Gå til innhold

Project River [14.05]


Anbefalte innlegg

logo2.jpg

 

Planlegging:

 

Jeg satt her med et kult kabinett, type Lian-Li PC60USB, med innkjøpt vindu faktisk (Gadd ikke stuke med saging grunnet tidligere uheldige hendelser), og som så ofte før, begynte det å klø i fingrene mine. World of Warcraft har tatt all tiden min siden februar '05, så derfor begynte det å bli en stund siden jeg hadde gjort noe artig innenfor case-modding. Ånden kom over meg, og jeg bestemte meg for at jeg skulle la stikksaga ligge for denne gang, med tanke på at Lian-Li faktisk er malen på hva jeg vil kalle et perfekt kabinett... Utrolig stilrent å se på. Sånn her så kabinettet ut før jeg bestemte meg for å dra fram dremelen:

 

kab01_tumb.jpg

 

kab02_tumb.jpg

 

Litt uvørent plassert vannkjøling, med radiatoren plassert der hvor floppyrack og hdd-rack var. Tok dem ut da jeg har hdd'en i en kjøler i en 5 1/4 slot :) Fjerna også dekslene til floppy, og slang inn en 120mm vifte med blå leds der, så kabinettet fikk litt luft ;)

 

Det jeg ville, var å prøve meg litt på gravering. Dette har jeg alltid syntes har vært så utrolig fett, og til tross for manglende erfaring tidligere så bestemte jeg meg for at det var det jeg skulle gjøre. I vinduet i døra på siden ville jeg gravere inn et bilde av en alvedame med et par skarpe knivting i henda, og det er etter henne at jeg har navngitt prosjektet; River. Hun hopper liksom inn fra høyresiden av vinduet, og vil derfor kun oppta en liten del av vinduet, så på andre delen skal bokstavene i "logoen" graveres inn, diagonalt mot høyre.

 

Foran vifta skal jeg skjære til en plexiplate som skal fungere som viftegrill, hvor jeg skal gravere inn et annet bilde av en annen alvedame, som på en måte vil stå opp fra bunnen, også kutter jeg rundt henne så det blir hull som luften kan gå igjennom. Denne vil bli opplyst av vifta så klart. Nede, der hvor Lian-Li selv har lagd hull for 2 x 80mm vifter, har jeg planlagt å kutte ut en bit i midten, fra venstre til høyre, sånn ca 4 hulls høyde, file og rette ut slik at de "halve" hullene forsvinner, og det blir et rett rektangel der. Inni der skal jeg plassere en plexibit med logoen gravert inn på, belyst av leds fra hver side. Alt av lys i pcen, med unntak av LED's på hovedkortet, skal være blått.

 

Dette er bildene som skal graveres inn:

 

river01_tumb.jpg

 

river02_tumb.jpg

 

Fremgang:

 

Startet idag med å handle inn dremelen, siden min nåværende wannabe-dremel ikke har noen forlengerarm som muliggjør gravering. Med tanke på at jeg _aldri_ har gravert noenting før, så teste jeg litt på en liten plexibit først, fritt etter en Boys of Europe logo (måtte handle litt klær og mens jeg var ute på shoppingtur :thumbup: )

 

testlogo_tumb.jpg

 

Og her er da testlogoen gravert, belyst av powerled'en fra kabinettet:

 

testgrav_tumb.jpg

 

Ikke helt stødig, men jeg stolte på egne skills og satte igang, startet da først med å teipe bildet bak på vinduet:

 

teipa_bildet_tumb.jpg

 

Så var det bare å ta dremelen fatt, og etter ca en times arbeid, så satt jeg igjen med det her:

 

gravert01_tumb.jpg

 

gravert02_tumb.jpg

 

gravert03_tumb.jpg

 

gravert04_tumb.jpg

 

gravert05_tumb.jpg

 

Litt vanskelig å se det på bildene grunnet dårlig belysning, men laserleds er bestilt fra microplex.no, så når den pakka kommer så blir det nok litt bedre bilder å se på :)

 

Det var alt jeg rakk for idag, imorra regner jeg med at jeg tar fatt på logoen ved siden av River i sidedøra, evt starter beskjæring av "fangrill" som skal stå foran. Får se hvordan tiden strekker til! :tease:

 

Alle kommentarer går HIT! Men please, be gentle, jeg har sart hud! :dontgetit:

Endret av tuXP-G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update 11.05.06:

 

Etter at jeg ble klar over klikka_bZerk's lille hint om at jeg egentlig skulle ha gravert på innsiden, så satt jeg en god stund, tok meg en røyk, og filosoferte over hvordan jeg skulle løse detta... Etter nøye overveiing, fant jeg ut at høyrehånda vi var sliten enda, etter graveringa igår, så da ble det å handle inn ny plexi og gravere på nytt kun et vagt minne.

 

Jeg bestemte meg derfor for å bare gravere teksten inn på baksiden, og håpet på at det ville se sånn ca ok ut. Pakken fra microplex kom inn idag, så det ble lys på meg også, så det var jo også en positiv ting for dagen :)

 

Anyhow, jeg fant da fonten jeg skulle bruke, slang den inn i word, printa ut og klipte opp ordene. Deretter teipet jeg dem fast til plexien der hvor det så best ut. Detta er da teksten som jeg brukte:

 

tekst_tumb.jpg

 

Klippet og teipet fast i plexien:

 

tekst_teip_tumb.jpg

 

Så da bare satt jeg igang med å gravere, og brukte da en tynn bit først, for å line ut, og så en rund bit for å gravere inne i bokstavene. Resultatet ble sånn her:

 

tekst_gravert_tumb.jpg

 

Så, etter at jeg fikk poppa opp laserled'en fra microplex (var en sånn med 3 leds inni en sølvboks) og forlenga den ene led'en med litt kabler, så ble det ferdige resultatet sånn her:

 

sidedor_tumb.jpg

 

Det var det jeg fikk gjort idag, da kreftene begynner å dabbe av etter en slitsom arbeidsdag + hurtigsykling til postkontoret + arbeid med sidedøra :p Neste update vil bli utsatt til over helgen antar jeg, da fredager brukes til å være ute, med venner, kose seg osv :cool:

 

Men planene er ihvertfall klare:

 

Jeg skal først og fremst få satt inn en led til, oppe i høyre hjørne, for å synliggjøre "River" og "by" litt bedre, i tillegg til at UV-katodene skal inn i kassa. Så kommer jeg til punktet hvor fangrillen skal mekkes, og til slutt skal "River" logoen lages, hvorpå jeg også må dra frem saga ( :blush: ) og kutte litt i fronten. Kan ikke love noe, men forhåpentligvis vil alt bli gjort i løpet av neste uke. Kan også hende at det kommer en liten update i løpet av helga :)

 

Alle kommentarer går HIT!

Lenke til kommentar

Update 13.05:

 

Vel, planen var jo å feste litt og diverse denna helga, men siden jeg rett og slett ikke gadd å gjøre noe idag (les: skuffa venner :dontgetit: ) så fant jeg ut at jeg like så godt kunne mekke littegrann mer. Det endte jo så klart i mye(grann?) mer! Første punkt på agendaen idag var å få forlenga led'sene slik at jeg fikk en i hvert hjørne av sidedøra. Etter mye teit lodding osv, så har da et stk:

 

sbll3bl_101_380.jpg

 

blitt til:

 

leds_tumb.jpg

 

Bilder av plasseringa gidder jeg ikke ta med, da den burde være ganske selvsagt... En led i hvert hjørne av vinduet, hverken mer eller mindre... Jeg slang inn UV-katodene og en 80mm vifte i bakkant også, men man får ikke så mye mer ut av bildene som ble tatt idag i forhold til de som ble tatt her om dagen uansett.

 

Men som sagt, littegrann ble mye(grann?) så derfor fant jeg fram litt plexi og starta jaggu også på fangrilltingen. Hånda var ikke mye lysten til å gravere mer idag, med tanke på hvor sliten den ble de to forestående dagene, men lysten og viljen til å case-modde tok overhånd. Før start så satt jeg meg så klart ned med en røyk for å filosofere, vurdere, tenke, kverulere og analysere hvordan arbeidet skulle gå for seg.

 

Jeg lekte litt med tanken på at jeg kunne unngå slitet med boring av hull, måling osv, ved å istedenfor å lage en fangrill, heller lage et slags vindu for det hullet hvor floppyen en gang sto. Og da drillen var utlada og trengte et par timer for å lade seg opp, så var det spikern i kista for fangrill: Enter vindu!

 

Så etter oppmåling og dremling (nytt verb?) satt jeg da igjen med en fin bit plexi og et printa bilde av River:

 

bit_bilde_tumb.jpg

 

Det som ikke kommer så godt frem av bildet her er at jeg kutta plexibiten på skrått istedenfor å kutte helt rett. Dette fordi jeg ikke vil benytte meg av lim og feste vinduet i fronten, det skal bare sitte godt fast, men med mulighet for å få det løs. Dette skulle vise seg å være mer nyttig enn jeg trodde, men det kommer jeg tilbake til. Her er ihvertfall biten nøye plassert der hvor det en gang i fremtiden skal være:

 

plassert_tumb.jpg

 

Tingen er den at plexien (som er overskudd fra et tidligere prosjekt) er en millimeter tykkere enn aluminiumen i fronten. Derfor var det ganske greit å kutte den på skrått, og "jamme" den på plass. Her kan dere se at den står litt ut i front:

 

hevet_tumb.jpg

 

Mens i bakkant, mot vifta, så er det helt rett:

 

flatt_tumb.jpg

 

Så jeg var fornøyd jeg, og satt i gang med å gravere. Hvor fornøyd hånda mi var skal ikke nevnes, men etter graveringen så så det sånn ut:

 

gravert_bit_tumb.jpg

 

Og uten bildet teipa fast (litt utydelig):

 

gravert_bit_over_tumb.jpg

 

Jeg er temmelig fornøyd med sluttresultatet. Det skal dog sies, at jeg brukte en utrolig tynn bit for graveringa, og skal derfor, antakeligvis imorgen, gå over med en litt tykkere bit for at graveringa skal bli mer tydelig. Som dere ser på bildet her nå, så er ikke graveringa sånn kjempetydelig når den er på plass, men det vil forhåpentligvis bli bedre med tykkere streker. Finalen for idag er da vinduet plassert foran vifta, ferdig gravert:

 

bit_plassert_tumb.jpg

 

Enten kommer det en ny update imorgen, eller så vil jeg fortsette arbeidet til uka. Det som gjenstår er da vinduet med "River" som skal stå ved viftehullene.

 

Ikke glem å kommentere prosjektet HER!

Lenke til kommentar

Update 14.05:

 

Søndagen lå over meg som et tungt teppe etter en slitsom helg, men man hakke tid til å hvile på lauvbærene når det klør i fingra og kabinettet sårt trenger overhaling... Det var tid for å fullføre ;)

 

Som jeg nevnte tidligere i helga, skulle jeg kjøre over floppyvinduet en runde til med litt grovere bit, slik at den ble tydeligere, så det var det jeg startet med i morgentimene idag. Resultatet ble som følger:

 

vindu_regravert_tumb.jpg

 

"Litt" mer tydelig enn igår eller hva? :)

 

Så da var det bare å hente dremelen, maskere opp, og starte jobben med å kutte i den flotte aluminiumsfronten som kabinettet mitt har :( Det føltes som å kutte i mitt eget barn:

 

kutting_tumb.jpg

 

Og når jeg så hvordan det hele ble etter at teipen var blitt revet av, så fikk jeg et "lite" stikk i magen :ermm:

 

kutting_ferdig_tumb.jpg

 

Men etter at den verste smerten hadde gått bort, satte jeg igang med å slipe ned tuppene som oppsto fra hullene:

 

sliping_tumb.jpg

 

Og etter laaaaaaaaaaaaang tids arbeid med å slipe ned, og et par bits slitt ned etter, så satt jeg da igjen med det ferdige hullet. Legg merke til feilskjær til venstre, takket være slitne muskler og 20000rpm:

 

sliping_ferdig_tumb.jpg

 

Lykkelig satt jeg meg ned og slappet av en stund, før det var å ta dremelen fatt igjen. Fant fram en plexibit, målte og kuttet den til, printet ut teksten, og teipa den fast i plexien, klar til gravering (ps: jess, speilvendt!!):

 

logotekst_tumb.jpg

 

Og da måtte jo seff resultatet bli som det ble:

 

logotekst_ferdig_tumb.jpg

 

Så etter litt liming med epoxy-lim, venting, kabeldraing osv, så sitter jeg her da med det ferdig resultatet. En ukes arbeid silet ned til et utrolig vakkert kabinett! :D Jeg må si meg utrolig fornøyd med resultatet, og kan på alle måter anbefale gravering til andre case-moddere, som et seriøst alternativ. Det er lett å lære, ser kult ut, og samtidig en god kontrast til alt dette "slenge inn 15 katoder og ferdigmodda kabinetter" tullet... FEAST YOUR EYES ON PROJECT RIVER:

 

ferdig_river_tumb.jpg

 

Og som vanlig, alle kommentarer går HIT! Kom også gjerne med tips til hva mer jeg kan gjøre med kabinettet, da jeg anser dette prosjektet som fullført inntil videre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...