Gå til innhold

Skal bygge studio. Trenger tips om priser og salg!


ZenCo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skal du spille inn på pcen ellre opptaker?

skal du på pcen må du huske et kort som har god bitrate...du må også tenke litt på HVA du skal spille inn...

et miksebord med minst 12 kanaler er også og anbefalle...

Kanskje fler hvis du skal spille inn trommesett(avhengig av størrelse...)

Det er også bedre å mikke opp alt som skal inn til pcen/opptaker.

Feks, vet jeg om en del folk som bruker opp til to mikker pr. tromme for å få perfekt lyd.

Lenke til kommentar

Skal du drive et studio er det alltid kjekt å overdimensjonere, så slipper du å måtte mikse ned spor til stadighet. Jeg ville satset på å gjøre alle innspillinger digitalt på PC (eller Mac om du foretrekker det). Det er selvfølgelig også miksere innebygd i sequencerprogrammer. En mikser er alikevel kjekt å ha, og 16-24 spor er absolutt nødvendig hvis du vil ha muligheter til å gjøre trommer, gitarer, vokal, bass, keyboard og annet som måtte være med. Trommene alene tar opp ganske mange spor.

Klanger og effekter er en nødvendighet. Det finnes veldig mye bra software, men mange sverger til en dedikert klangmaskin. Der kan du få alt fra noen få hundrelapper til nærmere 100 000 og kanskje mer.

Kompressorer/limitere, preamper, forsterkere, gode monitorer, mikrofoner (veldig avgjørende) og annet dill.

Legg penger i et bra lydkort.

*host* Skal du ha sampler får du si fra *host*

 

Har ikke noe konkrete butikktips, men det er verdt å sjekke brukt utstyr, der kan du gjøre mange gode kupp. En jeg kjenner skaffa seg en nesten gratis mikser (skulle egentlig kostet flere hundre tusen).

Endret av SirMaximus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...