Gå til innhold

Beste digitale speilrefleks til under 10 000?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Canon 350D har jeg og den er fin - men du bliver ikke snydt med nogen af dem. Det er vigtigere du føler på det og kan lide at have det i hånden.

 

I øvrigt så er det ikke kameraet, men det du sætter foran der sætter begrænsningerne ! så hellere købe D50 eller 350D og så bruge lidt mere på optik ...

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

20D gir nok bedre ytelse på høy ISO. D70 gir utmerkede resultater på ISO800 med litt forsiktig Noise Ninja. 1600 er bra så lenge det ikke er mye mørke partier i bildet.

 

20D gir 5 mot 3 bilder i sekundet. Man må selv vurdere om det betyr noe.

 

20D har raskere autofokus, men D70 er "rask nok".

 

D20 har ramme av magnesium. D70 er (solid) plast.

 

D70 har spotmåling av lys, samt Nikons svært gode 3D colour matrix lysmåling.

 

D70 har innebygget funksjonalitet for trådlys styring av slaveblitz. Det er rett og slett genialt.

 

D70 kommer med et kitobjektiv som får mye ros.

 

D70 har ikke mulighet for portrettgrep.

 

Konklusjon? Det finnes ikke noe kamera som er "best", bare ett som passer deg best. Jeg har D70, og har aldri savnet noe av det 20D har ekstra. Hadde jeg hatt 20D ville jeg sikkert ikke savnet noe av det D70 har ekstra, for jeg hadde ikke visst hvor genialt det er med trådløs blitz.

Lenke til kommentar
20D gir nok bedre ytelse på høy ISO. D70 gir utmerkede resultater på ISO800 med litt forsiktig Noise Ninja. 1600 er bra så lenge det ikke er mye mørke partier i bildet.

 

20D gir 5 mot 3 bilder i sekundet. Man må selv vurdere om det betyr noe.

 

20D har raskere autofokus, men D70 er "rask nok".

 

D20 har ramme av magnesium. D70 er (solid) plast.

 

D70 har spotmåling av lys, samt Nikons svært gode 3D colour matrix lysmåling.

 

D70 har innebygget funksjonalitet for trådlys styring av slaveblitz. Det er rett og slett genialt.

 

D70 kommer med et kitobjektiv som får mye ros.

 

D70 har ikke mulighet for portrettgrep.

 

Konklusjon? Det finnes ikke noe kamera som er "best", bare ett som passer deg best. Jeg har D70, og har aldri savnet noe av det 20D har ekstra. Hadde jeg hatt 20D ville jeg sikkert ikke savnet noe av det D70 har ekstra, for jeg hadde ikke visst hvor genialt det er med trådløs blitz.

6153019[/snapback]

 

Og 20D har 8 Mpix mot D70s 6.

Lenke til kommentar
Enkelt og greit.

skal kjøpe digital speilrefleks

Har 10 000 å bruke.

Hvilket kamera gir meg mest igjen for pengene?

 

hva bør jeg kjøpe?

6152761[/snapback]

 

Kan du legge i kr 10785,- så tror jeg 350D m/EF-S 17-85mm IS USM ville vært et glimrende godt valg.

Kommer litt anpå hvilke brennvidder du trenger til ditt bruk også dette, f.eks:

Klarer du det med kun 50mm, så ville jeg ha anbefalt deg EOS 20D m/EF 50mm f/1,4 USM.

 

Er ikke enig at 8Mp mot 6Mp er helt uvesentlig, det blir som å si at 6 mot 4 er uvesentlig også.. Man vil med 8Mp få plass til ytterligere detaljer i bildet.

Man har også med 8Mp mulighet til å croppe en god del mer i forhold til 6Mp.

 

Men for all del, jeg sier ikke at 6Mp er dårlig eller at man ikke får bra bilder med det.. Men 2Mp mer har jo noe å si .

 

Men du, det hadde vært fint om du fortalte hvilket brennvidde-område du trenger.

 

S

Lenke til kommentar
Og 20D har 8 Mpix mot D70s 6.

6153243[/snapback]

Det punktet er så uvesentlig at jeg rett og slett glemte det... :innocent:

6153258[/snapback]

Men punktene du husket på var en veldig fin oppsummering av 20D vs D70. 20D er et raskere og dyrere hus, men på et budsjett ville jeg ikke lagt for mye vekt i dette med mindre man har planer om å gjøre sportsfotograf av seg. Ikke misforså - D70(s) er på ingen måte treig, men 20D er enda litt raskere når det skjer veldig mye veldig fort, i praksis i sport eller ivrig pressebruk. Om jeg hadde hatt valget mellom å ta et oppdrag med en D70 med 18-70mm'eren eller en 20D med 18-55mm hadde jeg likevel ikke vært i tvil om hva jeg hadde valgt. Canon-kittet stiller virkelig ikke i samme klasse.

 

Poenget med trådløs blitzstyring er forøvrig et veldig bra salgsargument for Nikon. Dette har definitivt formet min stil, og en form for lyssetting jeg sansynligvis aldri ville ha oppdaget uten funksjonaliteten innebygd i kamerahuset. For rundt 10k burde du kunne få D70s med 18-70mm OG en "Sigma Blitz EF 500 DG Super Nikon NAITTL" blitz, og da har du et heidundranes utgangspunkt til spennende fotografering.

Lenke til kommentar
Er ikke enig at 8Mp mot 6Mp er helt uvesentlig, det blir som å si at 6 mot 4 er uvesentlig også.. Man vil med 8Mp få plass til ytterligere detaljer i bildet.

Man har også med 8Mp mulighet til å croppe en god del mer i forhold til 6Mp.

6153476[/snapback]

8MP er 16,7% høyere lineær oppløsning i forhold til 6MP. Den praktiske betydningen er ytterst minimal.

Lenke til kommentar

Om man skal velge Canon så må man se helt bort ifra kit-objektivet,

har man ikke råd til bedre optikk så greit nok med kit-objektivet inntil man har råd til bedre.

Men ingen Canon dslr fortjener å få påmontert et så dårlig objektiv.

Jeg skjønner ikke at canon gidder å ha dette til salg engang!

D70s/17-70mm vs 20D/18-55mm

så vinner Nikon, men hvis alternativet er

D70s/17-70mm vs 350D/18-85mm

så kan det nok diskuteres hvem som vinner.

 

Du bør nok ta turen i butikken å se hva du liker best i hånden.

 

S

Lenke til kommentar
Er ikke enig at 8Mp mot 6Mp er helt uvesentlig, det blir som å si at 6 mot 4 er uvesentlig også.. Man vil med 8Mp få plass til ytterligere detaljer i bildet.

Man har også med 8Mp mulighet til å croppe en god del mer i forhold til 6Mp.

6153476[/snapback]

8MP er 16,7% høyere lineær oppløsning i forhold til 6MP. Den praktiske betydningen er ytterst minimal.

6153618[/snapback]

 

Ja det er ikke stort, men det er da noe som man bør ta med i vurderingen. :-)

 

S

Lenke til kommentar
Går det an å kjøpe undervannshus til noen av disse kameraene?

6154032[/snapback]

 

Du får det vel til alle, men de koster en formue. Gjerne mye mer enn selve huset. Det er vel imidlertid mulig å leie... Har selv sett litt på muligheten i forbindelse med en planlagt tur til Hawaii, og der er det flere kamera og dykkesjapper som tilbyr leie av undervannshus.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Er ikke enig at 8Mp mot 6Mp er helt uvesentlig, det blir som å si at 6 mot 4 er uvesentlig også.. Man vil med 8Mp få plass til ytterligere detaljer i bildet.

Man har også med 8Mp mulighet til å croppe en god del mer i forhold til 6Mp.

6153476[/snapback]

8MP er 16,7% høyere lineær oppløsning i forhold til 6MP. Den praktiske betydningen er ytterst minimal.

6153618[/snapback]

 

8Mp er ca. 33 prosent flere piksler, og 16-17 % lengde/bredde sett for seg. Det er også forskjell på CCD og CMOS, Canon sin brikke gir noe færre detaljer pr. piksel enn Nikon-brikka, slik at informasjonsmengden man får ut av 8 kontra 6 er noenlunde lik. Ihvertfall lik nok til at det ikke er noe poeng å diskutere.

 

Den viktigste praktiske betydningen jeg ser er at all prosessering du gjør på datamaskinen vil ta 33% lenger tid med 8Mp (for algoritmer med lineær kjøretid), du trenger 33% mer minne pr. bilde, og du trenger 33% mer harddiskplass. Hvor viktig dette er i forhold til andre forskjeller får hver og en vurdere selv.

Lenke til kommentar
20D med 50mm 1.8 vil også være et bra alternativ til under 10.000. Blir riktignok en "adidas zoom" som PM kaller det, men likefullt et svært godt utgangspunkt...

6154434[/snapback]

 

For oss som stort sett har erfaring med kompaktkameraer. hvor mange ganger optisk zoom vil det si?

 

Og hvor får jeg i så fall kjøpt dette til under 10 000?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...