Gå til innhold

Ta fag som privatist


thoe

Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg tenker å forbedre snittet mitt fra VGS i løpet av det kommende skoleåret, og har noen spørsmål angående dette.

 

Generelt

 

Kan jeg stryke og legge til karakterer som jeg vil så lenge jeg beholder minste antall karakterer (og riktige fag), og har nok eksamener (1 for andre klasse og 3 for tredje)? Og får jeg to karakterer for fag jeg ikke har hatt før (eksamen og "standpunkt"), eller er det kun når jeg tar opp igjen fag jeg hadde undervisning i på videregående? F.eks. ønsker jeg fra andre klasse å bytte ut geofag standpunkt og fransk muntlig eksamen. Dersom jeg tar biologi 1 (som jeg ikke hadde på VGS), kan jeg bytte ut geofag med biologi "standpunkt", og franskeksamen med biologieksamen?

 

Kan jeg ta "overlappende" fag og la alle karakterene bli stående? Jeg har R1 og R2 fra videregående, kan jeg ta S1, S2 og P2 og få seks (eller tre, hva det nå enn blir) nye karakterer på vitnemålet i tillegg til de gamle?

 

Spesielt

 

Biologi 1 - Jeg har ikke dette faget fra før, men har hørt pensum skal være lett. Problemet er at eksamen er muntlig-praktisk, og innebærer elevforsøk. Er det noen som vet hvor vanskelig dette vil være når jeg ikke har fulgt undervisningen og vært med på forsøkene underveis? Må nesten ha 6 for at det skal være noen vits i å ta faget.

 

Engelsk (1. klasse) - Er det greit å bare møte opp og skrive en god tekst, eller må en kunne mye pensum?

 

Er det noen andre fag som er "greie" 6-ere? Øvrige tips for forbedring av karakterer?

 

 

Vet det ble mye og til dels rotete spørsmål, men håper noen er i stand til å svare. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha tatt alle fag for studiespesialiserende kompetanse som privatist føler jeg at jeg kan svare på noen av spørsmålene dine.

 

Når du tar eksamen i ett fag som privatist vil denne karakteren kunne erstatte både standpunkt og evt. eksamenskarakter i dette faget. Du ender altså opp med en karakter istedet for to.

 

Noen fag har både skriftlig og muntlig eller muntlig/praktisk eksamen. Det vil si at du er nødt til å avlegge to eksamener for å få faget godkjent. Eksempler på disse fagene er Engelsk vg1, Naturfag (her får du kun en karakter), Kjemi 2, Biologi 2, Fysikk 2. Tar du slike fag vil du altså få to karakterer uavhengig om du kun har en fra før.

 

Når det gjelder Biologi 1, så vil jeg påstå at dette er et enkelt fag å ta som privatist. Pensum er hverken stort eller vanskelig. Jeg fikk 6 uten å delta i undervisning i lab.

 

Som sagt så trengs det to eksamener i engelsk vg1. En muntlig og en skriftlig. Når det kommer til den skriftlige så er det nok å beherske godt språk og skriveferdigheter, men det lønner seg og kjenne til pensum når du skal avlegge den muntlige. Jeg mener likevel det er mye lettere å oppnå toppkarakter (6) på den muntlige.

 

Andre fag hvor jeg synes toppkarakteren krevde relativt lite arbeid som privatist er: Samfunnsfag, Geografi, Naturfag, Sosiologi og Religion og Livssyn.

 

Ett tips angående muntlig eksamen er å prøve å få mest mulig forståelse av stoffet, slik at samtalen mellom deg og eksaminator går naturlig og uten nevneverdig bruk av manus. Dette er noe jeg fikk positiv tilbakemelding på etter samtlige eksamen.

 

Les mye! Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg får generell studiekompetanse, men trenger spesiell for å studere drømmeyrket. Jeg tenker å ta de restrerende fagene hos privatist, og lurer da på om noen vet hvem som er billigst?

 

Privatisteksamen er noe fylkeskommunen gjennomfører og koster uansett det samme. Mener du at du ønsker å ta fagene ved en privatskole (evnt. bare få undervisning ved en privatskole og så avlegge privatisteksamen?)?

Lenke til kommentar

Takk for godt svar, Draned!

 

Trodde den nye karakteren erstattet både standpunkt og eksamen, men at du beholdt to karakterer, jeg. Siden du bare ender opp med én karakter til slutt, må jeg nok desverre ta opp litt flere fag enn jeg trodde.

Lenke til kommentar

Hei du! Har nettop hatt en slik praktisk-muntlig eksamen. Fikk 6 på eksamen, men 5 i standpunkt. Biologi 1 er ett greitt fag å få 5 i. Skal du opp på 6-eren må du lese ekstra mye og være flink til å huske det du har lest, nesten på detaljnivå. Biologi er mye likt naturfag fra VG1 når det kommer til lesestoffet.

 

I biologi 1 skal du ha noen forsøk, vi hadde 6. Disse forsøkene er lette. Det ene forsøket gikk for eksempel ut på å namnsette deler på et lysmikroskop og forklare hvordan lysmikroskopet skiller seg fra en stereolupe.

 

Anbefaler biologi framfor andre realfag fordi det er et lesefag, i motsetning til kjemi hvor en har mange flere praktiske oppgaver enn i biologi, eller fysikk hvor en må regne mye.

 

Vist du tenker enda lengere frem, på biologi 2, så er dette et enkelt fag dersom du tok biologi 1 (Det er ikke krav om at du må ta biologi 1 for å ta biologi 2). Biologi 2 har i tillegg lette eksamener (skriftlig) hvor du får avkrysningsprøver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...