Gå til innhold

Delta frekvens på 7800GT og andre kort.


Anbefalte innlegg

Dette med Delta frekvens er ganske interessant.

 

Her er en link til et review av et Gainward Bliss kort: http://www.pureoverclock.com/review.php?id=32&page=3

 

Her kan vi se en tabell ganske langt nede på siden som viser hvordan de forskjellige klokkefrekvensene endrer seg når du klokker opp kortet.

 

I mitt tilfelle med et Club3D 7800GT så ser det ut til at Shader and ROP Clocks ikke greier hoppet fra 486MHz til 513MHz. Mitt kort har en delta frekvens på 40MHz. Det betyr at når jeg setter 'Root Clock' til f.eks 490MHz så vil Delta frekvensen plusse på 40MHz. Slik at 'Vertex Clock' vil bli 530MHz. Men om man ser på tabellen på overnevnte link så ser vi at Shader and ROP Clocks ikke klokkes opp igjen før man når 500MHz på 'Root Clock'.

 

Jeg har testet mye frem og tilbake med forskjellige bioser og forskjellig delta. Og jeg er kommet frem til at uansett kombinasjon jeg prøver så vil jeg aldri komme noe særlig over 8000 3DMark05. Jeg har prøvd med Delta på 0. Dette betyr at alle 3 frekvenser klokkes likt. At de følger 'Root Clock'. Da kan jeg klokke til ca. 505MHz. Noe som ikke gir noe bedre score enn hvis jeg bruker et Delta på 40MHz og får disse klokkefrekvenser stabilt: Root Clock: 490, Vertex Clock: 530, Shader and ROP Clocks: 486MHz.

 

Jeg skal teste på mitt Gainward 7800GTX@256MB Golden Sample og se om jeg har bedre hell på det. Alt avhenger egentlig av hvilke av klokkefrekvensene som stopper deg. Her kan det være endel å hente om man bare har 'rett' scenario.

 

Et eksempel på 'juks' er f.eks XFX sin kraftigste versjon av 7800GTX@256MB. Dette er klokket til 490MHz. Men har Delta på 0. Som betyr at de andre klokkefrekvensene også kjører på 490MHz. Om man sammenligner med Gainwards beste 7800GTX@256MB (Som jeg har) så kjører dette på 470MHz Core, men har et Delta på 40MHz. Dette betyr at det kjører (470. Klokkefrekvensen man ser.)-510-459-459 mot XFX sine (490. Klokkefrekvensen man ser.)-490-490-490. Dette vil si at Gainward sitt kort faktisk er kjappere i praksis. XFX har gjort nettopp dette på sin raskeste versjon av 7800GT også. EVGA gjør det samme på sine raskeste.

 

Så XFX kunne skryte av at de hadde det høyest klokkede (Om det ikke var Asus sitt TOP kort) 7800GTX@256MB. Men hva hjalp det når det ville få lavere score enn f.eks Gainward sitt Golden Sample som hadde 470MHz men med Delta slik at det i praksis kjørte på 510-459-459? He, he. Dette er noe å tenke på for alle og enhver ;)

 

Edit: Man kan bruke Rivatuner 'Hardware monitoring' til å overvåke disse frekvensene. Man kan f.eks kjøre Real-Time HDR IBL mens man har har Harware monitoring åpen. Da kan man se hvordan klokkefrekvensene endrer seg i 3D Modus.

 

Et eksempel på hvordan man kan tjene litt på å endre Delta frekvens er f.eks hvis man har et kort med Deltafrekvens på 40MHz. Så viser det seg at når man klokker over 490MHz så greier ikke Vertex klokken noe særlig over 490+40MHz= 530MHz. Om man da endrer Delta klokken til f.eks 20MHz så får man heller 510MHz Vertex clock på 490MHz. Man kan da kanskje klokke opp til 500MHz som gir en Vertex klokk på 520MHz. Samtidig som man da får hevet Shader and ROP Clocks fra 486MHz til 513MHz. I motsatt tilfelle, hvor det er Shader and ROP Clocks som ikke takler 513MHz så har man 2 andre muligheter. Man kan enten øke Delta clock slik at man får høyere Vertex Clock samtidig som man holder Shader and ROP Clocks på 486MHz. Eller man kan kjøre Delta clock på 0MHz og se hvor mye man greier å klokke alle klokkefrekvensene synkront.

 

Edit 2: Kom dessverre ingen fornuftig vei med mitt Gainward 7800GTX GS kort. Shader and ROP Clocks nekter å kjøre 513MHz og Vertex klokken ville ikke kjøre noe særlig over 530MHz. Slik at det er da liten vits i å kjøre Delta til 0MHz. Kommer ikke til å få noe bedre ytelse om jeg f.eks greier 500-500-500. Så på mine 2 kort ga ikke eksperimenteringen med Delta verdien noe særlige resultater. Men for andre som er litt mer heldige med sine kort kan det godt gi en liten avkastning.

 

Edit 3: Hadde en liten skriveleif her. Jeg hevdet at Gainward sitt 7800GTX Golden sample kort som hadde Root Clock på 470MHz ville få disse klokkefrekvensene: 510-486-486. Dette stemmer ikke for neste hopp for Shader and ROP Clocks går på 473MHz Root Clock. Derfor vil Shader and ROP clocks på 470MHz Root Clock bare bli 459MHz. Derfor vil nok ikke Gainward sitt kort være raskere enn XFX sitt 490-490-490 kort allikevel.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...