Gå til innhold

Asus N56JR - skiftet til SSD. Hva skjedde?


t-vs

Anbefalte innlegg

Kanskje litt sent å spørre etter at jeg fikk det til å virke, men likevel...andre kan jo ha nytte av det.

 

Utfordringen var selvsagt å flytte Windows til den nye disken som var koblet til USB med et adapter.

 

Tanken var først å lage en USB gjenoppretting og installere på den, men det fungerer ikke på en tom disk.

 

Så da kjøpte jeg Paragon OS Migration, norsk. Denne viste seg å ikke støtte 8.1 som jeg hadde måttet oppgradere til for å få laget USB gjenopprettingspinnen, så derfor måtte jeg kjøpe engelsk versjon også.

 

Prøvde først en slags uefi-versjon, med denne ble det feilmelding på under installasjon. Lastet deretter ned non-uefi, og så kom vi i gang. Programmet startet og gikk til det gjenstod ett minutt. Da dukket det opp en error med beskjed om unsupported file system, og et hint om at det var hardware-relatert. Nå så det ikke lovende ut.

 

Installerte den medfølgende softwaren til SSD og programmet her kunne fortelle at det ikke var noe volum på SSD og at det manglet støtte for ACHI.

 

I BIOS var ACHI på, men kun HDD som boot-alternativ.

 

Åpnet diskbehandlingen i Windows, og der var SSD synlig og var blitt delt i tre partisjoner av Paragon, greit nok det, men det var ikke noe volum på den tredje delen. Opprettet et NTFS volum der.

 

Nå dukket det opp to boot-alternativer i BIOS, og Paragon kjørte greit på neste forsøk. Byttet ut HDD med SSD og alt ok.

 

Skal det være nødvendig å formattere en ny SSD i diskbehandlingen før Paragon kjøres?

Endret av t-vs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...