Gå til innhold

skal lage meg en liten høyttaler med forsterker!


Anbefalte innlegg

jeg skal lage meg en høyttaler med forsterker innebygd slik att spille sanger fra mp3spillern litt høyt. noen som vet om hva slags spenninger som der er snakk om her og hva slags høytalere jeg skal kjøpe?

 

har en forsterker her

 

eller kanskje jeg trenger en forsterker

Endret av storken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken forsterker er det snakk om?

Husk at du bør vite litt om høyttalere, virkemåte T/S parametre og slikt for å bygge slikt selv.

 

Det er ikke bare å stappe et element inn i en hvilkensomhelst kasse og tro at det blir godlyd, da hadde det nok ikke vært så mange fabrikanter av høyttalere der ute ;)

Lenke til kommentar
Hvilken forsterker er det snakk om?

Husk at du bør vite litt om høyttalere, virkemåte T/S parametre og slikt for å bygge slikt selv.

 

Det er ikke bare å stappe et element inn i en hvilkensomhelst kasse og tro at det blir godlyd, da hadde det nok ikke vært så mange fabrikanter av høyttalere der ute ;)

5655948[/snapback]

 

jeg har ikke forsterker fant jeg ut. jeg tenker på ett oppsett med en forsterker på 25 -50 W og 2x 1" høytalere eller 1x 5" høyttaler.

 

har du noen sjapper som selger dette? forsterkern må være kompakt og liten

Lenke til kommentar

Denne er det nermeste jeg kan tenke meg, skal du lage noe slikt selv burde du kunne lodde, feilsøke og beregen elektroniske kretser. Det koster også mer og bygge noe slikt selv, men hvis du absolutt må ha det kan du altids kjøpe deg to smartkit 1025 (7 watt IC forsterker) Da trenger du batterier, kabbinett og høytalere.

 

Men alt dette kommer nokk med nødvendig utstyr til og gå over 1k (forstekerdelen koster selv 250 kr). Skulle du ha tid, penger og tolmodighet til og bygge noe slikt må du fortsatt dimensjonere kassa alt skal være i (hadde tatt lukket kasse, så slipper du og regne ut bassrefelksrør og andre morsome formeler).

 

ville kjøpt ferdig produkt jeg.

 

Gemte og nevne at 1025 kan fåesn hos smartkit.no

Endret av Brusfantomet
Lenke til kommentar
Denne er det nermeste jeg kan tenke meg, skal du lage noe slikt selv burde du kunne lodde, feilsøke og beregen elektroniske kretser. Det koster også mer og bygge noe slikt selv, men hvis du absolutt må ha det kan du altids kjøpe deg to smartkit 1025 (7 watt IC forsterker) Da trenger du batterier, kabbinett og høytalere.

 

Men alt dette kommer nokk med nødvendig utstyr til og gå over 1k (forstekerdelen koster selv 250 kr). Skulle du ha tid, penger og tolmodighet til og bygge noe slikt må du fortsatt dimensjonere kassa alt skal være i (hadde tatt lukket kasse, så slipper du og regne ut bassrefelksrør og andre morsome formeler).

 

ville kjøpt ferdig produkt jeg.

 

Gemte og nevne at 1025 kan fåesn hos smartkit.no

5656151[/snapback]

 

kabinettet skal lages på skolen. lodde kan jeg. men er det ingen billigere alternativer?

Endret av storken
Lenke til kommentar

Du kan altids beregne og sette alt opp selv, men da blir det MYE jobb, såklart, hvis du går på elektro/elektronikk (går ellektronikk med almenfag selv) så er det mulig du kan få overtalt læreren til og hjelpe deg med det.

 

Men jeg håer ikke du forventer at det skal bli en liten sak du kan ha i lomma og dra opp på byen/telt truen når du vill dele musikken din med andre.

Lenke til kommentar
Du kan altids beregne og sette alt opp selv, men da blir det MYE jobb, såklart, hvis du går på elektro/elektronikk (går ellektronikk med almenfag selv) så er det mulig du kan få overtalt læreren til og hjelpe deg med det.

 

Men jeg håer ikke du forventer at det skal bli en liten sak du kan ha i lomma og dra opp på byen/telt truen når du vill dele musikken din med andre.

5656281[/snapback]

 

nei har ikke tenkt den sånn. satt her litt og tenkte på å ta en 4" coax slik att jeg får lyd "god" lyd over hele registeret. lurer på om jeg skal ta en miniforsterker fra en gammelt høyttalersett til pc som jeg har liggende :hmm:

 

Edit mæmmen har du sett: 600 innlegg :woot:

Endret av storken
Lenke til kommentar

Tja, om du vurderer en koax for bil så krever disse ganske store volum for å spille bra da de er beregnet for å spille nesten uten motstand.

Tipper du må opp i ~20l for et 5.25" element.

Skal du ha noe som ikke trenger allverden med volum så ring Eltek og hør hva de anbefaler.

 

Men ærlig talt ville jeg anbefalt deg å drite i dette og heller gå til Elkjøp eller noe, Jeg mener at det desverre lukter altformye fjøsmekk og hesjestreng til at det kan bli så bra at det forsvarer kostnadene :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

hva slags høytalere ville du anbefale med ett volum på 2800cm3?

 

er det denne kassen er... :ermm:

 

tenkte litt på å operere ut en 10W RMS forsterker og sette inn. vil det funke?

 

Edit: eller hva med to av disse? link? kan jo koble to på... men som sagt hva vil funke med ett volum på 2800cm3

Endret av storken
Lenke til kommentar

takk for att du svarer brusfantomet! :) du har virkerlig vært til hjelp

 

jeg tror det er sånn att forsterkeren og høytaleren kommer til å ta opp ca 0,8 eller 0,9 liter så da har jeg ca 2 igjen. dette er lukket kasse da.

 

men er det vanskelig å lodde sammen to slike forsterkere?

eller om jeg setter på en egen rherostat som regulerer begge?

 

jeg går ikke elektro eller noe men tror meg: jeg er elektronikknerd! demonterte og tepia fast en ledning som hadde løsna inne i lastebilen min når jeg var 4,5 - 5 år. da var jeg stolt! (litt offt)

 

Edit: leifer :ermm:

 

Edit2: hvis det var uklart så skal jeg ta ut forsterkeren som er inni de høytalerne som jeg linka til :roll:

Endret av storken
Lenke til kommentar

ok, der har du fire muligheter:

 

1: kobler venstre og høre kanal på hver øytaler, det kommer til og være dårlig for mp3 spilleren

 

2: Kobler en forsterker til venstre og en til høyre kanal, men da vil det være farvell til forsterkerene

 

3: Kobler ett buffertrinn med tre opp amper så du får miksa signalet til en kanal og får volum kontroll.

 

4: bruker bare en kanal og kobler denne på begge forsterkerene.

 

no 1 og 2 er dumme, 3 krever loddig og duppeditter fra elfa og 4 er mono lyd

Lenke til kommentar

ok, her er to muligheter:

post-43879-1140881570_thumb.jpg

Her bruker du høyre signal fra spilleren og kjører dette rett på begge høytalerene, mulighet no 3

Mono lyd.

 

post-43879-1140881553_thumb.jpg

Her bruker du et buffertrinn til og mikse øyre og venstre signal sammen, mulighet no 4. Buffertrinnet består av tre signalforsterkere som ved hjelp av potmetere kan justere forsterkning på høyre kanal, venstre kanal og på begge. De tåler også kortsluttningen som oppstår ved froskell i mellom høyre og venstre signalet, her får du høyre og venstre signal, men fortsatt mono lyd.

Endret av Brusfantomet
Lenke til kommentar

takker for kvalitetssvar brusfantomet :thumbup:

 

slike potmetre og slikt hva slags varenr er de på elfa? og oppamp greier?

 

her er specs:

 

*høyttaler: 40W 8 ohm

*forsterkere 10W * 2

 

ser litt innpå elfa nå...

 

Edit: hvor mye resistans bør jeg ha på potmeterne?

 

her har jeg endret litt på tegningen:

post-75988-1140882694_thumb.jpg

Endret av storken
Lenke til kommentar

Det skal venvens at opp ampene (opperasjons forsterker på norsk) krever en + og - spenning inn, typisk +5 til +15 og -5 til -15.

 

pottmeterene kan godt være en 1k til 100k, det spiller ikke så mye rolle, men ikke alt for lite og ikke alt for mye. trim poter er helt greie (koster ikke så mye heller)

 

Pottmeter: 64-723-28 (det er BARE et eksempel, kan godt gå for noe med litt mindre en 20 omdreinginer)

Jeg klarer ikke og finne noe elfa nummer på opp ampene, hadde det ikke vært for at jeg har vinterferie denne uka kunne jeg ha notert det ned på skolen på madag.

 

Men, hvorfor ikke bare bruke det høytalersettet du skal kjøpe først, funker det tilfredstillende er vel problemet løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...