Gå til innhold

Progettare L'Armadietto di Mostro Rosso


Anbefalte innlegg

Aller først må jeg rette en stor takk til Lakkompaniet AS i Fredrikstad generelt og Rune spesielt! Han har kommet med masse gode råd når det gjelder lakkering.

 

Jeg skal jo som dere ser senere i tråden re-lakkere kabinettet innvendig i en matt, sort finish. I tillegg har jeg nå bestemt meg for å lakkere hele kabinettet utvendig i en helt spesiell rødfarge, nemlig Corso Rosso. Det er den som ER Ferrari-Rød! I den forbindelse tok jeg igjen kontakt med Lakkompaniet AS. Rune kunne fortelle meg at de kunne blande denne fargen for meg og fylle den på en sprayboks!

 

Prisen for dette er ikke mer enn 250,- pr. boks og da får du akkurat den fargen du vil ha, genialt spør du meg! Jeg bør også nevne at den helt spesielle matte lakken jeg skal ha heter Presto Matt og koster 60,- pr. boks.

 

Så folkens, er dere ute etter en HELT spesiell farge er Lakkompaniet AS i Fredrikstad de dere skal kontakte! Her finner dere mer:

 

post-53665-1142327614_thumb.jpg

 

Jeg må også få takke Aslak på Hydrolift i Fredrikstad for Karbonfiber-duken jeg fikk!

 

post-53665-1143627021_thumb.jpg

 

-------

 

Hei!

 

Dette blir mitt første ordentlige casemod. Jeg har tidligere pysla litt med katoder, neonwire, UV-reaktiv lakk inni kabinettet på vifter osv. men ikke gått så grundig til verks som denne gangen.

 

Kabinettet er dette:

 

http://www.coolermaster-europe.com/index.p...01+CM%20Stacker

 

Jeg har en del idéer om modding av mitt nyinnkjøpte CMStacker og første steg er priming og lakkering med matt svart innvendig. Har kledd nesten hele stua i svarte søplesekker og brukt omtrent hele Spydeberg i Telefonkatalogens Gule Sider for Østfold som maskering.

Jeg har desverre ikke eget hobbyrom så stua for duge, dessuten synes jeg det gjorde seg med litt svart lakkstøv på den nye, eggeskallshvite skinnsofaen. Jeg prøver å overbevise øksa om det samme enda... :p

 

Etter å ha påført hele boksen med primer (holdt til 3 lag) har jeg i dag lakkert 5 (tynne!!) lag med matt svart. Selv om jeg trodde jeg hadde vært pinlig nøyaktig med maskering av kabinettet utvendig er det allikevel lekket gjennom en del steder. Dermed blir det å gå over hele kabinettet utevendig med lynol.

 

Grunnen til at jeg valgt matt svart er følgende: Jeg har fått det for meg at matt svart vil gi minst refleksjoner av lys inni kabinettet. Dermed vil effekten av uv-reaktive kabler, vifter o.l. bli bedre. Enig? Har du kjørt bil på en landevei uten gatebelysning en typisk høstkveld i oktober skjønner du kanskje hva jeg mener? Lyset blir på en måte borte og det som belyses er det eneste som gir lys. :hmm:

 

Jeg er rimelig fornøyd med finishen på det som kommer til å bli synlig. Planene er at det skal bli et så stort vindu som mulig på venstre siden. Jeg gidder rett og slett ikke kjøpe en "ferdig-modda" sidedør, jeg vil ha eget design og større vindu! :thumbup:

 

Jeg har tenkt å plassere Hiper'n i bunnen, men er litt usikker på hvordan det vil bli med kabling i forhold til Asus A8NSLI-32. Jeg kommer ikke til å montere noe inn i kabinettet før jeg er ferdig med kapping og montering av plexi på venstre siden. I tillegg har jeg jo noen planer om lcd-panel på toppen og en belyst logo i front.

 

Neste steg blir å skjære ut et hull til vindu i døra og tilpassing av 2 lag plexi. I hver av disse skal jeg bore hull i sidene og belyse med hhv. røde og blå dioder. Dessuten skal jo mønsteret som skal belyses graveres/freses ned i plexien. Jeg har en Dremel som nok ska få jobbe litt når det er tid for det. Ta en kikk på avataren min og gjett hva motivet skal være...hehe. Takk forresten til Chase sitt "Arctic Ice prosjekt" for idéer om plexivindu/belysning. :thumbs:

 

Deretter har jeg tenkt å skjære ut et rektangulært hull på toppen hvor denne skal inn:

 

http://www.cooltek.de/display_index.html

 

Til slutt har jeg tenkt å ha en logo i en av brønnene foran. Jobber med designet av logoen og det blir tilnærmet samme prinsipp som beskrevet lenger opp, belyst med dioder fra siden.

 

Kom gjerne med råd, idéer og innspill.

 

Kommer plutselig tilbake, men nå er det hælja og da er det :fun:

 

Arbeidsloggen finnere dere forøvrig HER

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, endelig en som modder stacker kabinettet sitt :)

 

Sitter med et selv og har planer om å modde det i sommer.

En ting som er herlig, er at du har lakkert kabinettet matt sort innvendig.

Akkurat som jeg skal! Fantastisk at jeg da har noe å titte litt på innimellom da jeg holder på også med det.

 

Lykke til videre i prosjektet.

Kommer til å følge med på dette da du har et flott kabinett ;)

Lenke til kommentar
Men her skal IKKE legges ut bilder ;)

Skal bare være bilder i loggen, er ikke sur eller noe sånt, men du vil ikke

at denne tråden skal bli stengt av en moderator fordi den har masse bilder ;)

5696725[/snapback]

Noen bilder er ok å ha i tråden, sånn som bilder av slutt ressultatet av lakkeringen ;)

Endret av Klikka_bZerk
Lenke til kommentar

Jeg beklager dersom jeg har bomma på noen retningslinjer, jeg ønsker ikke å få moderatorer på nakken, men jeg mener da at første posten og kun den i denne tråden SKULLE inneholde bilder? Korrigér meg dersom jeg tar feil der, ok?

:)

 

Har forresten lagt opp 3 bilder til av "pynting" av lakkeringsjobben.

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Lenke til kommentar
Ah, endelig en som modder stacker kabinettet sitt :)

 

Sitter med et selv og har planer om å modde det i sommer.

En ting som er herlig, er at du har lakkert kabinettet matt sort innvendig.

Akkurat som jeg skal! Fantastisk at jeg da har noe å titte litt på innimellom da jeg holder på også med det.

 

Lykke til videre i prosjektet.

Kommer til å følge med på dette da du har et flott kabinett ;)

5696657[/snapback]

 

 

Takker og bukker. Jeg vil ikke anbefale deg å bruke den lakken jeg brukte. Plastic Padding Black Matte er altfor blank etter min smak.

 

Lykke til!

 

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Lenke til kommentar
Så veldig bra ut den der lakkeringen din ;)

 

Så du bare lakkerte uten å pusse innsiden?

 

Hvilken lakk brukte du, hvor kjøpte du den og hva kostet den?

5696679[/snapback]

 

 

Tusen takk!

:)

 

Jeg brukte Platic Padding Primer og Black Matte.

 

Først tørket jeg alt som skulle lakkes med lynol. Deretter primet jeg til boksen var tom og det hold til 3 omganger.

Jeg venta så over natten og gikk over med en fuktig klut for å ta svevestøv. Deretter lakkerte jeg og ga meg etter 5 omganger selv om boksen ikke var helt tom. Grunnen er at når boksen nærmet seg siste rest oppdaget jeg at det var mer dråper enn tåke som kom ut. Dette er nok på grunn av lavere trykk i boksen antar jeg. Og nei, jeg pussa ikke noe mellom lakk-rundene.

 

Jeg vil ikke anbefale denne lakken videre da den til mitt formål er for blank. Neste gang vil jeg nok forhøre meg hos et billakkerinsverksted.

 

Tilsammen kostet primeren og lakken ca. 150,- hos Clas Ohlsson.

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvilke planer du har for kabinettet? :)

 

Og et lite tips,

-prøv å gjør førsteposten i denne tråden litt kortere,

ekstra bilder osv er fint. Men du kan evt legge 2 og 2 bilder hvedsiden av hverandre, for å få det litt kortere.

-Og det hadde vært fint om du linket til denne tråden fra den andre tråden :)

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre hvilke planer du har for kabinettet? :)

 

Og et lite tips,

-prøv å gjør førsteposten i denne tråden litt kortere,

ekstra bilder osv er fint. Men du kan evt legge 2 og 2 bilder hvedsiden av hverandre, for å få det litt kortere.

-Og det hadde vært fint om du linket til denne tråden fra den andre tråden :)

5699706[/snapback]

 

Takker for tilbakemelding, skal redigere første posten straks!

 

Mine planer er som følger:

 

(Fra Arbeidsloggen min) Jeg har tenkt å plassere Hiper'n i bunnen, men er litt usikker på hvordan det vil bli med kabling i forhold til Asus A8NSLI-32. Jeg kommer ikke til å montere noe inn i kabinettet før jeg er ferdig med kapping og montering av plexi på venstre siden. I tillegg har jeg jo noen planer om lcd-panel på toppen og en belyst logo i front.

 

Neste steg blir å skjære ut et hull til vindu i døra og tilpassing av 2 lag plexi. I hver av disse skal jeg bore hull i sidene og belyse med hhv. røde og blå dioder. Dessuten skal jo mønsteret som skal belyses graveres/freses ned i plexien. Jeg har en Dremel som nok ska få jobbe litt når det er tid for det. Ta en kikk på avataren min og gjett hva motivet skal være...hehe. Takk forresten til Chase sitt "Arctic Ice prosjekt" for idéer om plexivindu/belysning.

 

Deretter har jeg tenkt å skjære ut et rektangulært hull på toppen hvor denne skal inn:

 

http://www.cooltek.de/display_index.html

 

Til slutt har jeg tenkt å ha en logo i en av brønnene foran. Jobber med designet av logoen og det blir tilnærmet samme prinsipp som beskrevet lenger opp, belyst med dioder fra siden.

 

Kom gjerne med råd, idéer og innspill.

 

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Ah, takk.

Så ikke det før nå i den andre tråden, kanskje jeg er blind?

 

Foresten, linket din er 'blank'.

 

Og noen spørsmål av interesse:

-Hvordan 'form' har du tenkt til vinduet?

Du nevnte takk til Artic Ica prosjektet angående plexi og belysning. Skal du ha det slikt som han har gjort?

-Hvordan har du tenkt å lage logoen i en (5.25?)brønn foran?

 

Stå på videre med prosjektet! :)

 

Får jeg lov til å komme med hva jeg har planer om å gjøre med kabinettet mitt?

-Jeg prøver meg..:

 

 

 

Kanskje du kunne få noen forslag? :)

Forslag jeg kan gi deg:

-Ta en 5.25 brønn og putte 2stk termometere der(slikt som sagt i linken)

-Lage et hull til en 120mm vifte i plexien som du har tenkt å ha i toppen

-Kjære ut "CMSTACKER" som står på toppen av fronten og putte lys bak?(ville blitt en stilig effekt)

-Redigere den øvereste 5.25 brønnen(med på/av knappen osv)..bytte ut knappene, putte inn en pilot switch, evt flytte den nederst?

 

Gleder meg videre :)

 

Mvh Scotty

Lenke til kommentar
Ah, takk.

Så ikke det før nå i den andre tråden, kanskje jeg er blind?

 

Foresten, linket din er 'blank'.

 

Og noen spørsmål av interesse:

-Hvordan 'form' har du tenkt til vinduet?

Du nevnte takk til Artic Ica prosjektet angående plexi og belysning. Skal du ha det slikt som han har gjort?

-Hvordan har du tenkt å lage logoen i en (5.25?)brønn foran?

 

Stå på videre med prosjektet! :)

 

Får jeg lov til å komme med hva jeg har planer om å gjøre med kabinettet mitt?

-Jeg prøver meg..:

 

 

 

Kanskje du kunne få noen forslag? :)

Forslag jeg kan gi deg:

-Ta en 5.25 brønn og putte 2stk termometere der(slikt som sagt i linken)

-Lage et hull til en 120mm vifte i plexien som du har tenkt å ha i toppen

-Kjære ut "CMSTACKER" som står på toppen av fronten og putte lys bak?(ville blitt en stilig effekt)

-Redigere den øvereste 5.25 brønnen(med på/av knappen osv)..bytte ut knappene, putte inn en pilot switch, evt flytte den nederst?

 

Gleder meg videre :)

 

Mvh Scotty

5699823[/snapback]

 

Oj! her var det mye! :D

---

Hvilken link mener du? Den fra "Arbeidslogg"? Den virker da den?

---

Jeg er usikker på formen når det gjelder vinduet. Det blir én av to:

 

Enten formen på VIF-logoen i avataren min eller et firkantet vindu (så stort som mulig).

 

Dersom jeg velger det første:

Minussiden:

* Det vil bli mindre innsyn i kabinettet

* Vanskeligere å skjære ut vinduet

Plussiden:

* Det ser mye tøffere ut i og med at det kun er logoen som blir belyst

 

Dersom jeg velger et større vindu:

Minussiden:

* Mere jobb med frasing av fals til vinduet

* Mere kutting med Dremel

Plussiden:

* Mere innsyn og logoen vil bli mer "svevende"

* Lettere å skjære ut rektangelt vindu kontra ovalt vindu

---

Nei, jeg kommer ikke til å kopiere idéen hans, men visse likheter blir det. Dersom min idé ikke er gjennomførbar vil jeg vurdere det. Og da kommer jeg til å kreditere han for det! :thumbup:

 

Når det gjelder logo i front blir jo den nødvendigvis ganske liten. Jeg skal i hvertfall ha inn én DVD-brenner og en viftestyring der så jeg har minst to panel å prøve meg fram med. Dersom jeg driter meg ut der eller logoen blir for liten vil jeg prøve å lodde sammen to paneler og lage logoen større. Den skal gå diagonalt fra venstre nedre kant til høyre øvre. Prinsippet med belyst logo blir de samme som vinduet. Jeg vil skjære ut omrisset, inn med plexi og dioder inn i sidene slik at plexien lyser "innifra".

---

Jeg har tenkt å ha et lcd-panel på toppen så jeg tror ikke det blir plass til mere modifikasjoner der, men digger idéen din om "CMStacker" belyst! Lcd-panelet vil ha info som viftehastigheter, omdreiningshastigheter på vifter, hd'er, temperaturer og om det lar seg gjøre, artist og låttittel på det som til enhver tid blir avspilt i MediaMonkey eller MusicMatch.

 

Det hadde vært drittfett om man pussa plexien med P800 papir så det blir en matt overflate og ikke gjennomsiktig. Men...problemet er jo at en del av bokstavene som o'ene, a'en og e'ene i "Coolermaster CMStacker" gjør at dersom man skjærer ut disse vil ikke romrommet inni disse bokstavene ha noe festepunkt lengre. Kanskje man skulle tenke mere i baner av flytende acryl her? Noen som vet hvor man kan anskaffe det? Noen som har gjort noe i den retningen? Eller hva med blank silikon? For å få til dette må jeg skjære ut halve o'en, fylle med flytende acryl, vente til det har herdet og så frese ut andre halvparten ac o'en. Enig? Men hvor får jeg tak i flytende acryl eller noe annet gjenomsiktig stoff man kan fylle hull med og som etter herding/tørking forblir hardt og ikke minst gjennomsiktig?

---

Når det gjelder pilot-svitsj osv. på frontpanelet må du forklare nærmere. det skjønte jeg ikke noe av :blush:

 

Igjen, tusen takk for masse bra feedback, nå skal vi ut og ha den årlige vintergrillinga i hagen så jeg er ikke tilbake før i morgen tror jeg...hehe

 

med vennlig hilsen

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Prøv å trykk på linken til microplex i dette og dette

innlegget, du har 'forkortet' linken, som du ser.

 

Og ang plexi vinduet.

Det jeg personlig hadde gjort om jeg skulle ha gjort det med vif logoen, hadde vært:

-Å skjært ut et lignende formet vindu som selges av produsenten, deretter gravert logoen midtstilt med bredde ca 15-19cm.

Hvis du ikke skjønte det så mener jeg noe som dette eller dette, med VIF logoen.

 

Jeg holder på med å lage stacker kabinettet i sketchup nå, så hvis du bruker sketchup så kan jeg sende deg modellen og du kan legge til ideer, deretter publisere de.

Så det blir lettere å skjønner hva planene er.

 

Mvh Scotty

Endret av _Scotty_
Lenke til kommentar

hei

 

Ang bilder i første post ville jeg heller hatt et overall bilde som viser kabinettet ditt, og ikke noe mer..

Ser mer oversiktlig ut og det er greiere med en for arbeid og en for snakk ;)

(dette er min mening)

 

Ellers stå på, fint kabinett!

 

Petter

Lenke til kommentar

Bra dette ;) CM Stacker er et fint kabinett, spess til modding!

 

Fin finish på lakkinga og! Tror du matt svart vil passe bra utenpå kabinettet med blå som hovedfarge (lys o.l.) og ellers svart? Vil helst ikke ha blank overflate, blir fort riper o.l. =)

 

KUTGW!

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Prøv å trykk på linken til microplex i dette og dette 

innlegget, du har 'forkortet' linken, som du ser.

 

Og ang plexi vinduet.

Det jeg personlig hadde gjort om jeg skulle ha gjort det med vif logoen, hadde vært:

-Å skjært ut et lignende formet vindu som selges av produsenten, deretter gravert logoen midtstilt med bredde ca 15-19cm.

Hvis du ikke skjønte det så mener jeg noe som dette eller dette, med VIF logoen.

 

Jeg holder på med å lage stacker kabinettet i sketchup nå, så hvis du bruker sketchup så kan jeg sende deg modellen og du kan legge til ideer, deretter publisere de.

Så det blir lettere å skjønner hva planene er.

 

Mvh Scotty

5700234[/snapback]

 

Skjønner hva du mener ja, men jeg vil ha et større vidu enn originalvinduet fra Coolermaster.

 

Jeg vet ikke hva du mener med sketchup, er det et tegneprogram? Send meg gjerne modellen!

:thumbup:

 

Han Derre

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...