående og kjølig 2.5" disk. Kan jeg da bruke rammen for å minimere evt. ytelsestap pga disken?

6310026[/snapback]

 

Det beste er vel å optimalsiere spørringene ;) Og siden det er kun du som skal bruke det, og det er en relativt liten og lite kompleks database, så burde ikke det være noe problem.

Lenke til kommentar
Regner med det blir en worklog, for kabinettet har jeg planer om å lage sjøl ;)

 

Følg med,

så får du se

 

(ai, ai - midnattspoeten slår til igjen :p )

6316904[/snapback]

 

Bygg det inn i en UPS :love:

6321256[/snapback]

 

UPSer er dyre...

 

Vet ikke støynivå på denne, men den er ikke så veldig mye dyrere, og har dobbelt så mye plass.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313763

6323671[/snapback]

 

Plass er ikke så viktig. Støynivå, pris og varmeutvikling har høyere prioritet.

Lenke til kommentar
UPSer er dyre...

 

Nåvel.. går fint ann å få tak i en ødelagt UPS. Du skal jo tross alt ribbe ut innholdet :)

6340364[/snapback]

 

Jo... Tenkte litt på å bygge en liten aluminiumsboks til den. 20x25x10 eller noe. Én 80mm vifte. Blir stillegående, liten og strømgjerrig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dessverre er det litt sent nå. Uansett ligger 2.5" disken (jeg ble veldig overrasket over hvor utrolig små de er) godt an hos silentpcreview.com, og det skulle jo være en brukbar garanti.

 

Spørsmålet er vel om jeg klarer meg med en eller to 60mm papst (som følger meg mist silent twin), eller om jeg bør bruke en 80mm vifte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...