Gå til innhold

Foto

Min beste Whitebox-historie


14 svar i denne tråden

#1 bjull

bjull

    Bruker

  • Medlemmer
  • 29 innlegg
  •   24. mars 2003

Skrevet 4. januar 2006 - 20:52

Jeg mener ikke å klage eller drite ut Whitebox, de har fått nok av + og - her i forumet. MEN: Jeg må bare tillate meg å dele følgende godbit med dere.

Altså, jeg kjøpte en 1557 for 1 1/2 år siden. Også det er en god historie, jeg tar den på oppfordring hvis noen er interessert. Men dog, dette skjedde i starten av november 2005: Et lynnedslag knerta ADSL-modem og PC. Herr 1557 PC var død. DØD!

Jeg var både teit og ærlig nok (kunne kanskje lurt dem på garantien) til å fortelle om hendelsen pr. telefon til en Whitebox-ansatt, la oss bare kalle ham "Pål". Han mente jeg bare fikk sende dem PCen, så fikk de se hva de kunne gjøre. Fair nok, men jeg fikk angst med én gang. De måtte jo få meg inn i retur-skjemaet sitt, så "Pål" ba meg fylle det ut... på nettet . :hmm: Jeg ba pent om å få slippe, for PCen var DØD. Dermed gjorde han det for meg, og ba meg VENTE til jeg hadde fått en returkode. Den kom ikke, på tross av løfter, så en uke senere satt jeg fremdeles med en DØD PC. Jeg ringte, og fikk vite at returkoden, den hadde de sendt PÅ EMAIL.

Vel, jeg fikk en returkode pr. telefon og sendte inn maskinen. Men, min sterke angst fikk meg iallfall til å ta ut harddisken, slik at jeg iallfall satt igjen med mine kjære backup-løse bryllups- og barnebilder, samt arbeidsstoff og enormt med dokumenter. DE skulle iallfall ikke luringene på Whitebox eller Posten få tulle bort.

Noen dager senere (rask service! hoho!) fikk jeg pr. EMAIL (!!!) vite at PCen min var død.... Jeg hadde heldigvis fått låne en PC av naboen, ellers hadde jeg ikke fått den beskjeden, og kanskje sittet og ventet ennå. Hovedkortet måtte byttes. Skulle de bestille et nytt? Nei, jeg kom på at "Pål" hadde foreslått at jeg skulle oppgradere til en 1559 og bare flytte alle de friske delene over i denne. Lurt! Jeg spurte da (med angst, sterk angst) om harddisken min bare kunne settes rett inn i den nye maskinen, at ikke sloten var helt annerledes eller noe. Å nei, INGEN PROBLEM, sa "Pål".

Deretter begynte ventetiden.

De ventet også, først på 1559, som de ikke hadde på lager likevel. Deretter ventet de på "en del" til 1559 som skulle komme "i morgen". :!: Sikkert.

Vel, til slutt fikk jeg ny 1559 i posten. Den kostet meg 4700,-. Vi er nå i midten av desember, altså 1 måned etter at det bare skulle ta "noen dager". Jeg var lykkelig. Kunne dette være sant? Å NEI DA!!

Jeg skulle bare stikke min ATA harddisk inn i....... for helsike, S-ATA sloten!! Selvsagt passet ikke harddisken. :tease: Ny epost. Å, dette var dumt, nei huff, skriver "Kundeservice" tilbake. Men de skal ta seg av det. Jeg skal bare sende dem harddisken, så skal de overføre alt til en S-ATA disk. SÅ må jeg likevel sende hele min backup-løse familieliv, midt i julestria, til Whitebox! Huff. Angst i annen potens. Nei, angst opphøyd i angst.

Vel, de rakk ikke å sende meg en ny disk tilbake før jul, så i går kom den i posten (3/1-06).

Ny HD var tom.

Uformatert.

Det fulgte med WinXP + noen DVD'er (3 stk) som inneholder backup av litt av harddisken min, men massevis mangler, bl.a. annet "My Documents" og "Bilder", som jo inneholder 2-3 år av livet mitt.

Jo, for det var ikke bare å stikke en 1557-disk inn i en 1559-maskin, det var altfor mange komponenter som var endret, slik at maskinen bare vill ha kræsjet. Det skjønner jeg nå. MEN HVORFOR SA IKKE "PÅL" DET MED ÉN GANG??? Hvorfor sa "Kundeservice" at de kunne overføre min ATA HD til en tilsvarende S-ATA disk, hvis den likevel ikke kunne brukes i min 1559? Jeg sliter med mange ubesvarte spørsmål i denne saken. Hadde jeg tastet "ja" på spørsmål om nytt hovedkort (til 5000+) så hadde jeg hatt en god 1557 nå. Istedet har jeg angst opphøyd i angst for at de har tullet bort resten av den gamle disken min, og jeg sitter nå med en ukes jobb foran meg: installere ALT pånytt, inkl. drivere til 1559, WinXP, applikasjoner, mailoppsett, etc. etc.

Gutta på Whitebox virker veldig greie og imøtekommende, det er ikke det. Det er bare at de tenker så j... kort før de gir deg et positivt svar, så tar de problemene i etterkant.

Vel vel. :roll: :roll:
  • 0

#2 deep750

deep750

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 428 innlegg
  •   26. april 2003

Skrevet 4. januar 2006 - 21:17

hadde ikke tnekt så mye på installering og konfigurering, men det jeg hadde brydd meg om var dokumentene...fått det resterende som de ikke hadde brent ut?
syns forøvrig at servicen var god, mangler vel bare litt kunnskap blant folka der om kompatibilitet...
  • 0
Pain is my destiny, and I can't avoid it!

#3 bjull

bjull

    Bruker

  • Medlemmer
  • 29 innlegg
  •   24. mars 2003

Skrevet 4. januar 2006 - 22:17

hadde ikke tnekt så mye på installering og konfigurering, men det jeg hadde brydd meg om var dokumentene...fått det resterende som de ikke hadde brent ut?
syns forøvrig at servicen var god, mangler vel bare litt kunnskap blant folka der om kompatibilitet...

Vis innlegg


Ja, enig, servicen er god og velvillig - jeg er snart oppe igjen (og hvis noen 1559-folk leser dette, hvordan får jeg SD-korleseren til å funke? Har prøvd å installere drivere fra AOpen) - men bilder (barnebilder + dokumenter og arbeid), DET vil jeg ha tilbake! Skal lage en megabackup og kysse den hundre ganger før jeg leier en bankboks til den hvis dette går bra.

Jeg fikk sendingen med HD i dag, så jeg vet ikke noe mer om de manglende DVDene. Kryss fingrene.
  • 0

#4 eekeroth

eekeroth

    Bruker

  • Medlemmer
  • 111 innlegg
  •   4. desember 2003

Skrevet 4. januar 2006 - 22:21

De kunne nok ha fortalt deg litt mer på forhånd om at disken ikke ville passe...du burde kanskje også ha forstått at installasjonen ville gå fyken uansett - windows inneholder en rekke drivere osv som er for akkurat den hw du har i maskinen, og ikke alle andre. Nysgjerrig spurt: Hvilke deler ble det egentlig som kunne taes i fra den gamle maskinen? Jeg trodde at det meste var forskjellig på disse to maskinene.

Når det gjelder tiden det tok (2 mnd?) så er det kanskje litt lenge, men det pleier å ta noen uker å få reparert en maskin uansett hvem som skal gjøre dette.
  • 0

#5 bjull

bjull

    Bruker

  • Medlemmer
  • 29 innlegg
  •   24. mars 2003

Skrevet 4. januar 2006 - 23:05

De kunne nok ha fortalt deg litt mer på forhånd om at disken ikke ville passe...du burde kanskje også ha forstått at installasjonen ville gå fyken uansett - windows inneholder en rekke drivere osv som er for akkurat den hw du har i maskinen, og ikke alle andre. Nysgjerrig spurt: Hvilke deler ble det egentlig som kunne taes i fra den gamle maskinen? Jeg trodde at det meste var forskjellig på disse to maskinene.

Når det gjelder tiden det tok (2 mnd?) så er det kanskje litt lenge, men det pleier å ta noen uker å få reparert en maskin uansett hvem som skal gjøre dette.

Vis innlegg



Ja, jeg er jo naiv som 1) trodde at de kunne flytte over iallfall prosessor, RAM, skjermkort på en ny 1559, og 2) trodde disken kunne plugges rett inn igjen.

Jeg vet ikke om de faktisk brukte min gamle prosessor og min RAM, for jeg har fremdeles en 1.7GHz Pentium M og 1 Gb RAM. Skjermkortet er nvidia 6600 PCI Express istedet for mitt gamle Radeon 9700.

Jeg tenkte jo at jeg hadde måttet oppdatere noen drivere, men fra 1557 til 1559 trodde jeg iallfall ikke at alt bare ville kræsje. Og hvis jeg var naiv - så var jo Whitebox også det. Det burde jo (iallfall for DEM) være barnelærdom at 1) de to modellene bruker FORSKJELLIG HD controller, og 2) at en disk med 1557-drivere ikke kan plugges rett inn i en 1559.

Og mitt STORE ankepunkt mot luringene er jo at ingen fortalte meg noe før eller underveis, men at jeg hele tiden oppdager blemmene deres i etterkant, og at de bare sender problemene fra seg uten å tenke på hvordan jeg får løst dem.
  • 0

#6 kommers

kommers

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 136 innlegg
  •   31. oktober 2002

Skrevet 5. januar 2006 - 02:55

Ikke for å være frekk, bjull, men du burde ha tatt en grundig backup av alt du hadde på harddisken som du ikke hadde råd/hjerte til å miste FØR du sendte den inn.

Jeg vil tippe du selvfølgelig har skjønt det nå, og det er fint at du deler historien din med oss -- jeg vil tippe den vil bringe lærdom til andre som leser den.

Lykke til med å samle sammen det du faktisk fikk tatt vare på.
  • 0
~★~ Help Microsoft fight software piracy: use free software, share it with your friends!

#7 AudunSæther

AudunSæther

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 141 innlegg
  •   9. januar 2005

Skrevet 5. januar 2006 - 06:48

Jeg skjønner godt at du er frustrert. Greit nok, å ta backup selv er vel noe de fleste ville gjort, men det er ikke alle som faktisk har mulighet til det, og når Whitebox lover det de gjør hadde jeg og blitt forbanna når ting viser seg å ikke stemme iheletatt.
  • 0

#8 bjull

bjull

    Bruker

  • Medlemmer
  • 29 innlegg
  •   24. mars 2003

Skrevet 5. januar 2006 - 10:03

Ikke for å være frekk, bjull, men du burde ha tatt en grundig backup av alt du hadde på harddisken som du ikke hadde råd/hjerte til å miste FØR du sendte den inn.
...

Vis innlegg


Jo, backup burde jeg tatt generelt FØR ulykken inntraff. Da lynnedslaget kom, var alt dødt. Da var det litt sent å tenke på det.

Da jeg likevel måtte sende harddisken til Whitebox skulle jeg GJERNE tatt en backup. Jeg puttet den inn i naboens gamle Compaq, men da kræsjet faktisk maskinen. Hadde ikke noe valg, altså. Jeg bor langt fra noe datamiljø/butikk på vestlandet, og sto altså igjen kun med en harddisk til en 1557. Hvordan ta backup av den? Skulle GJERNE GJERNE hatt en backupdevice på molekylnivå, der jeg kunne klonet hele greia. Nå er klokka 10 dagen etter og "Kundeservice" har ikke svart på henvendelsen min ang. de tapte dataene. Jeg har angst. De 3 DVDdene de sendte inneholdt bare 2 rallyspill og noen applikasjoner (som jeg jo IKKE har brukt for, da jeg må installere alt dette pånytt likevel). Angst. Det er f.eks. snakk om alle bilder av vår 0-7 mnd. gamle sønn. Velkommen til den digitale verden. Bakcup? JA NESTE GANG, kommers! NESTE GANG! Jeg synes ikke du var frekk akkurat, det er jeg som har vært utroooolig dust. :blush:

Edit: de har svart. De sier "Det var alt. Vennlig hilsen..." NÅ har jeg angst, altså. NÅ har jeg ansgt. Det var IKKE alt. My Documents og c:\bilder mangler.

Dette innlegget har blitt redigert av bjull: 5. januar 2006 - 10:35

  • 0

#9 bjull

bjull

    Bruker

  • Medlemmer
  • 29 innlegg
  •   24. mars 2003

Skrevet 5. januar 2006 - 10:07

...
når Whitebox lover det de gjør hadde jeg og blitt forbanna når ting viser seg å ikke stemme iheletatt.

Vis innlegg


Det er ankepunktet mitt, ja. Ikke løfter de bryter med vilje (det tror jeg ikke de gjør), men inkompetansen som ledet en naiv stakkar som meg inn i dette tullet. Bare å foreslå at jeg skulle oppgraderer fra 1557 til 1559 og GLEMME at harddiskene ikke engang passer.... :no:

edit: de glemte det ikke, de påsto at de passet, at det skulle gå helt bra - ikke mot bedre viten, men med MANGLENDE kunnskap...

Dette innlegget har blitt redigert av bjull: 5. januar 2006 - 10:09

  • 0

#10 csm-101

csm-101

    Bruker

  • Medlemmer
  • 99 innlegg
  •   21. februar 2003

Skrevet 5. januar 2006 - 19:05

Huff. Håper virkelig dette løser seg på et vis for deg.

Her må du ta en telefon til noen som har litt ansvar og myndighet i whitebox. Så sant dataene på harddisken er overskrevet er det alltid mulig å få tilbake dataene.

Du må prate med en sjef for kundeservice evt. daglig leder. Jeg antar du har mailer hvor de bekrefter at overføringene av dataene skulle gå iorden?

Jeg vil anta en eller annen sjef har forståelse for din situasjon og vil hjelpe deg. De som sitter "på gølvet" har begrenset myndighet, så de kan ikke hjelpe deg mer nå.

Lykke til, ikke gi opp. Det må da i alle fall være mulig å få sendt tilbake den orginale harddisken din? Den må da finnes et sted? Finner du den, finner du forhåpentligvis også dataene...

Keep us posted...
  • 0

#11 bjull

bjull

    Bruker

  • Medlemmer
  • 29 innlegg
  •   24. mars 2003

Skrevet 5. januar 2006 - 20:55

Huff. Håper virkelig dette løser seg på et vis for deg.
....

Vis innlegg


Takk for støtte. Har fått en ny mail nå som var mer beroligende. "Selvsagt skal vi sende deg dataene hvis de var på disken..."

Hvis? De VAR på disken. Og i verste fall bør de kunne sende meg disken tilbake, slik at jeg stappe den inn i en eller annens 1557 og hente de ut selv.

Vel vel. Jeg tror det går greit. De er jo ikke uvillige eller uhjelpsomme eller mannevonde, bare litt.... rare og tankeløse - litt svimete rett og slett.
  • 0

#12 MeFF

MeFF

    Bruker

  • Medlemmer
  • 216 innlegg
  •   13. mai 2005

Skrevet 5. januar 2006 - 23:24

Får satse på det beste! De har jo fått en del ris, men også ros for at de fikser opp... (tar bare lang tid) :D
  • 0
Samsung 7 serie 14" 700Z3CS03
i5-3210m
GF630m
Intel 510 120gb + 1tb 5400rpm

Samsung Galaxy s4

#13 Oracel

Oracel

    Bruker

  • Medlemmer
  • 324 innlegg
  •   2. april 2002

Skrevet 7. januar 2006 - 02:39

I de aller fleste tilfeller går det fint å sette en disk med winxp i en ny maskin, så lenge man har en winxp-cd og kjører en "repair install" etterpå.
  • 0

#14 bjull

bjull

    Bruker

  • Medlemmer
  • 29 innlegg
  •   24. mars 2003

Skrevet 7. januar 2006 - 08:47

I de aller fleste tilfeller går det fint å sette en disk med winxp i en ny maskin, så lenge man har en winxp-cd og kjører en "repair install" etterpå.

Vis innlegg


Takk for tips, det var jo noe Whitebox BURDE ha visst, slik at de bare kunne kopiert min gamle HD over på en ny og latt meg gjøre det på den måten HVIS 1559 hadde kræsjet med 1557-drivere... Å så enkelt det hadde vært. Istedet fikk jeg en tom HD og 3 (!!) DVD'er jeg ikke hadde brukt for. Sukk. Men jeg skal ikke syte. Jeg lever, har godt med mat, et varmt hus og rent sengetøy. Jeg er frisk og har en fin kone og en herlig sønn (begynner det å bli litt vel offtopic nå?).

Den gode nyheten (våger ikke slippe jubelen løs (og hva er det egentlig å juble for?)) er at de har sendt "resten" av backupen, og at jeg venter den i dag i posten.
  • 0

#15 bjull

bjull

    Bruker

  • Medlemmer
  • 29 innlegg
  •   24. mars 2003

Skrevet 7. januar 2006 - 20:26

Til de som har fulgt denne tråden:

Jeg har nå fått tilbake alt fra Whitebox :w00t: , minus gamle mail og adressebok.

Ingen grunn til min hysteri (jfr. tidligere postinger), ting ordnet seg, på et vis. Og den gode nyheten er jo at jeg slipper å ta backup nå, for det har Whitebox gjort for meg. :!:

Et par erfaringer rikere er jeg, 4700,- fattigere, men jeg har nå en 1559 istedet for en 1557. Touchpad-knappene er like knallharde, lyden like dårlig, men tastaturet er enormt deilig! Vifta går enda mer, men det blir man sikkert vant til. Så har jeg DVD-brenner, det hadde ikke den gamle maskinen. Andre forskjeller? En parallellport i manko, og et annet skjermkort, uten at jeg merker det. Den gamle 1557en var tilsølt av maling(!), den nye er skinnende og fin. Joda, livet går videre. Hei sålenge!
  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere