Gå til innhold

Mini-worklog: Tastaturmodifikasjon


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd alle de vanligste Cherry MX-bryterne (har hatt tastaturer med røde og brune over tid, de blå har jeg kun prøvd på Elkjøp). Jeg skriver og spiller best på svarte brytere, så jeg har blitt veldig glad i mitt SteelSeries 6GV2. Tastaturet er helt fantastisk. Det har litt "tyggemotstand", som er bra for en kar med tykkhudede håndtverkerhender. Tastaturet har også super byggekvalitet, og et anonymt design som virkelig faller i smak.

 

post-108681-0-09816200-1350213217_thumb.png

 

Selvfølgelig har det også et problem eller to. Det som plager meg mest er at venstre Windows-tast er byttet ut med en Fn-tast som modifiserer F1-F6 til å styre media. Snarveier er kjekt å ha, men da kan de heller bytte ut høyre Windows-tast eller menyknappen, som ikke gjør annet enn et høyreklikk. Windows-tasten er en av mine mest brukte taster.

 

Jeg har sett litt rundt på nettet, men finner ingen tastaturer som virkelig tiltaler meg. Den store drømmen var Das Keyboard Model S Ultimate 105 key(EU-layout), men den mangler også venstre Windows-tast. I tillegg er både Das, WASD og Ducky overpriset til tusen. Resten av merkene er enten for "plastikkete", for glorete, eller rett og slett bare dritt(Ja, jeg snakker til dere, Razer!).

 

Med andre ord vil jeg gjerne beholde mitt 6GV2. Når en i tillegg tar i betraktning at jeg ga 349 kroner for tastaturet, er svaret klart; Loddetid!!

 

Tastaturet er skrudd sammen med fire skruer. Resten av kabinettet sitter sammen med kraftige klips. Meget enkelt å ta fra hverandre, og du skal være relativt uforsiktig hvis du klarer å brekke dem.

post-108681-0-59449500-1350213209_thumb.jpg

 

Problemområdet. Det er meget enkelt å modifisere når alt er så godt merket!

post-108681-0-65822600-1350213211_thumb.jpg

 

Tok rett og slett en kniv og skrapte bort banen på PCB-en som koblet bryteren til resten av tastaturet. Enkelt og greit. Deretter loddet jeg på kabler direkte fra venstre Windows-bryter til høyre Windows-bryter.

post-108681-0-73072400-1350213213_thumb.jpg

post-108681-0-90026200-1350213215_thumb.jpg

 

Voila!

post-108681-0-43057400-1350215496_thumb.jpg

 

Konklusjon:

Dette har vært et meget vellykket prosjekt. Nå har jeg to Windows-taster. Det var også meget enkelt.

 

Det tok meg ti minutter å fullføre, og jeg hadde alt utstyret jeg trengte. Nå har jeg et supert no-bullshit mekanisk tastatur for 350 kroner.

 

Jeg har riktignok mistet media-snarveiene mine. Hvis det plager meg for mye, så lodder jeg om slik at høyre Windows-tast blir Fn-tast.

 

Vil jeg anbefale andre å gjøre dette? Ja. Hvis du har loddet litt før, så er det superenkelt.

 

Eventuelle kommentarer/spørsmål kan tas i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...