Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Intro:

 

Denne arbeidsloggen er minst like mye for meg selv som for dere. Jeg skal prøve å lage en mer strukturert og interessant logg en tidligere. De forrige loggene mine har bare vært en samling med rot, og denne blir forhåpentligvis annerledes. I motsetning til G5-loggen min, har jeg ikke noe reelt behov for denne maskinen. Det handler heller "proof of concept".

 

Utgangspunktet ser jeg for meg at blir Dell Latitude D820-maskinen som ligger og skroter her uten skjerm, samt et kabinett fra en HiFi-forsterker. Jobben blir da altså å få denne

 

post-108681-0-55612700-1304169655_thumb.jpg

 

til å bli denne

 

post-108681-0-79699400-1304170764_thumb.jpg

 

 

 

Konseptet:

 

Planen er egentlig så enkel som å gi D820-hovedkortet et fint og funksjonelt kabinett. Jeg har ikke tilgang til lakkeringsutstyr, så forhåpentligvis kan jeg ordne noe som ser OK ut uten lakkering.

 

Jeg sikter på å finne et kabinett med potmeter(slik vribryter som er foran på forsterkere) for å kunne justere lyd. Hvis det er knapper på den, så kunne det vært gøy å få dem til å gjøre noe. Jeg tror ikke jeg vil ha noen ekstra tilkoblinger foran/på siden. Satser på å kun ha kontakter på baksiden. Relevante kontakter er USB, VGA og lyd.

 

 

Maskinvare:

 

Dell Latitude D820

--Intel Core Duo T2300 (2 Cores, 2M Cache, 1.66 GHz, 667 MHz FSB)

--2x512 MB DDR2-667

--Nvidia Quadro grafikk

--SATA-harddisk

 

Det fine med denne maskinen er at CPU-TDP er på 31W. Det vil si at med en dugelig heatsink, så kan jeg klare meg med én saktegående vifte i kabinettet. Velger jeg å bruke ekstern PSU, kan jeg kanskje klare meg uten vifte idet hele tatt.

 

Utførelse:

 

Hva skjer nå? Jo, jeg er på jakt etter et kabinett. Det er liten vits å tulle mer med maskinvare/OS før jeg har et kabinett. Jeg har lagt ut annonse på at jeg ønsker et forsterkerkabinett, men har ikke store håpet om at noen har den pen, defekt forsterker å gi bort. Ser flere ganger daglig på finn.no, avtorget og bruktmarked.no, så det kan jo hende jeg er heldig og finner noe :-)

 

Problemstillinger:

 

Det er såklart problemer som kan oppstå også med dette prosjektet, og det jeg kommer på allerede nå er disse:

 

Størrelse: Hovedkortet fra D820 er stort. Skjermen var 15", og hovedkortet er tilsvarende stort. Det å finne et lite kabinett som har plass til hele hovedkortet(samt evt. strømforsyning) blir en utfordring. Det at jeg ikke har tenkt til å bruke annet enn lommerusk på prosjektet, gjør ikke saken bedre.

 

Kabinett: Ganske åpenbart et problem, siden jeg ikke har noe kabinett enda.

 

Strøm/kabling/vifte: Det er en laptop, med ekstern strømforsyning, så det å koble til en 80mm 12v vifte kan bli en utfordring. En annen ting er at av/på-knappen sitter på selve tastatur-enheten. IOM jeg ikke har planlagt å ha tastaturet inne i kabinettet, må jeg finne ut hvilke ledninger som leder til av/på-knappen, og koble den til av/på-knappen på kabinettet.

 

Jeg har enda ikke bestemt meg om jeg skal ha strømforsyningen inni kabinettet eller om den skal være ekstern, da det avgjøres av størrelsen på kabinettet. Hvis jeg finner et med plass til hovedkort, vifte og PSU på innsiden, så blir ting fort mye enklere. Da setter jeg nemlig opp en liten 12v-strømforsyning ved siden, som kan gi strøm til 3,5" harddisk og vifte. Begge strømforsyninger produserer en del varme, så hvis jeg velger intern PSU, er det uaktuelt med passivt kjølt kabinett.

 

 

Oppdateringer:

 

Jeg tør ikke å love noe angående hyppigheten på oppdateringer, siden jeg ikke har noe kabinett enda. Men det kommer så fort noe har skjedd :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det har skjedd lite. Jeg har oppdatert minnet, så den har nå ekstreme 2 GB. Det ga en kraftig ytelsesboost, og den spiller 720p uten problemer nå. Sett bort i fra at den kun har VGA ut, så er det en super HTPC.

 

 

Jeg har fått meg forsterker, og den er demontert. Har dog ikke fått montert maskinen i forsterkeren enda.

 

Den dårlige oppdateringsfrekvensen skyldes eksamensarbeid. Det er derfor store muligheter for at det ikke skjer noe særlig før sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...