Gå til innhold

Noen som ønsker gratis solblender?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg laget såpass mye velfungerende DIY til kameraene mine selv (fjernutløsere, blitsreflektorer, m.m), at jeg absolutt ser verdien av dette initiativet - iallefall for brukere av merker som regner solblendere som ekstrautstyr! Regner med det kan bli forholdsvis brukbart hvis en gjør det litt gjennomført og kler det hele med kontaktpapir.

 

http://www.lenshoods.co.uk/

 

Hvor får man tak i holdbar papp i A2-format, forresten? :p

 

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om jeg har solblender til alle objektivene mine, så prøvde jeg for moro skyld å lage solblender til 24-105L'en min siden den var listet opp på den nettsiden.. laget den i matt svart, myk bøyelig plast (fra sånne superbillige innbindingsmapper man kjøper en 5-pack av for 9 kroner på Binders)

 

Selve solblenderen ble helt genial den... men den er ubrukelig på objektivet jeg prøvde på. Hvorfor?

 

1. Den sitter ikke fast

2. Den var vanskelig å feste med strikk

3. Den var i veien for zooming ut fordi den hoppet 'nedi' forlengelsen når jeg zoomet inn.

 

På et objektiv som ikke forandrer lengde kan det nok ha sin funksjon, eller om man bruker teip istedenfor strikk til å feste solblenderen med. (men jeg hadde ikke spesielt lyst til å teipe på 24-105L'en)

Kommer nok til å prøve igjen på et annet objektiv senere, siden enkelte av disse solblenderne er svindyre (iallefall her i Norge)

Endret av nomorebs
Lenke til kommentar

Selv lagde jeg en solblender til skyvezoomen min (Nikon 80-200/2.8) vha et billig rør fra en rørleggerforretning. Festmekanismen gikk jeg samme sted, og det passer perfekt på objektivet, men ulempen er at røret er forholdsvis tungt.

Jeg har også original-solblenderen, men den hjemmelagde er mye større og egner seg bedre som beskyttelse mot regn etc (jeg lagde den etter å ha vært fotograf på WC skihopping i sprutregn, da ble frontelementet dekket av dråper ganske raskt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...