Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

skjerm er svart etter oppstart


Anbefalte innlegg

hei.

 

jeg byttet skjermkort for en ukes tid siden. alt fungerte som det skulle i 2 -3 dager, men da helgen kom slet maskinen med å våkne etter dvale. måtte starte maskinen på nytt via hovedbryteren. maskinen virket treg i oppstarten og ønsket å gjennomføre kontroll av systemet ved hver oppstart. plutselig fikk jeg opp en skjerm om noe med CMOS. etter dette ville han av og til ikke boote windows. noen ganger bootet windows, men plutselig kunne jeg få bluescreen etter 2 min. til slutt ville ikke maskinen boote, ikke bios engang. vifter og harddisk starter opp, men skjermen forblir svart. får bare opp "no signal" på skjermen. har prøvd å resete bios ved hjelp av jumper uten hell. har også byttet batteri. kan det være skjermkortet som er noe feil med? eller ville bootscreenen kommet opp? (første skjermbildet som kommer opp når maskinen starter). eller er hovedkortet mest sannsynlig kaputt?

 

hjelp, vær så snill...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva om du prøver å sette i det gamle skjermkortet igjen da?

Men du får ikke noe som helst opp inni mellom? Prøv å koble fra alle komponenter skjør en rekke oppstarter og se om du får frem feil og koble til mer og mer komponenter i tur og orden igjen.

 

Ta ut ekstra rambrikker, koble fra alle harddisk og optiske drev, samt andre kort som står i PCen.

Lenke til kommentar

det gammle er sendt inn igjen for garanti :p. jeg tok ut en av ram-brikkene (1 av 2) og da startet windows. testet deretter begge brikkene hver for seg, og begge inngangene uten problemer. kjører nå med begge i og windows startet opp som normalt. eneste jeg føler at oppstarten tar noe mere tid. kan operativsystemet ha tatt skade av alt tullet (av og på slåing, feilmeldinger osv.)? eller kan det være et tegn på at rambrikken(-ene) begynner å bli slitene?

Lenke til kommentar

prøv en annen PSU, eller et annet skjermkort. Har hatt det samme problemet selv. PSU'en var egentlig litt sliten. Fikk ny PSU, og skjermkortet klarte da å gi bilde på skjermen.

 

Hvor stor er PSU-en din? Hva slags skjermkort har du satt i? nok strøm?

 

Jeg tipper det siste.

Lenke til kommentar

Se og til at skruene til HK er stramme nokk, noen av de fungerer som jord. Sjekk om spenningen til RAm er så høy som brikkene krever.

 

Se til at du har koblet strømmen til skjermkortet riktig, at du ikke bruker den 6/8 pinskontakten som kun skal brukes til HK som trenger en slik. Bruk de 6/8 pins kontaktene som er merket med PCI-E / GPU.

Lenke til kommentar

psu'en er på 400w. skjermkortet er av typen Gforce 640. et meget simpelt kort, og krever ingen ekstern strømtilførsel (drives kun av PCI-E). tror ikke psu'en ikke skal greie å drive systemet, da dette er en ganske så enkel og minimal arbeidsmaskin :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...