Gå til innhold

Akam.no: Test av JVC GR-DX57


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Side 2 har tittelen lyd & bilde, men jeg synes det står veldig lite om bildekvaliteten. Kun litt om fargegjengivelse og nattmodus/videolys.

Selv om det betyr svært lite, står det heller ingen ting om kvalitet på stillbilder. Når det gjelder funksjoner står det heller ingen ting om hvordan zooming fungerer (jevn, flere hastigheter, etc.)

Lenke til kommentar

Ok..

 

Hvis du sammenligner med f.eks digitalkameratestene til Martin ser du at blant annet at punktene om oppløsning og støy ikke er med.

 

Dette fordi selvom enkelte videokameraer har bedre oppløst ccd-brikke enn andre, er den endelige oppløsningen på video allkevel det samme, og forskjellen blir dermed minimal. Kan sjekke etter om dette i det hele tatt har noe for seg på videokameraer.

 

Og når det gjelder støy har jo ikke videokameraene noen innstilling for ISO, så slik sammenligning blir ikke like aktuelt. En titt på fargegjengivelse-kartene kan jo dessuten avsløre om det er noe støy. Hadde bildet vært utrolig støyete ville jeg nok ha nevnt det.

 

Det ligger forøvrig noen bilder under optikk-delen på side 1. Disse kan du klikke på for å få se større versjoner av, og så kan du utforske kvaliteten selv. Joda, jeg kunne muligens lagt ut flere bilder i galleriet eller noe sånt.

 

Stillbilde har jeg ikke nevnt av den enkle grunn at kameraet rett og slett ikke kan ta stillbilder. Det finnes riktig nok en snapshot-knapp, men alt denne gjør er å ta et stillbilde og lagre det som "statisk" video på kassetten. Alle bildene i testen er altså hentet ut fra videoen.

 

Og zoomen; Jo, den er fin. Kunne vel alltids ha nevnt det, ja. Man har mulighet til å zoome i forskjellige hastigheter, rolig og fint hvis man er forsiktig, eller ganske raskt hvis man klemmer til litt. Dette gjelder forsåvidt de fleste kameraer for tiden, og siden denne zoom-knappen derfor ikke utmerket seg på noen spesiell måte, tenkte jeg ikke spesielt mye over det, beklager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...