Gå til innhold

A8N-E chipsetvifte alternativer


keungz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Gikk til innkjøp av nye deler i august/september, og kjøpte da et A8N-E hovedkort. Samtidig la jeg merke til at flere og flere klaget på kvaliteten på chipsetvifta, og kjøpte derfor med en passiv Zalman kjøler og en aktiv Spire kjøler (de som de har på komplett), men hadde problemer med å få plass til de. Zalman-kjøleren passet ikke p.g.a. et rimelig stort XFX 6800 ULTRA skjermkort. Den var i veien for ribba. Spire-kjøleren passet heller ikke, p.g.a. en sak på hovedkortet med kobber surret rundt (vet dessverre ikke navnet på denne 'saken').

 

Den originale chipset-vifta fungerte derimot rimelig bra, helt inntil nå. Tidligere kjørte den rimelig konstant og behagelig på 6000rpm, men nå har den falt ned til 1800-3000rpm, og bråker noe helt sinnsykt. Har noen erfaringer med dette kortet og chipset-vifta, og vet hva slags andre alternativer man kan bruke, annet enn de to overnevnte kjølerne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Gikk til innkjøp av nye deler i august/september, og kjøpte da et A8N-E hovedkort. Samtidig la jeg merke til at flere og flere klaget på kvaliteten på chipsetvifta, og kjøpte derfor med en passiv Zalman kjøler og en aktiv Spire kjøler (de som de har på komplett), men hadde problemer med å få plass til de. Zalman-kjøleren passet ikke p.g.a. et rimelig stort XFX 6800 ULTRA skjermkort. Den var i veien for ribba. Spire-kjøleren passet heller ikke, p.g.a. en sak på hovedkortet med kobber surret rundt (vet dessverre ikke navnet på denne 'saken').

 

Den originale chipset-vifta fungerte derimot rimelig bra, helt inntil nå. Tidligere kjørte den rimelig konstant og behagelig på 6000rpm, men nå har den falt ned til 1800-3000rpm, og bråker noe helt sinnsykt. Har noen erfaringer med dette kortet og chipset-vifta, og vet hva slags andre alternativer man kan bruke, annet enn de to overnevnte kjølerne?

5289341[/snapback]

 

Jeg monterte denne http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=17850 kjøleren på mitt Asus A8N-SLI Deluxe i går. Funket perfekt.

Men må skru ut hovedkortet, med det var verdt det + at den koster jo litt.

 

Den kom ikke i veien for mitt skjermkort 3dconnect ATI 850XT.

Det følger med spacers for å montere kjøler festene litt høyere slik at den går over den dingsen på kobber tråd rundt. (Se tegning til kjøler som ligger i esken)

 

Men kan jo hende at skjermkortet ditt kommer i veien, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Zalman kjøleren passet ikke på mitt gigabyte K8NS hovedkort heller, men det var ikke så mye om å gjøre så jeg saget bare av noen av de blå finnene, kan du ikke gjøre tilsvarende, eller må du sage av alle? :)

5289428[/snapback]

 

Skjermkortet er nok litt for stort, selv om jeg begynner å sage. Kunne jo vært en god ide, men jeg tror det blir litt risikabelt :)

 

Jeg monterte denne http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=17850 kjøleren på mitt Asus A8N-SLI Deluxe i går. Funket perfekt.

Men må skru ut hovedkortet, med det var verdt det + at den koster jo litt.

 

Den kom ikke i veien for mitt skjermkort 3dconnect ATI 850XT.

Det følger med spacers for å montere kjøler festene litt høyere slik at den går over den dingsen på kobber tråd rundt. (Se tegning til kjøler som ligger i esken)

 

Men kan jo hende at skjermkortet ditt kommer i veien, det vet jeg ikke.

 

Hmm, prisen på den er litt vel høy til å ta noen råsjanser, i alle fall. Hvordan ser den ut, foressten? Hadde vært herlig med bilder, og kanskje dimensjoner, så får jeg sjekket forholdet mellom hovedkort, skjermkort og den kobbersaken. :)

Lenke til kommentar

Hadde samme problem med mitt A8N-E, viften begynte å bråke og røk kort tid etter. Jeg reklamerte og fikk tilsendt nytt hovedkort. Chipsetviften er forbedret på nyere versjoner av hovedkortet, så hvis du reklamerer får du helt sikkert byttet det inn. Den nye viften er betydelig bedre enn den gamle, men hvis du uansett vil ha vifteløst kan du jo like godt bytte på det kortet du har. Husk likevel at du mister garanti/reklamasjonsrett dersom du modifiserer hovedkortet og bytter viften.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Beklager for bump, men har nettopp gått til innkjøp av overnevnte vifte. Var et sinnsykt arbeid med å få den inn, i og med at skjermkortet mitt, som nevnt tidligere, er ganske så stort. Måtte kappe og hakke og sage litt for å få vifta stabil ;) Uansett, vifta går greit. Den kjøler jo ned chipsettet. Tidligere kjørte chipsettet på 28 grader idle, mens nå kjører den på 32 grader idle. Helt akseptabelt.

 

Derimot - problemet er at BIOS/Asus Probe/SpeedFan viser at vifta kjører på 0 rpm. Hva kan dette skyldes? Humbug programvare eller har viftemåleren gått bananas? Med den originale vifta viste måleren i det minste rpm (som regel alt mellom 0 og 6000 :ermm: ). Har noen opplevd dette? Eventuelle løsninger? Ikke at det er noe sinnsykt stort problem, i og med at chipsettet blir kjølt, men det er litt utrivelig, om dere skjønner hva jeg mener. Kan jo ikke kontrollere arbeidet skikkelig... :no:

Lenke til kommentar
Beklager for bump, men har nettopp gått til innkjøp av overnevnte vifte. Var et sinnsykt arbeid med å få den inn, i og med at skjermkortet mitt, som nevnt tidligere, er ganske så stort. Måtte kappe og hakke og sage litt for å få vifta stabil ;) Uansett, vifta går greit. Den kjøler jo ned chipsettet. Tidligere kjørte chipsettet på 28 grader idle, mens nå kjører den på 32 grader idle. Helt akseptabelt.

 

Derimot - problemet er at BIOS/Asus Probe/SpeedFan viser at vifta kjører på 0 rpm. Hva kan dette skyldes? Humbug programvare eller har viftemåleren gått bananas? Med den originale vifta viste måleren i det minste rpm (som regel alt mellom 0 og 6000  :ermm: ). Har noen opplevd dette? Eventuelle løsninger? Ikke at det er noe sinnsykt stort problem, i og med at chipsettet blir kjølt, men det er litt utrivelig, om dere skjønner hva jeg mener. Kan jo ikke kontrollere arbeidet skikkelig...  :no:

5414390[/snapback]

 

Er ikke sikkert den nye vifta sender signaler ang. rpm, men uansett kan du bare ta å skru av monitoring på MB-vifta.. Tror du skal være veldig uheldig for å ødelegge noe selv om vifta stopper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...