Gå til innhold

Prosjekt: Gammel Høvding


Anbefalte innlegg

Hei, ser det er flere som har begynt arbeidet med modding av gamle forsterkere her nå, så jeg tenkte jeg skulle legge inn en liten tråd om min egen "mod".

 

Kabinettet er en Høvding 31 - Tempo 3 Radio fra 1947. Den gang kostet radioen 403kr med radioavgift. Jeg fikk den på QXL for 150,- :)

 

I den sjulte teksten under finnes en kjapp gjennomgang av hvordan jeg laget maskinen, og en masse bilder, men først ett par stykker fra maskinen slik den ser ut nå, så du kan bestemme om du gidder å lese videre:

 

Foran:

s_1.JPG

 

Bak:

s_2.JPG

 

 

Resten av morroa (For spesiellt interesserte).

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

 

Det hele begynte med at jeg var litt lei av alle de gjennomsiktige, selvlysende blå kabinettenene jeg så overalt på nettet og hadde lyst til å gjøre noe litt annet.

 

Da jeg fant denne gamle røveren til knapt hundrelappen på qxl, hadde jeg ikke noe annet valg enn å prøve meg.

 

s_13.JPG

 

 

Radioen var lett å få opp, og innen kort tid var rommet fullt av støv og etterkrigs-radiosnacks.

 

s_3.JPG

 

s_4.JPG

 

s_5.JPG

 

s_6.JPG

 

s_7.JPG

 

 

Jeg tipper dette støvet er eldre enn alle brukerene på forumet...

s_8.JPG

 

s_9.JPG

 

 

Etterhvert begynte det å bli bedre plass i radioen;

s_12.JPG

 

 

Og etter litt vask og puss ble jammen den gamle metallplata presentabel den også.

s_10.JPG

 

s_15.JPG

 

s_18.JPG

 

 

Var på det tidpunktet ikke helt sikker på plsseringen av komponentene internt, litt størrelsestesting var på sin plass:

s_17.JPG

 

 

Ingen radio er komplett uten innebygget forsterker og høyttalere, så jeg slaktet noen små ~20W og loddet på nye ledninger, hentet strøm direkte fra PSU, og styrer volumet med den digre knappen på framsiden av radioen. Forsterkeren skrues av og på med den lille svarte knappen i midten av den store.

Lydsignalet hentes selvsagt rett fra connector på hovedkortet, gjennom en hendig avkappet plugg fra ett usb-bakpanel.

 

s_14.JPG

 

s_20.JPG

 

s_25.JPG

 

 

Neste på agendaen er slakting av PSU... Vurderte en stund å kjøpe en pitteliten en (søk på picuPSU på google), men fant ut at lommeboka fikk bestemte.

 

s_19.JPG

 

Pimp my PSU, noen?

s_21.JPG

 

 

Til sist var det bare å sette det hele sammen, noe som høres lettere ut enn det var... Alltid herlig å skru fra hverandre alt når en selvloddet kobling løsner på det minst tilgjengelige sted.

 

Oversiktsbilder:

s_22.JPG

 

s_23.JPG

 

 

Detaljbilder:

PSU

s_24.JPG

 

Harddiskfeste og hovedkortfester, med krympeslanger for anledningen i tjeneste som spacers.

s_26.JPG

 

God planlegging gjør at man ikke trenger å ta hensyn til dårlig plass, se bare avstanden mellom harddisk og PSU:

s_27.JPG

 

Kabler, sleevet med tjæreteip, gir den rette etterkrigslooken:

s_28.JPG

 

Bakplata er forresten restene av en skapdør fra IKEA, da den orginale var av papp, og lettere bøyd etter ett langt liv.

 

De orginale knappene på framsiden brukes til styring av/på forsterker, volum og maskin av/på.

 

Hvis det er noe dere lurer på, er det bare å stille spørsmål i kommentartråden, så skal jeg svare så godt som mulig.

 

Oppsummering:

 

Kabinett: Høvding 31 - Tempo 3 anno 1947

Hovedkort: VIA EPIA SP13000

Lyd: 20W stereo, innebygget forsterker og høyttalere

HDD: 40GB eller noe

OS: Ubuntu Linux

 

 

Kommentarer

Endret av GaKKGaKk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...