Gå til innhold

Hvordan ta bilde av Nordlys?


Anbefalte innlegg

når jeg kjørte til andenes forrige uke så var det et skikkelig pent nordlys på himmelen...

 

Jeg hoppet ut med kameraet å begynte å stille på manuell...

 

Jeg tengte jeg måtte prøve ISO-400 å prøvde med 1sek lukkertid...

Brukte biltaket som stativ...

 

Men endte opp med en go del blury bilder å bare 1-2 hvor nordlyset faktisk fikk litt kanter å farger, men LANGT fra bra...

 

Nordlyset beveger seg jo også ganske så raskt, så det lir jo fort uklart..........

 

Meeen, spørsmålet...

 

- Er det mulig å ta gide bilder av NordLys med mitt S2.? (At kameraet er bra nok.?)

 

- Hva er egentlig rette instillinger for slike bilder....?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke med ditt kamera.

 

Men med Ixus400'en jeg hadde før og Dimage Z3'en jeg har nå ville jeg hatt et stativ, og satt ned på ISO50 eller ISO100. Justert opp lukkertiden (eksponeringstiden) ganske masse.

Da får man et litt slørete nordlys mens resten er krystallklart.

 

ISO400 gir ofte mye støy i bildet. Selvfølgelig avhengig av kvaliteten på kameraet.

Lenke til kommentar

Du får prøve litt frem og tilbake.

 

Ixus'en hadde 15 sek lukkertid som maks.

En kompis av meg har et Optio S (Pentax) og kan ha maks lukkertid på 1 sekund.

 

Dimage Z3 som jeg har nå kan jeg bruke 15 sek, evt 30 sek med "bulb"-funksjon. (Dvs eksponerer så lenge jeg holder knappen, inntil 30 sek.)

Noen kamera kan og stille brennvidden (derfor jeg skiftet til Z3).

Da kan jeg i tillegg til å justere lukkertid også justere hvor mye lys som skal komme inn.

Gir mange flere justeringsmuligheter.

Lenke til kommentar

Lyset var såpass i bevegelse at selv 1sekund ble for mye til å få skarpt nordlys... (har opptil 30sek, S2 har forøvrig like mange muligheter som et billig Speilrefleks.)

Men Det er ikke bare å prøve seg frem når man står der å det er 2minutter til hele lys-spillet er oppløst å borte.

Så derfor spørr jeg, så jeg vet til neste gang...

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke fått prøvd å ta bilder av nordlys enda. Det er lite nordlys her på Østlandet, men innimellom kommer det. Det forsvinner bare så altfor fort... jeg prøvde en 2-3 ganger vinteren som var uten at jeg rakk det.

 

Ett tips er at du tar en titt på foto.no, digit.no og photosight.org (og sikkert andre sider også). Der ser jeg titt og ofte nordlysbilder, og mange av de har beskrevet lukkertid, blender, ISO, brennvidde osv. Så da er det bare og finne noen nordlysbilder du synes er bra, og så prøve og kopiere teknikken de har brukt.

 

Det er mitt tips.

 

 

...og så var jeg litt for kjapp i avtrekkeren med å trykke på "legg til svar"... :roll:

 

Siden du har ett kompaktkamera, så skru ned ISO så langt som mulig (50 på kameraet ditt?). Hvis ikke bør du bruke ett støyfjerningsprogram etterpå.

 

Stativ eller noe annet veldig stødig er nok også noe du må ha. En del nordlysbilder jeg har sett som er bra, har lukkertider fra 15-30 sekunder. Så lenge du har med noen andre referansepunkter som er skarpe så gjør det ikke noe at nordlyset blir utflytende - det er vel heller den effekten som gjør seg på nordlysbilder.

 

Her er ett bedre eksempel fra foto.no, hvor lukkertiden er 20 sekunder;

 

http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=207952

Endret av MrMagoo
Lenke til kommentar

Takktakk..

 

Fant akkurat det Nordlysbildet som er med i November konkuransen..

 

Data på det er :

 

18-70mm @ 18mm

f/4.8

65s

iso 200

 

Å det er jo skikkelig pent, men vet ikke hva som er gjort etterpå...

På 65sek så hadde det nordlyset jeg så nermet oppløst seg selv, gikk veldig fort...

Så 1sek var aaalt for lite igjen... hmh.....

Lenke til kommentar

Heisann Scorpionen84..

 

Hyggelig at du liker nordlysbildet mitt.

Bildet er etterbehandlet noe i photoshop, for å fjerne støy og for å øke metningen litt, ellers er det originalt.

Var ganske lite bevegelse i nordlyset den dagen, så lukkertid på over minuttet var ikke noe problem. Synes stort sett at jeg får best resultater på 20-60 sek. på iso 200. Men for å fange raskere bevegelser hadde det sikkert vært gunstig å ha et raskere objektiv (større blender) evt. skru opp isoverdien litt.

Tror absolutt du kan ta gode nordlysbilder med ditt kamera, det gjelder bare å finne de instillingene som gir minst støy. Nordlyset varierer jo en del i styrke så det er vanskelig å gi en generell anbefaling av instillinger.

Nordlysbildet mitt er forøvrig tatt på Andenes det også for ca. en måned siden.

 

Mads

Lenke til kommentar

Hei Mads.!

 

Jeg er på Andenes nå.!

Å Nordlyset var ved nordmela fredagsnatt... Hehe...

 

Andenes er jo det perfekte sted for nordlys... ;)

 

Så du fikk en del støy ved ISO-200 også..?

Tror nordlys må være noe av det vanskeligste å ta bilde av, derfor stemte jeg på dit bilde også... ;)

Lenke til kommentar

Har selv tatt noen bilder av nordlyset. Om man har lukkertid på 30 sekund, mener jeg at nordlyset bare blir en smørje av farger. Derfor er egentlig ikke 30 sekunder så velegnet for nordlys.

 

Men det jeg sliter med, når det gjelder utendørsfotografering, i mørket, er å finne noe å fokusere på. De bildene jeg har tatt av nordlys er for det meste ute av fokus. Noen tips?

Lenke til kommentar

Her sitter jeg på andenes å surrer på diskusjon.no..

Å så kommer MEI på msn med DET nordlysbildet han har tatt for 30minutter siden...! :ohmy:

Den sniken altså... :p

 

Var ute en en tur i natt nå, var tendenser til nordlys hele tiden, men ikke noe skikkelig fargespill.... :hmm:

 

Mal utgangspungt for nordlys...

 

ISO - 50-200

f/ - ca 2.7-4.8

Lukker - 15-65 sek...

 

:hmm: kommentarer.?

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Hei igjen..

Synes oppsettet ditt ser bra ut. I går prøvde jeg å øke isoverdiene for å kunne minske lukkertiden.

I gårkveld var jeg vitne til et skikkelig utbrudd på himmelen i mange farger og med meget hurtig bevegelse. Det er første gang jeg har sett et så kraftig norlys, og det hele varte ikke i mer en et par minutter. Et bilde jeg tok med 15 sek lukkertid ble mer en nok eksponert, men bevegelsene var så store at bildet ble svært kjedelig, som The_Fire nevner.

En mulighet er å bruke bulb (b)-eksponering, hvis du har dette. Da kan du stoppe bildetakningen etter kortere tid enn planlagt hvis det skjer raske endringer i spillet.

 

The_Fire: Om 30 sekunder er for mye eller ei er veldig avhengig av hvordan nordlyset oppfører seg. Til det "vanlige" nesten stillestående grønne nordlyset synes jeg at 30 sek er helt uproblematisk. Når det gjelder fokus, pleier jeg å sette min manuelt på uendelig :)

 

Er det noen som vet om noe varslingssystemer for nordlys? Burde jo finnes i og med at solvindene bruker to-tre døgn på å reise fra sola. :hmm:

Har funnet denne, men den er mer sanntid enn hva jeg ser for meg :ermm:

Ellers så synes jeg at det beste nordlyset oppstår i 22-23 tida (her på Andenes). Meninger?!

 

mvh

Mads

Lenke til kommentar

hmm, det var en litt spennende side...

 

Ser jo nesten ut som andenes er den delen av norge som ligger nermes sirkelen...

 

"The red arrow in the plot, that looks like a clock hand, points toward the noon meridian." skal det stå Moon i stede for noon.? vet ikke hva noon betyr jeg...

 

22-23 kan godt stemme det.. Det vi så på tur hit var vel rundt 00.30 tror jeg, da oppløste det seg rett etterpå...

 

Må skaffe meg stativ................... :hrm: Fikk bare 1 godt bilde i natt...

Lenke til kommentar

Andenes er veldig gunstig plasert i norlyssirkelen ja. Er mye derfor det er så mye romrelatert aktivitet her.

- "noon meridian", Noon betyr midt på dagen, Meridian betyr lengdegrad. Dvs. at pilen til en hver tid peker på den lengdegraden hvor det er noon (kl. er 12.00)

Lenke til kommentar

åja, DEN noon..! hehe, tengte det var noen fysisk jeg...

 

Men hvis det er noon, å den største aktiviteten er størst på vestsiden av noon, da går det vel ikke opp med at det kraftigste nordlyset kommer 22-23 eller senere....

Nei, jeg vet ikke, har ikke lest så mye om det... pussig nok... :whistle:

 

Litt OffT : Kjørte du bil når du tok bildet i går..? Så 1 hjulsett som kjørte inn der du tok bildet å ut igjen lengre ned... :p ikke sikkert det var deg da, bare tengte på det når jeg kjørte forbi... :!:

Lenke til kommentar

Det er ikke så lett å få bra bilder av nordlys såfremt man ikke har ett godt kamera, stativ er ett must, man skal bare glemme å ta bilder i mørket (lang lukkertid) uten det.

Selv bor jeg såpass langt mot nord at nordlys er nærmest ett daglig fenomen såfremt det ikke er overskyet.

Her har dere noen eksempler på hvordan det kan være til tider.

Merk : Alle bilder er © meg, kamera er Panasonic DMC-LC5

resizeofp10003007rs.th.jpg resizeofp10002975kk.th.jpg resizeofp10002938wa.th.jpg resizeofp10004712cx.th.jpg resizeofp10004745xe.th.jpg

Bildene har redusert kvalitet for å forhindre "tyvkopiering" uten min tillatelse.

Lenke til kommentar
ronnyaa: Likte godt bilde nr. 4, tøft nå rnordlyset har andre farger enn bare grønt :yes:

5250986[/snapback]

Det er ikke så lett å få med alle detaljer med ett kamera som ikke akkurat er up to date. Har større planer om å investere relativt heftig i nytt kamerautstyr slik at jeg er klar til neste sesong med nordlys.

Det er ihvertfall nok muligheter til å få mange bra bilder her oppe, ser Tom Roland på foto.no klarer å få til mye fint som han legger ut der.

Lenke til kommentar

Nordlysfoto, mine erfaringer:

 

- Bruk et solid stativ. Har du et lett, så slå det helt sammen, slik at det blir mer stabilt. Bruk snorutløser.

 

- Autofokus virker ikke i mørket. Og uendeliginnstilling på i alle fall moderne objektiver, blir uklar.

Derfor må du merke objektivet, evt. låse det med tape på uendelig utført i dagslys. Test på forhånd.

 

- Hold deg borte fra opplyste steder, kom deg ut i marka. Strølyset ødelegger nordlysfotograferingen.

 

- Med himmel uten måne, stiller du inn hvitbalansen på ca 4000°K. Ved fullmåne ca 8000°K for nøytral himmelbakgrunn. Prøv innstilling for lysstoffrør.

Bruk gjerne RAW-format for da har du gode muligheter i ettertid å justere hvitbalanse.

 

- Bruk ikke for lang eksponeringstid, for det vil gå ut over detaljene i Nordlyset. På dSLR kan du gjerne bruke ISO800.

 

- Forsterk strukturene i nordlyset ved å bruke 'High Pass'-filteret i Photoshop. Bruk høy Radiusverdi.

 

- Bruk vidvinkeloptikk. Er det toppoptikk, så bruk største blenderåpning.

Bruk ikke filter, det øker sjansene for reflekser, spesielt synlig på nattopptak.

 

- Gjør først et prøveopptak på f: 4 / 20s, ISO100. Justér så etter valgte ISO-verdi og blender.

 

- Er det mulig å ta gide bilder av NordLys med mitt S2.? (At kameraet er bra nok.?)

Ja, men du må trene på å bruke kamera manuelt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...