Gå til innhold

Klart for spilldag på bibliotekene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

 

Som en av de mange som skal arrangere spilldag på sitt bibliotek tenkte jeg å si litt om satsingen:

 

Det viktigste er at dataspill blir anerkjent som kunstart. Jeg har selv snakket om spillopplevelser på samme måte som jeg vil snakket om en bok eller film. Samt lærte mye engelsk av spill. Jeg så vel koblingen da jeg leste dette innlegget.

Jeg ser at begge disse lenkene kobler bok og dataspill, vil bare si det er ingen skjult agenda i spilltilbudet for å få kidsa til å lese, det er spill for spillets skyld.

 

Biblioteket som møteplass, i lokalsamfunnet vil biblioteket være en plass en stikker innom, en kan gjøre noe der, men må ikke. Til nå har jeg sett at biblioteket blir brukt som spillsted pga mange PC-er som en kan spille onlinespill på, Runequest særs populært, og fremdeles snakke sammen.

 

Men dataspill og spillteori står enda ikke sterkt i bibliotekar-pensumet, så om det er folk som vil hjelpe sitt lokale bibliotek med spillutvikling i form av tips og arrangørhjelp settes det pris på.

 

Bjørn Veen

Gjesdal folkebibliotek

 

Til opplysning (mine uthevninger)

I bibliotekloven § 1 står følgende om målsetting til folkebiblioteket:

Folkebibliotekene skal ha til oppgave å fremme opplysning, utdanning og annen kulturell virksomhet gjennom informasjonsformidling og ved å stille bøker og annet egnet materiale gratis til disposisjon for alle som bor i landet.

Det enkelte bibliotek skal i sine tilbud til barn og voksne legge vekt på kvalitet, allsidighet og aktualitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...