Gå til innhold

hvordan lage en omformer 6v variabel A - 5V 100mA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skaff deg to kondensatorer på ett par uF, og en 7805 (TO220 pakning siden du skal ha 100mA). Da har du en enkel spenningsregulator som gir fast 5v ut. Den takler opp til 1 Ampere last, det burde jo holde i massevis :)

 

EDIT: leif

5403913[/snapback]

 

sjønte ikke mye av det men det er sikkert greit...

 

kan du komme med eksempler?

er ikke så god i dette enda..

 

takk for hjelp.. :)

Lenke til kommentar
Se bildet under så kanskje det blir litt klarere. :)

Men når du sier 6V variabel, mener du da AC (vekselstrøm) eller bare at det er en uregulert likespenning?

5404030[/snapback]

 

det er ikke vekselspenning...

 

det var at amperen kan vere vartiabel...

 

for noen batterier har høyere ampere enn andre..

 

hvordan deler tror du jeg trenger...

 

meningen er å få spenningen fra 4 aa batterier til å bli 5V 100mA

 

og ar jeg kan bytte batteri...

Lenke til kommentar

Strømmen (amperen) bestemmes av det du kopler på, og ikke av batteriene. Altså om det er en lysdiode, eller ett kamera så vil de trekke forskjellig strøm, men hvordan batterier du kopler på vil ikke ha noe å si. Det som står på batteriene er kapasiteten, som oppgis i (milli)amperetimer. Det betyr altså hvor mye strøm de kan levere i hvor lang tid.

 

Så det du trenger er en holder til 4 AA batterier, en 7805, to kondensatorer og noe å montere dette på, samt med. Alt utenom kondensatorene har de på Clas-ohlson, og de kan du sikkert plukke fra en gammel strømforsyning e.l.

 

EDIT: rydde litt

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Så det du trenger er en holder til 4 AA batterier, en 7805, to kondensatorer og noe å montere dette på, samt med. Alt utenom kondensatorene har de på Clas-ohlson, og de kan du sikkert plukke fra en gammel strømforsyning e.l.

5404738[/snapback]

 

hva er den 7805en?

 

hva er kravene kondensatorerene? og hvorfor trengs disse?

hvordan vil det virke uten dem?

 

takk for svar.. :thumbup:

Endret av boman
Lenke til kommentar
Hva faen skal du med kondensatorer`?? 7805 er en IC (integrert krets= sånn liten sort chip) som fungerer som en spenningsregulator.. 78 =bare + spenning, 05 =5v... 7812 er eksempelvis for 12v....

5405671[/snapback]

 

så det eneste jeg trenger er en 7805 da...

 

det vil si en 36-1022

 

er det sonn den ser ut?

 

eller?

stemmer dette?

NorthWave: hvorfor sier du at jeg trenger 2 kondensatorere? har disse noe hensikt?

Endret av boman
Lenke til kommentar

De kondensatorene er med på de aller fleste skjemaer som finnes av den kresten, selv om den egentlig skulle fungert greit uten. MEN, den er på de skjemaene for en grunn, noe jeg selv fikk erfare da jeg lagde meg en vedlikeholdslader for blyakkumulatorer. Uten kondensatorer oppføre rett og slett spenningsregulatoren seg som en diode (gav 0,8v spenningsfall uansett) og fungerte dermed ikke som den skulle. Det var først når jeg satt på inngang og utgangskondensator at den ville fungere ordentlig.

 

Så de to kondensatorene er for å sikre at kretsen fungerer som den skal. Kan godt hende at det fungerer uten også, men etter den erfaringen anbefaler jeg at du setter de på. :)

Lenke til kommentar
De kondensatorene er med på de aller fleste skjemaer som finnes av den kresten, selv om den egentlig skulle fungert greit uten. MEN, den er på de skjemaene for en grunn, noe jeg selv fikk erfare da jeg lagde meg en vedlikeholdslader for blyakkumulatorer. Uten kondensatorer oppføre rett og slett spenningsregulatoren seg som en diode (gav 0,8v spenningsfall uansett) og fungerte dermed ikke som den skulle. Det var først når jeg satt på inngang og utgangskondensator at den ville fungere ordentlig.

 

Så de to kondensatorene er for å sikre at kretsen fungerer som den skal. Kan godt hende at det fungerer uten også, men etter den erfaringen anbefaler jeg at du setter de på. :)

5406376[/snapback]

 

tusen takk for hjelpen!! :thumbup:

 

prøver uten først men tror jeg skaffer 2 kondensatorer for sikker hetsskyld...

 

fungerer det med alle kondensatorer? store/ små elektrolytt/kjeramisk/polyerster?

 

http://www.hobbyelektronikk.no/catalog/ind...59ba2618e935ca1

Lenke til kommentar

Hva skal du bruke denne strømkilden til? (Alltid lurt å spesifisere når man stiller slike spørsmål.)

 

5V 100ma...har en veldig stor følelse av at bare fire batterier samme hvilket slag uten noen som helst form for regulering passer til oppgaven.

 

4 stk oppladbare batterier gir 4,8V = veldig nært 5V

4 stk "vanlige" batterier gir 6V = ikke så langt fra 5V det heller.

 

space

Lenke til kommentar
Hva skal du bruke denne strømkilden til? (Alltid lurt å spesifisere når man stiller slike spørsmål.)

 

5V 100ma...har en veldig stor følelse av at bare fire batterier samme hvilket slag uten noen som helst form for regulering passer til oppgaven.

 

4 stk oppladbare batterier gir 4,8V = veldig nært 5V

4 stk "vanlige" batterier gir 6V = ikke så langt fra 5V det heller.

 

space

5411905[/snapback]

 

prøv å gjett hva man kan bruke 5V 100mA (tenk data)

 

vil vere sikker på at spenningen ikke er fæil siden det kan ødelegge utstyr til noen tusen kroner...

Endret av boman
Lenke til kommentar

 

prøv å gjett hva man kan bruke 5V 100mA (tenk data)

 

vil vere sikker på at spenningen ikke er fæil siden det kan ødelegge utstyr til noen tusen kroner...

5414000[/snapback]

LOL, hei mr GK elev som tror du kan alt: 5volt kan brukes til helvetes mange ting! og slutt å mas om de 100mA dine.. Strømmen bestemmes av hvilken last du henger på, max strømmen i en psu har ikke en dritt å si så lenge den er mer en det du kommer til å trekke...

Lenke til kommentar
LOL, hei mr GK elev som tror du kan alt: 5volt kan brukes til helvetes mange ting! og slutt å mas om de 100mA dine.. Strømmen bestemmes av hvilken last du henger på, max strømmen i en psu har ikke en dritt å si så lenge den er mer en det du kommer til å trekke...

 

ok. kan ikke mye :blush:

 

hvis du leser litt lenger opp ser du at jeg går på ungdumskole.... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...