Gå til innhold

BK: Første tur i studioet på egenhånd


Anbefalte innlegg

Hei! Her er resultatene fra min første studiotur alene. Leser mye om portretter og lyssetting om dagen, men merker at jeg trenger mer praktisk erfaring før jeg får til alt jeg drømmer om.

 

En ting jeg merker er at jeg syns det er for mye lys i lampene, den laveste innstillingen er "2", og da må jeg rett ned i en blender på rundt 11-14. Vil jeg ha flere lamper med noe svakere lys sett i forhold til denne må jeg kjøre opp lyset på hovedlampen. Dermed må jeg stoppe ned ytterligere og få diffraksjon eller bruke ND-filter. En annen tanke er jo å kun bruke modelleringslyset når jeg tar bilder, men gir det greie bilder da?

 

Mine tanker er at bildene ikke er noen stor høydare. Merker at de trengte mer etterbehandling enn ønskelig, og at fargene er vanskelige å få korrekte etter at jeg har justert på kontrast og lignende. Ser at jeg syns bakgrunnen kanskje burde vært sort eller iallfall lyssatt denne annerledes også, unntatt på bildet hvor hånden er i fokus.

 

Setter pris på konstruktiv kritikk.

 

#1

post-50769-0-57741800-1303812476_thumb.jpg

 

#2

post-50769-0-53440200-1303812478_thumb.jpg

 

#3

post-50769-0-30941800-1303812477_thumb.jpg

 

#4

post-50769-0-63338700-1303812479_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Lys kan du fikse med et stort ark som du henger foran lampen. Eventuelt snu lampen og la lyset reflekteres på stoler som du dekker met hvite laken eller lignende. Mange muligheter.

 

Bildene var i seg selv ikke noen store tragedier, men følgende kan vel sies:

 

bilde 1: Personlig er jeg ikke så stor tilhenger av photoshop, men ut over det har du bommet litt med markeringen da du sirklet inn leppene. Hårene over neseryggen kunne også oppholdt seg et annet sted. Sminkeprikkene ved øyet ser ut som klumper i mascaraen, så ikke at det var sminke før jeg kom til det siste bildet.

 

Bilde 2: Litt intetsigende smil på modellen, og kanskje litt vel intenst lys i bakgrunnen.

 

Bilde 3: Stockphoto, tenkte umiddelbart på disse stopp mobbing-plakatene.

 

Bilde 4: For lys hud, modellen kunne kanskje med fordel sett den veien nesen pekte. Og så vises fotografen i pupillen. Kunne blitt en stilig effekt om skyggen fortalte noe og var en del av bildet (en skygge med løftet hånd på et bilde av en kuet unge) men her blir det litt komisk.

 

For øvrig en pen modell =)

Lenke til kommentar

Vel, det virker som du er et godt stykke over meg i kunnskap når det gjelder teori, men når jeg nå har sett på bildene så har jeg likevel et par kommentarer :ph34r:

 

Bilde 1: Det bildet jeg synes var stiligst. Det jeg ville rettet på med modellen er å gre håret slik at det er så slett som mulig. Liker ikke helt at litt hår havnet nedpå pannen hennes oppe ved hårskillet. Og som SiegHallo kommenterer så burde du vært litt mer presis når du markerte leppa i Ps :thumbup:

 

Bilde 2 og 4: Hm, de blir litt kjedelige, egentlig. Det skjer liksom ikke så mye som i de to andre bildene.

 

Bilde 3: Jeg trekker også antimobbing-assosiasjoner her, men jeg synes bildet er kult :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...