Gå til innhold

Den perfekte student-PC? Microsoft Surface Book 2 eller Microsoft Surface Pro?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt MacBook air de siste seks årene, denne begynner å bli sliten og jeg tenker å bytte den ut. Jeg ønsker en PC som er perfekt til å studere med. I det legger jeg at den må være god å notere på, tegne, markere og lese. Jeg har klart å snevre det ned til enten Surface Book 2 eller Surface Pro. Jeg håper det er noen der ute som har erfaringer med en av disse og kan dele de med meg. Surface Book 2 har jeg ikke sett i virkeligheten da de ikke har fått den inn på Elkjøp enda. Surface Pro likte jeg godt. Men som sagt er det viktigste for meg at PC’en er god å studere med.

Setter stor pris på all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker det kan være greit å vite hva det er du studerer? Har dere krav om spesifikke programmer som skal benyttes til studiene? Noen programmer krever mer ytelse, som igjen kan påvirke valg av maskin.

 

Noen spesielle programmer du ellers selv ønsker å ta i bruk? Skal du spille noe på den?

 

-B

Lenke til kommentar

Jeg tenker det kan være greit å vite hva det er du studerer? Har dere krav om spesifikke programmer som skal benyttes til studiene? Noen programmer krever mer ytelse, som igjen kan påvirke valg av maskin.

 

Noen spesielle programmer du ellers selv ønsker å ta i bruk? Skal du spille noe på den?

 

-B

Hei! takk for svar. Jeg studerer medisin, har kommet halvveis. Bruker så å si bare OneNote, elsker det, men har savnet å kunne tegne skikkelig. Trenger også en PC som er god å lese på, var derfor jeg tenkte mer i retning nettbrett. Likte veldig godt at Surface Pro kunne vippes og vendes i så stor grad, men har hørt at Book’en også kan det, men kanskje ikke like mye. Jeg kommer ikke til å bruke den til spill, bilder, video eller liknende. Selvfølgelig film/Netflix og den biten der, men det viktigste for meg er å få en PC jeg kan ta med meg overalt og bruke som et studieverktøy.

Lenke til kommentar

Eg er i nøyaktig samme båt som deg!

Eg har hatt ein Surface Book 2 med 8 GB RAM, i7 prosessor og Nvidia GeForce GTX 1050 med 2 GB og den nyeste pennen inne til testing nå. Størrelsen er 12-13 tommer ca. Pris med penn på Elkjøp er rundt 23 000 kroner.

 

Skjermen kan tas av og brukes som nettbrett. Du klikker på ein knapp og høyrer eit klikk, og så kan du ta av skjermen. Du kan snu skjermen "bak-fram" og legge den over tastaturet.
 

Batteritida er god, så sant du husker å sette ytelsen ned når du bruker batteri.

 

Eg knoter litt med Windows etter å ha brukt OSX i mongen år, men går stort sett greit. 

 

Eg skal gå HMS Ingeniør, og trur det kanskje blir litt overkill med så kraftig maskin, men ville prøve noko kraftig og "nytt".

 

Eg har aldri prøvd å skrive på nettbrett eller skjerm før, og syns opplevelsen var ganske bra. Pennen er responsiv, men tar litt tid å bli vant til. Etter ei stund kan det bli varmt og klamt kontra vanlig ruteark/kladdebok, men det kan være meg.

Har stort sett brukt OneNote til noteringer.

 

Det eg lurer på er om iPad Pro er "bedre"? Android nettbrett + vanlig laptop? iPad + Macbook?

Endret av geirolav86
Lenke til kommentar

Eg er i nøyaktig samme båt som deg!

 

Eg har hatt ein Surface Book 2 med 8 GB RAM, i7 prosessor og Nvidia GeForce GTX 1050 med 2 GB og den nyeste pennen inne til testing nå. Størrelsen er 12-13 tommer ca. Pris med penn på Elkjøp er rundt 23 000 kroner.

 

Skjermen kan tas av og brukes som nettbrett. Du klikker på ein knapp og høyrer eit klikk, og så kan du ta av skjermen. Du kan snu skjermen "bak-fram" og legge den over tastaturet.

 

Batteritida er god, så sant du husker å sette ytelsen ned når du bruker batteri.

 

Eg knoter litt med Windows etter å ha brukt OSX i mongen år, men går stort sett greit.

 

Eg skal gå HMS Ingeniør, og trur det kanskje blir litt overkill med så kraftig maskin, men ville prøve noko kraftig og "nytt".

 

Eg har aldri prøvd å skrive på nettbrett eller skjerm før, og syns opplevelsen var ganske bra. Pennen er responsiv, men tar litt tid å bli vant til. Etter ei stund kan det bli varmt og klamt kontra vanlig ruteark/kladdebok, men det kan være meg.

Har stort sett brukt OneNote til noteringer.

 

Det eg lurer på er om iPad Pro er "bedre"? Android nettbrett + vanlig laptop? iPad + Macbook?

Hei og takk for svar! Godt å høre at du er fornøyd med din Surface Book :) Jeg har sett på modellen med i5 prosessor så det blir litt rimeligere, men er fortsatt snakk om mye penger.

 

Lurer du på om et iPad og en Mac hadde vært bedre enn Surface Book? Fordelen med Apple er iCloud og at alle device’ene er forbundet med hverandre.

Jeg tenkte kanskje at et Microsoft -produkt ville være bedre for en som meg som for det meste bruker programmene i office-pakken. Men er fortsatt så usikker.

 

Men hva tenker du ang Surface Pro? Altså den som ligner mer på et nettbrett med tastatur. Hvordan vil du se den i forhold til Surface Book 2?

Lenke til kommentar

Ja, det er mykje penger, enig i det!

Nei, den fordelen trenger eg ikkje, og syns egentlig den er litt utdatert. Microsoft har OneDrive og Office 365 som fungerer på tvers av plattformer og Google har Drive og Google Documents. Eg tenkte meir på opplevelsen, smidigheten, skjermen, og egentlig heile pakka.

 

Me har fått 3 år med Office 365, samt 1 TB på OneDrive, så eg skal skifte til det (Spare penger).

 

Eg aner ikkje kva forskjellen på Surface Book og Pro er? Eit kjapt søk så ser Pro ut som eit nettbrett som trenger tastatur utenom, mens Book er ein laptop som du kan ta av skjermen på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...