Gå til innhold

[Løst] Bytte termisk-pasta på laptop - enorme forandringer


gsn

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en HP Probook 4525s - Phenom II 960P (1.8ghz Quad Core) med Ati Mobility Radeon 5470. Jeg har alltid syntes PCen har jobbet litt for hardt med for enkle oppgaver, feks spinner viften for full kraft ved youtube streaming og det 'lagger' selv ved 480p. Spill ytelsen har også vært svært laber iforhold til hva jeg forventet. Dette er jo ikke akkurat noen gaming PC, så jeg antok egentlig bare at GPU var mye mye dårligere enn hva jeg trodde den skulle være. Jeg tok så å sjekket temperaturene, og GPU gikk opp til 110c før spenningen gikk fra 1.1v til 0.9. Den lå da å bikket på 0.9-1.1 og temeraturen gynget også på rundt 110c. Noe som selvsagt er fryktelig mye for et skjermkort på stock hastigheter.

 

Jeg valgte så å bytte kjølepasta på chipset, GPU og CPU, og påførte som jeg gjør på vanlige stasjonære PCer, dvs et svært tynt lag. Dette senket temp på CPU littegran, men ingenting på GPU. Og etterhvert begynte PCen å skru seg av momentant uten feilmeldinger pga overoppheting. Temperaturen ble ikke høyere enn før, da spenningen ble justert ned, men nå skrudde PCen seg altså av når det ble for hett.

 

Jeg åpnet laptopen igjen for å undersøke om jeg kunne ha brukt for mye(!) kjølepasta, som kunne ha forverret temperaturene. Det viste seg når jeg tok av kjøleren igjen at det var minimal kontakt mellom GPU og Chipsett, og kjøleren/heatpipes. Pga den designet var for tykke thermal-pads og ikke ett tyntlag med kjølepasta. Siden jeg ikke har thermal-pads for hånden prøvde jeg(noe desperat) en annen variant - rett og slett å ta på et _svært_ tykkt lag kjølepasta. Og resultatet var mildt sagt overraskende, en endring fra 110c til 71-74c load, og det med det man normalt anser som katastrofalt feil bruk av kjølepasta. Det er slikte ting som får meg til å lure på hva enkelte produsenter driver med! De kunne like så godt ha brukt en tørr bit bomull som kjølepasta!

 

Ett fall på nesten 40c, en BETYDELIG ytelsesøkning, da gpu ikke justerer ned spenningen lenger og en veldig, veldig stor nedgang i støy. Det er nesten ubegripelig at en så enkel og billig justering som dette kunne ha så stor innvirkning på ytelsen.

 

Jeg laget denne tråden både i frustrasjon over HP, glede, og i håp om at andre som sliter med høye temperaturer på sin bærbare kanskje kan få ett tilsvarende utfall om de oppdager denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...