Gå til innhold

varierende nettverkshastighet mellom Win 7 og Win XP


Anbefalte innlegg

Hei. Litt usikker på emnetittelen jeg skulle bruke, men starter med denne, så får vi se hvor det utvikler seg.

 

Først litt om oppsettet mitt:

2 stk pc'er tilkoblet et Telenor multimodem (med gigabit nettverk) som fulgte med VDSL-abonnementet mitt. Hadde samme problemet tidligere også, da jeg brukte en gigabit switch som bindeledd mellom maskinene. Alle kabler er Cat5e.

PC1: Windows 7 Ultimate, SSD-disk + Samsung F1 + annen 2TB-disk (i7-920, 6GB minne...)

PC2: Windows XP Pro, 300GB gammel OS-disk + 1,5TB WD Green + 2TB WD Green (Intel Quad 6600 4GB minne...)

 

Når jeg sitter på PC1 og skal kopiere filer fra PC1 til PC2, så får jeg max 21-25 MegaBytes per sekund. Stort sett er det veldig stabilt mellom 21-22 MB/s, men kan innimellom "melde" om litt høyere hastighet i korte perioder. Kopierer jeg samme type fil, samme veien, men at jeg starter kopieringen fra PC2 ligger jeg på rundt 45-60 MB/S.

 

Om jeg sitter på PC1 og kopierer filer fra PC2 og til PC1 så får jeg rundt 90-100MB/s, så den veien virker det jo som det er veldig få flaskehalser (har SSD + 1 samsung F1 + en annen disk).

 

Vet at det ikke er sinnsvake spesifikasjoner på PC2, så jeg forventer ikke at jeg skal få sinnsyke skrivehastigheter, men synes det er veldig rart at det skal være forskjell på hastighetene utifra hvilken PC jeg starter kopieringen fra.

 

Er det noen som har noe godt forslag til hva jeg kan gjøre for å få opp hastigheten, og evt. hvor jeg bør begynne å lete? Hvor mye kan jeg forvente egentlig å få ut av et slikt oppsett?

 

Skal se litt mer imorgen på hastigheten på selve diskene og se hva de yter på PC2.

 

ps. Når jeg kopierer flytter jeg stort sett store enkeltfiler på 500MB-1GB om det skulle ha noe å si.

Endret av bertie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...