Gå til innhold

Ingen WIFI med egen router og Altibox!?


Anbefalte innlegg

Har et problem med fiberlinjen min fra Altibox.

 

Hjemmesentralen min står i bridge, men ingen av de to trådløse routerene mine klarer å gi meg noe nett over wifi!? Kabel fra hvilken som helst av de trådløse routerene funker fjell. De fungerte dårlig (men fungerte) til inntil en uke siden. Plutselig en kveld mistet jeg bare nettet.

 

Har forsøkt og resette og knotet med alt jeg kan finne av innstillinger. På D-link dir-655 setter jeg opp dynamisk ip med dns fra vikenfiber, men skriver ingenting på mac adresse eller Host name. Dette funker som sagt kablet, men ikke trådløst.

 

Jeg forstår virkelig ikke hva som er problemet, jeg håper noen kan hjelpe meg for Viken Fiber nekter å hjelpe meg så fort jeg nevner at det er min egen router det er snakk om.

 

På forhånd, tusen takk!

 

EDIT: Har ringt Viken Fiber i kveld og de har nå satt hjemmesentralen UT AV bridge modus. Nå får jeg endelig wifi, men det er ustabilt, vekselvis mellom mobiltelefonen og pcen. Nå får jeg gode hastigheter på nettet, men er fortsatt ustabilt som sagt. Hender noen sider ikke laster osv. Har hastighet på 2.0 mb/s i Utorrent.

1432819611.png

 

EDIT 2: 2 min senere får jeg plutselig 400 kB i Utorrent og får ikke lastet noen internettsider samt dette resultatet hos speedtest:

http://www.speedtest.net/result/1432824844.png

 

Sitter forøvrig 3 meter unna routeren og wifi i hjemmesentralen er deaktivert.

Endret av vetle666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først ville jeg ha slått av alle torrent-nedlastinger. Torrent er kjent for å dra ned nettverksutstyr.

 

Så ville jeg ha restartet alt nettverksutstyret.

 

Så ville jeg sjekket om det er noen IP-konflikter. Dersom noe utstyr er satt med fast IP og noe utstyr er satt til å motta IP over DHCP kan det bli tull. Det kan også være at noe utstyr er satt med fast IP i feil IP-range. Jeg ville latt DHCP ordne utdeling av IP, altså fjærnet de eventuelle faste IP-addressene. Hvis ikke dette hjelper ville jeg satt fast IP, men langt unna eller under det som DHCP deler ut. Eksempel: Dersom din router har IP 192.168.1.1 og DHCP er satt til å dele ut fra feks 192.168.1.100 til 192.168.1.150 så ville jeg lagt de fast IP-addressene i området 192.168.1.2 til 192.168.1.99 eller i området over 192.168.1.151.

 

Dersom dette ikke nytter så ville jeg ha prøvd å bytte kanal på routeren. Hvis du i dag benytter kanal 6 så ville jeg ha prøvd feks kanal 1 eller kanal 13 (eller noen andre). Det kan være en nabo som har fått seg trådløstutstyr som forstyrrer ditt. Det finnes program for å sjekke dette, men husker ikke hva det heter...

 

Jeg ville også prøvd en og en trådløsenhet, kan være noe feil med den ene enheten hvis du har flere.

 

Prøv dette først :)

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...