Gå til innhold

Raspbmc diskusjon - Raspberry PI media center. (XBMC)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fikk i går 2 stk Raspberry Pi som jeg fort gikk igang med å installere Raspbmc, boksene i seg selv med kabinett, minnekort, mikro usb 5V 1A samt Raspberry Pi kom på tilsammen rundt 700NOK pr boks. Her finnes det mange muligheter for å gjøre en enkelt boks med utstyr en god del billigere, men jeg valgte å kjøpe alt i Norge.

 

Det er en del som anbefaler å heller kjøre systemet fra USB stikke, om en har planer om å overklokke boksene mer enn hva Raspbmc gjør for deg, (800Mhz CPU, 250Mhz GPU samt minne). Dette henger sammen med at overklokk kan gjøre minnekort korrupt, om dette gjelder bare Class 4 minnekort skal jeg ikke si sikkert da dette blir ikke spesifisert i artikler.

 

 

Spesifikasjoner:

 

1374705.jpeg1374709.jpeg

  • SoC Broadcom BCM2835 (CPU, GPU, DSP, og SDRAM)
  • CPU: 700 MHz ARM1176JZF-S kjerne (ARM11 familie)
  • GPU: Broadcom VideoCore IV, OpenGL ES 2.0, 1080p30 H.264/MPEG-4 AVC høyprofilerte dekoder
  • Minne (SDRAM): 512 megabyte (MiB)
  • Videoutganger: Composite RCA, HDMI
  • Lydutganger: 3,5 mm jack, HDMI
  • Onboard lagring: SD, MMC, SDIO-kortspor
  • 10/100 Ethernet RJ45 ombord nettverk
  • Lagring via SD / MMC / SDIO-kortspor

First impression.

 

Før jeg går inn på dette skal det sies at jeg har selv brukt dedikerte HTPCer i mange år, Boxee Box, Apple Tv. Og i mange tilfeller så har det vært ting som jeg skulle ønske var annerledes, hovedsaklig fra en HTPC blir det masse knoting for å gjøre systemet "perfekt" (noe det aldri blir) samt støy. Med Boxee Box kan jeg egentlig ikke klage, men det å kjøpe nye Boxee Box'er da disse er allerede gammel og Boxee Box teamet har allerede sagt for vel ett års tid siden at det kommer ikke fler oppdateringer til denne. Og for 1200-1500Kr blir dette drøy kost. Den er lang ifra så responsiv som konkurrenter nå selger for under tusenlappen, ATV3, Roku m.f.

 

 

Systemet etter første oppstart er enkelt og intuitivt. Etter 2 minutter hadde jeg lagt til sources med både filmer, tv serier og musikk og jeg kunne med en gang begynne å bruke boksen. Nå skal jeg ikke prøve å lure på noen at denne er lynrask for det er den ikke, menyene er litt så som så når den er satt opp med standard oppsett. Men heldigvis er det måter å komme rundt dette (Jeg skriver mer om dette lengre nede). I mitt tilfelle kunne jeg spille av alle formater jeg hadde liggende da mitt bibliotek bare består av h264 kodede filer (typisk at .mkv inneholder dette men ikke alltid) og mp3 for musikk jeg har liggende.

 

Det finnes mange løsninger dog for å spille av andre formater, en kan kjøpe MPEG-2 og VC-1 codec inne på Rasberry Pi (www.raspberrypi.org), eller en kan benytte seg av en transcoder, prøvde såvidt med Plex (www.plexapp.com) selv og jeg er egentlig ikke helt fornøyd med at den er litt uresponsiv. Da den måtte cache video og laster biblioteker litt for tregt for min smak.

 

Alt i alt er jeg egentlig meget fornøyd med hva en boks som en selv setter sammen til en så rimelig penge (relativt) kan benyttes som. I mitt tilfelle er hovedmomentene med disse: 100% lydstille, spiller av 1080p og har ett meny system som er enkelt og ser bra ut.

 

Ulemper jeg ser ser for øyeblikket er, ingen Netflix og andre streaming tjenester som HBO og Spotify. Men det er prosjekter på nettet som det jobbes med å få til disse tjenestene, Spotify (SpotiMC) som fungerer med xbmc, men pga rettigheter virker ikke denne med Raspbmc pr.dags dato. Netflix (XBMC Flicks) litt tricky pga åpent API mot Netflix fungerer bare i USA, dog det finnes enkle DNS fiks (Unblock-US) for å bruke Amerikansk Netflix. (En kan bruke Norsk konto mot Amerikansk Netflix) igjen denne fungerer bare mot Dharma (XBMC 10.0) og snart mot Eden (XBMC 11.0) så support for Frodo (XBMC 12.0) som Raspbmc bruker kan sikkert porteres. Inntil videre kan vel PlayOn eller PLEX brukes i nødstilfelle. Jeg skal selv utforske alle muligheter for å få disse tjenestene på ett nivå som er brukervennlig og responsivt.

 

Lyn oppdatering (24.01.13): Etter kjøp av MPEG-2 lisens (2£) fra Raspberrypi.org så fungerer PlayOn med streaming tjenester som Hulu, Netflix o.l. Selv om den bare støtter 480p er kvaliteten helt ok, skulle selvfølgelig ønske 720p eller 1080p, men dessverre nei. Til noe annet kommer på banen får det bare fungere.

 

 

Liten oppdatering: Netflix og andre streaming tjenester igjennom PlayOn er begrenset til 480p, dette gjelder alle tjenester som krever trasncoding. Spotify for XBMC på Raspberry PI (SpotiMC) ser ut til å være klar innen kort tid da Spotify nå i går kom med en dependency som har manglet. Det er mulig å fikse dette selv men da er det en del manuelt arbeid som skal til.

 

 

1374708.jpeg

(Skal laste opp ett bilde jeg har tatt selv senere.)

 

 

Installasjon:

 

stmlabs (utviklere av raspbmc) har laget mange fremgangsmåter for å installere Raspbmc, selv mener jeg at det er egentlig ikke noe å diskutere, en laster ned deres online installer som formaterer og laster ned siste installer av selve systemet og klargjør minnekort / usb minnepinne for deg iløpet av 5-10 minutter. (www.raspbmc.com/download)

 

Etter dette starter du din RPI med minnekortet eller usb stikken (alt ettersom hva du ønsker å bruke) og Raspbmc starter selve installasjon av systemet (du må ha den koblet til nett for det er en online installer), dette tar ca 10 - 25 minutt alt ettersom hvilken internet linje du har. Etter installasjon kan boksen oppleves litt ekstra treg da den skal ved første oppstart konfigurere systemet.

 

 

Centralized Media Library:

 

Sentralisert media bibliotek kan brukes for å unngå at din RPI blir tregere enn nødvendig, i mange tilfeller sitter folk med en egen dedikert media server som kjører døgnet rundt. Og en dedikert server passer perfekt for å lagre en database som xbmc kan benytte seg av for å lagre media bibliotek (krever knapt noen resurser av maskin, men en hel del av en RPI), ett annet punkt er at med denne kan du se en film i ett rom, gå til ett annet og forsette å se filmen hvor du avsluttet. Samt at all informasjon om hva du har sett eller ikke har sett ligger også i denne databasen så har du flere xbmc installasjoner i huset trenger du ikke lengre å huske hvor langt du var kommet i en serie, eller hvor langt du hadde sett på en film.

 

Da jeg ikke trenger å finne opp hjulet på nytt linker jeg til to artikler som går innpå installasjon og konfigurering av sentraliserte media bibliotek, første artikkel forklarer hvordan dette skal sette opp (her) og andre tar for seg en problemstilling med bilder og fanart som lagres da lokalt med media. (her)

 

 

Bruk NFS i stedet for SMB: Nå har det seg slik at jeg kjører en Windows Home Server 2011 for å dele alle mine filer til mine enheter, i noen tilfeller har det seg slik at SMB har ganske mye overhead på en Raspberry PI så det å sette opp NFS Shares i stedet for SMB er en god idè her er en artikkel som forklarer hvordan. Fremgangs måte er noen lunde likt på Windows uavhengig av versjon.

 

Oppdatering, om du ønsker å kjøre NFS-shares på ett Windows drive pool må en nok bruke haneWin (www.hanewin.net/nfs-e.htm) da innebygget funksjon i Windos tilsynelatende fungerer, men den gjør altså da ikke det.

 

 

Hav syns dere, erfaringer, tips eller triks dere ønsker å dele?

Endret av j0achim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SpotiMC på Raspbmc!

 

To bilder tatt av plugin kjørende.

 

post-91657-0-54420300-1359067797_thumb.jpg

 

post-91657-0-16060100-1359067955_thumb.jpg

 

 

Fremgangsmåte last ned nyeste versjon av SpotiMC (her) last så ned library laget av Spotify (her) 12.1.103 beta.

 

Pakk så ut filen du lastet ned fra Spotify sine sider, finn filen libspotify.so.12.1.103 gi den nytt navn: libspotify.so deretter skal du kopiere libspotify.so inn i SpotiMC zip filen i mappen resources/dlls/linux/x86/libspotify.so skriv over filen som ligger der allerede.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...