Gå til innhold

Hvordan trimme båtmotor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
neppe lønnsomt å gå på noe større trimmingsprosjekt til den motoren hvis det finnes noe trimmingsdeler å få til den overhodet, men:


jeg garanterer ikke at det går på din motor, og advarer mot at trimming ofte korter ned levetiden på motoren men:

du kan jo forsøke å få litt mer ut av den ved å åpne opp orifice-plug som oftest sitter i bunnen av forgasseren på 2-taktsmotorer.

anbefaler at du kjøper et par slike (som reserve), samt et sett med små bor som går fra 0,7-2mm i 0,1 mm stigning.(forutsatt av at den originale orifice-plug er ca 07-1 mm i innvendig diameter)

litt, og lett forklaring:
på noen forgassere kan du skru ut tappeskruen og finne orifice-plug på innsiden.
det som skjer er at når du starter motoren er reservoaret i forgasseren (formodentlig) fullt.

etterhvert som du gir på gass synker nivået, og ved full gass er reservoaret (flottørkammeret) tomt, flottøren sørger for full åpning av ventilen og bensin renner (blir suget) rett ned i bunnen av forgasseren og gjennom orifice-plug. det er åpningen i denne som er med på å bestemme hvor mye "suppe" motoren skal få ved full gass. (og det er vel her du ønsker å hente ut mer?)

videre bør du justere opp readventilene ved å bøye stopperne et par millimeter.

når du skal bore opp orifice-plug bør du gå varsomt frem. jeg vil tro du kan doble innvendig diameter på den før du begynner å få trøbbel med motorgangen. (trøbbelet vil først vises ved full gass)
Derfor er det viktig å ha ihvertfall 1 stk i reserve slik at du kan begynne på nytt hvis du har vært for ivrig.

du kan også velge å kjøre uten luftfilter. filteret/boksen kan ofte strupe tilførsel av luft endel.

det kan være greit å ha en turteller i båten, slik at du kan tilpasse riktig propellvalg.
propellvalget kommer an på hva du skal bruke den til.
er du alltid alene, eller har bare med dama så kan det være greit med en større propell for høyere fart, men hvis du skal dra vannski, tube o.l. bør du ha en mindre propell som gir bra skyv i starten, men husk å ikke press motoren over max anbefalt turtall over lengre tid. dette dreper motoren raskt.
tipper max anbefalte turtall for denne motoren ligger i område 5-5500rpm.

jeg gjorde dette med en evinrude 50hk, og øket draget i motoren slik at der den før bare klarte å nå 26knop med 2 personer ombord, økte toppfarten med nesten 4 knop og var ikke så kresen på om det var 2 eller 4 stk i båten.

bakdelen er at motoren vil bruke mer suppe!

en ting til: du blander sikkert bensinen med 2-takts olje selv? husk at for mye olje er like ille som for lite olje! følg fabrikantens specs nøye!

lykke til!
Lenke til kommentar

Hjertelig takk for et utrolig godt og utfyllende svar :D:love:

Siden du sier at dette med trimming gjør at motoren vil ikke leve like lenge som om jeg ikke gjør det.. Så jeg tror ikke dette vil svare seg siden den gjør 45 knop med bare 1 person oppi :dribble: og en ny motor koster vannvittig mye om je g ikke kjøper brukt :yes:

 

Men tusen takk for et utrolig godt og utfyldene svar! :)

 

Mvh

 

Ostebu

Lenke til kommentar
Hjertelig takk for et utrolig godt og utfyllende svar :D:love:

Siden du sier at dette med trimming gjør at motoren vil ikke leve like lenge som om jeg ikke gjør det.. Så jeg tror ikke dette vil svare seg siden den gjør 45 knop med bare 1 person oppi :dribble: og en ny motor koster vannvittig mye om je g ikke kjøper brukt :yes:

 

Men tusen takk for et utrolig godt og utfyldene svar! :)

 

Mvh

 

Ostebu

Hvordan båt har du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...