Gå til innhold

Prosjekt trådløs HDD-blender


Anbefalte innlegg

Prosjektet mitt går kort og godt ut på å bruke en motor fra en ellers defekt harddisk til å lage en blender. Denne skal kunne fjernstyres, gjerne med flere hastighetstrinn (her tenker jeg å bruke deler fra en fjernstyrt bil). Nytteverdien av dette kan diskuteres, men det er uten tvil nyskapende. ;)

 

Arbeidsloggen finner du her.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sorry om jeg kanskje ødelegger motet ditt, men er virkelig HDD motorene så sterke?

6037070[/snapback]

Dette har jeg tenkt mye på, og er fortsatt usikker. Hastigheten den snurrer rundt skal iallefall ikke være et problem. ;) Jeg får vel prøve med litt lettere ting i starten, og eventuelt se om den kan takle større ting.

Lenke til kommentar
skulle kanskje hatt en kjøle-element og styring over lan? så kan du sette på f'eks før du drar fra jobb, når du kommer hjem er den klar;) webinterface da seff

6037137[/snapback]

Ingen dum idé! Jeg er langt fra noen ekspert på elektronikk, men med litt hjelp kunne nok det gått flott.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Jeg kan sette opp en WAP-side som gir meg mulighet for å kontrollere blenderen via en mobiltelefon. Oooh, dette kan bli stilig. :D

6037249[/snapback]

Høres enda bedre ut ;)

 

Edit: jeg fikk nesten lyst til å gjøre noe av det samme, noe ala dette bare med en kaffetrakter. Tror nok ikke det blir så forferdelig mye modding på trakteren da, kanskje bare en lakkering

 

Hva tror du?

Endret av Klikka_bZerk
Lenke til kommentar
Edit: jeg fikk nesten lyst til å gjøre noe av det samme, noe ala dette bare med en kaffetrakter. Tror nok ikke det blir så forferdelig mye modding på trakteren da, kanskje bare en lakkering

6037361[/snapback]

Kan bli stilig, men husk at kaffetraktere er en stor brannfare. Å skru på kaffetrakteren når du ikke er hjemme kan dermed bli litt risikabelt.

 

Takk for alle positive tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Denne skal kunne fjernstyres, gjerne med flere hastighetstrinn (her tenker jeg å bruke deler fra en fjernstyrt bil).

 

Hvordan er dine tanker rundt styringen av hastighet?

 

For du er klar over at en harddisk-motor neppe går noe særlig om du bare gir den en konstant DC strøm? Du bør undersøke litt hva slags motor som egentlig sitter på harddisken din. Har den for eksempel 3 ledere ut, og hver av pinnene alle har samme ohm-verdi mellom seg, så er det mest sannsynlig en DC trefasemotor, som fungerer veldig likt med en steppermotor.

 

Grunnen til at det ikke bare er vanlige DC motorer er at harddisken må ha veldig god kontroll over at disken spinner i et nøyaktig tempo.

 

For å styre slike motorer må man pulse på de forskjellige pinnene til motorene i en bestemt rekkefølge for å dytte den "et og et steg" i en veldig høy hastighet. Dette kan gjøres med vanlige 74-logikkkretser og en 555 ic. Eller ved å programmere en mikroprosessor. For eksempel en PIC16f84, eller en BASIC Stamp, som er enklere å programmere, mot en litt høyere pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...