Gå til innhold

Allround PC under 5000,- Ingen andre krav


Anbefalte innlegg

Bruker en 866MHz'er nå, og den holder til kontorbruk, men begynner å bli litt treg. Tenker derfor på å kjøpe en helt ny PC fremfor å oppgradere denne.

 

Når det kommer til bruken, så går det i kontorapplikasjoner, film/musikk og et eller annet spill i ny og ned. Spiller stort sett strategispill som er meget enkle, så spiller ikke noe krav der.

 

Om det er intel eller AMD spiller liten rolle. Det meste duger for meg..

Det jeg har fra før er:

Høytalere

Tastatur og mus

Harddisk

OS

DVD-rom + DVD-brenner

Nettverkskort er jeg usikker på, hvis jeg skal ha så må det bli et trådløst et...

 

Trenger altså:

Kabinett

PSU

HK

Minne(min 1GB)

CPU

Grafikk

Lyd

 

Noe som mangler?

 

Pris: Under 5000,- Med andre ord, så billig som dere får det til. Vet ikke helt hva jeg trenger.

 

Vil dere anbefale å kjøpe nytt, eller lønner det seg å kjøpe brukt? Får trukket fra moms, så det blir litt billigere enn butikkpris..

Endret av 31137
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne parallelle tråden handler om omtrent det samme:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=487013

 

For det første, et nforce4 (vanlig eller ultra) hovedkort får du ned i 800, og da er lydkort (av ymse kvalitet) og nettverkskort integrert som chip på hovedkortet. Asus (nf4 ultra) og Abit (nf4) er de eneste under 800 i ATX størrelse på prisguiden. Abit er greie kort, men de har hatt litt problemer med nforce4 settet om jeg husker rett. Asus er bra om du ikke satser på å klokke. Ellers, et Gigabyte K8NF-9 til drøyt 800 er et bra valg (nf4). Gigabyte er generelt bra kort.

 

Problemet ditt er at du trenger kabinett og PSU, og da forsvinner minimum 1000 der. Så støysvak vifte tror jeg ikke du får med. Med HK til 800, CPU til 1000 (3000+ Venice) og minne på 1GB til 800 (det billigste) er du oppe i 3600. Da har du 1400 igjen til grafikkkot og frakt.

 

Se på prisguiden så vet du mer om hvilke valg du har.

Lenke til kommentar

Et forslag.

 

AMD Athlon 64 3000+ (Venice)

Arctic Cooling Freezer 64

ASUS A8N-E

Cooler Master Cavalier 3

Corsair Value Select DDR400 1024 MB (2x512)

NorthQ 4001AT, 120mm, 24-pin/PCIe

XFX GeForce 6600 GT 128MB

Zalman ZM-NB47J

Linksys WMP54GS PCI kort (trådløst)

 

Handlevogn

 

Eks. mva vil prisen inklusive frakt ligge på mellom 4 600 og 5 600 kr (avhenger av hvor dette kjøpes)

 

Hovedkortet har innebygd nettverkskort (kabel) og lyd. Brikkesettsvifta bråker (typisk for svært mange rimelige HK til Nforce), derfor bør den skiftes ut med passiv kjøler (Zalman ZM-NB47). Synes også at boxed vifta på CPU-en ikke er så stille som den bør være. Artic Cooling har fått godt skussmål av mange (personlig liker jeg Zalman bedre, f eks Zalman CNPS7700-AlCu.

 

Har selv kabinettet (svart), og synes det er et meget greit kabinett til en fornuftig pris. Enkel stil, god plass og greit å bygge i. Eneste jeg ikke liker er at det mangler avdemping av HD.

 

Et kabinettalternativ med innbygd PSU er Antec Sonata II.. Prismessig blir det omtrent hip som hap med løsningen ovenfor. Dette har gummioppheng av HD.

 

Jeg ville ikke kjøpt brukt. Men demovarer kan gi en lavere pris. Regner med at du har skjerm. Jeg har valgt et litt dyrere trådløst PCI-kort, argumentet er kvalitet.

 

Dersom det må spares - kutt ut Artic Cooling kjøler og Zalman (ca 300 kr). Du kan også få tak i kabinett fra 500 - 700 kr med PSU, f.eks In-Win, AOpen, Artic Cooling. Da med 300 - 350 Watt PSU. Noen kr kan også spares på trådløst kort.

 

Men min erfaring med selvbygde PC-er til kontorbruk er å legge en del vekt på gode kabinett (plass/støy), og ellers så støysvake løsninger som mulig. Selv om det betyr at jeg må legge en 1000 lapp ekstra i PC-en.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...