Gå til innhold

Huawei U8800 / Ideos X5


jevel

  

132 stemmer

  1. 1. Er du fornøyd med din U8800 / Ideos X5?

    • Ja
      100
    • Nei
      32


Anbefalte innlegg

Se nederst i denne posten for oppdateringer, bl.a. steg for steg rooting og custom ROM!

 

Hvis noen er interessert i å overta stafettpinnen i denne tråden så send meg en PM. Jeg har parkert U8800en og gått tilbake til iPhone 4 for øyeblikket.

 

Tar initiativ til å starte en tråd der man kan samle informasjon og erfaringer med denne terminalen fra Huawei.

 

Billigste tilbud jeg har funnet er Ventelo Mobil 89 til 1089,- (Billigste jeg har sett denne til nå...) uten frakt og uten noen form for operatørbinding.

 

Lenke til Huawei sin produktside

Lenke til Telenor sin produktside

 

Bilder og en liten unboxing følger så snart det er lastet opp.

 

Førsteinntrykket av telefonen er veldig positivt. Den er generelt meget rask i bruk. Skjermen er over snittet responsiv, og tastaturet Huawei har installert over stock Android fungerer godt. Det er småting som irriterer, samt at jeg har hatt ett tilfelle av WiFi-kræsj som førte til at jeg måtte restarte telefonen. Ellers har ting gått smertefritt.

 

Brukertest av U8800; Flott telefon med det man trenger til en lommebokvennlig pris.

I forhold til flaggskipene som slippes i disse dager så er ikke spesifikasjonene på U8800 noe å dvele ved, men hvis man tar med prisen man kan få kjøpt den for så blir det hele litt mer interessant.

 

I eska:

 

Telefonen, lader med USB-kobling, microUSBkabel, batteri og hodesett.

 

Telefonen har en 3,8" skjerm (480x800), Android 2.2.1, 800MHz CPU, 2 GB internt SD-lagring, 512 MB flash, mulighet for eksternt microSD-kort, 5 megapiksel kamera (med 720p videoopptak), LED kameralys, microUSB-tilkobling for data og lading, 1500 mah batteri og 3,5 mm hodesett.

 

Jeg vet at specsiden hos Huawei sier 4 gb lagring, men det er mest sannsynlig ROM + RAM + flash og SD-lagring.

 

Det ligger ikke med noen form for bruksanvisning med telefone og heller ikke noen programvare for å koble den til PC. Dette ligger i selve telefonen, og når du kobler den til en PC kommer telefonen opp som en virtuell CD-rom der programvaren ligger klar til installasjon; snedig. Denne programvaren lar deg også bruke telefonen for å koble PCen til internett.

 

La oss begynne med skjermen. Denne er av typen kapasitiv og i forhold til andre billigtelefoner jeg har testet så er dette et kvantesprang; skjermen er meget responsiv og presis. Oppløsningen er ikke like god som på iPhone 4 som er benchmarken på telefonsiden for øyeblikket, men 480x800 piksler på 3,8" er godkjent til det aller, aller meste. Fargene er gode og skjermen er meget lyssterk.

 

Nederst på skjermen har vi de fire standardtastene i Android; tilbake, meny, hjem og søk. Desverre har Huawei her fulgt trenden der man lager touchsensitive felter i stedet for mekaniske knapper. Dette medfører bl.a. at man lett kan komme borti hjemmetasten midt i et swipe i f.eks."Fruit Ninja". Men dette er for en bagatell å regne. Man venner seg fort på å holde labbene unna.

 

Designet på telefonen er helt midt på treet. Den minner veldig om HTC Touch HD, med et matt plastdeksel bak, metallfarget plast (eller muligens tynt metall) i en ramme rundt skjermen og en LED inne i høyttalergrillen over skjermen. Kameraet sitter høyt på baksiden av telefonen, midt på, sammen med LED fotolys og høyttalergrill for ringetoner og generell lydgjengivelse. Telefonen er ikke spesielt tung, men den ansporer heller ikke til den store "plastic fantastic"-feelingen. Bakdekselet knirker litt når man bruker makt på det, men ikke noe mer enn f.eks. HTC Touch HD gjorde.

 

I bruk er telefonen akkurat som en kjapp og god Android-telefon. Jeg har HTC Desire fra før og stort sett står ikke U8800 tilbake for denne i vanlig bruk. U8800 har stort sett stock Android, med små modifikasjoner. Den største endringen er at de har valgt å installere et annet tastatur enn det som følger med Android. Det installerte tastaturet er et tredjepart tastatur på market som heter TouchPal. Den installerte versjonen er 4.1 og dette fungerer helt OK. Hverken mer eller mindre. Jeg har enda ikke funnet ut hvordan jeg skal skrive spørsmålstegn uten å måtte inn i nummermenyen og sveipe to ganger nedover, taste på en tast som setter inn to spørsmålstegn og så slette det ene. Tungvindt! Opplæringslinken som følger med lenker til en side på nett som ikke eksisterer, og jeg har vært for lat til å undersøke mer rundt det.

 

Fra fabrikk kommer telefonen med en god det tull liggende i hovedmenyen. Det er en del spill, men også RoadSync ligger preinstallert i ROM. Dette er noe unødvendig føler jeg, da Android 2.2 støtter Exchange sync i OSet. Heldigvis er ikke installasjonene ferdig installerte, så de tar ikke plass på installasjonsminnet. Men det hadde allikevel vært greit å slippe ekstra ikoner i menyen som har en tendens til å bli omfattende nok som det er. Spillene som følger med er direkte tafatte. Grafikken er dårlig, spillbarheten er dårlig og lyden er kjip. Det finnes ti ganger bedre ting å installere i Android Market, så la ikonene ligge og gå for noe bedre.

 

Ytelsesmessig i tester gjør denne telefonen det meget skarpt. Ser man på benchmarks som f.eks. Quadrant så scorer den 2-300 poeng mer enn Nexus One med Android 2.2. Dette må sies å være mer enn godkjent. Alle spill og 3D-applikasjoner jeg har testet på den går like godt eller bedre enn de gjør på min Desire.

 

Hodesettet som følger med telefonen er av standard handsfree-type. Øreplugger med en mikrofon på den ene kabelen som virker absolutt best som handsfree og heller dårlig til alt annet. Lyden på musikk er rett og slett skral. Ut over dette har jeg kun testet lyden på den eksterne høyttaleren når jeg kobler fra hodesettet og musikken fra WiMP fortsetter noen sekunder til. Ellers så fungerer ikke hodesett som jeg bruker med iPhonen min på U8800. Bose QuietComfort 3 høres ut som et karaokesett der vokalen "forsvinner" og høres ut som om den er forsøkt fjernet med et filter. Jeg lurer på om dette kan ha noe med video ut-funksjonen som skal være via 3,5 mm-pluggen i tillegg, men jeg har ikke undersøkt noe videre.

 

I løpet av de tre dagene jeg har hatt den har jeg gjentatte ganger opplevd at WiFi sliter med å koble til trådløsnett. Trådløsklienten har også kræsjet en gang og jeg måtte restarte telefonen for å i det hele tatt få startet nettet igjen. I tillegg kobler den fra trådløsnett og / eller bare stopper å motta data. Da må man enten vente litt eller skru av og på nett en gang for å komme i gang igjen. Irriterende. Til gjengjeld fungerer mobilnettet utmerket på telefonen. Selv det å overføre store filmfiler over mobilnett går fort og greit.

 

Batteriet er som tidligere nevnt på hele 1500 mah. Dette borger for gode batteritider, men da telefonen er forholdsvis ny enda så har jeg ikke noen erfaringstall til å stole på. Jeg skal installere en batterilogger og kommer tilbake med statistikk senere.

 

Kameraet har gode spesifikasjoner på papiret (så langt det lar seg analysere ut fra 5 megapiksel stillbilder, LED fotolys og 720p videoopptak...). Dette harmonerer desverre dårlig med virkeligheten, og både bilder og vide blir så som så. Stillbildene har ekstremt mye bildestøy og videoen hakker og rykker slik at det er lett å bli smådårlig av å se på det man tar opp. Men til spontan dokumentasjon av ting som skjer runt en vil dette gjøre jobben. (Selv om at jeg håper at Huawei kanskje fikser videoopptaket samtidig som de fikser WiFi og kanskje implementerer WiFi tethering? ;) )

 

Konklusjonen av denne omtalen må bli at telefonen absolutt anbefales. WiFi-problemet er helt klart irriterende, samtidig som at kameraet er så som så. Men dette er allikevel en god del bedre enn andre telefoner i klassen. Jeg betalte 1600,- for min telefon med kontantkort fra Telenor, samt hundre kroner i frakt. Dette er om ikke det beste så i alle fall blant de aller beste kjøpene på telefonfronten for tiden.

 

Pluss:

 

Pris

Ytelse

Skjerm

Virtuell CD med drivere og programvare

 

Minus:

 

Ustabil WiFi

Midt på treet tastatur

 

Tillegg:

 

Jeg har nå installert tastaturet fra Android 2.3 eller Gingerbread, og dette fungerer mye bedre, med egne taster for æøå og kjapp tilgang til ofte brukte tegn. Har også rootet telefonen og installert tredjepart WiFi tethering. Alt dette virker utmerket.

 

Linker:

 

Oppdatert info om programvare på telefonen: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1292701&st=1050&p=17920345entry17920345

Hvordan roote og installere custom rom? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1292701&view=findpost&p=18549365

 

-KJ

Endret av jevel
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det du som har filmet det? Om du har en slik telefon, kan du teste multitouch-en for meg? Lurer på om den har samme

. Om jeg bare får solgt min P500 til en grei pris så tenker jeg å kjøpe denne.

 

Så på denne mobilen i telekiosken i dag, men jeg hadde ikke nødvendig programvare for å teste multitouch der.

 

Ellers ser det ut som en super telefon til en utrolig pris så lenge man får den til 1700kr med kontantkort.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

post-11658-0-02048400-1295973705_thumb.jpg

 

post-11658-0-68101200-1295973825_thumb.jpg

 

post-11658-0-26768900-1295973922_thumb.jpg

 

Overraskende godt resultat på Quadrant benchmarken...

 

post-11658-0-41562300-1295974007_thumb.jpg

 

Kameraet på telefonen er nok så som så... :)

 

post-11658-0-43832800-1295974052_thumb.jpg

 

post-11658-0-06043700-1295974106_thumb.jpg

 

Video tatt med vidunderet, 720p

 

 

Batteribruk siste døgn:

 

post-11658-0-39447000-1296415771_thumb.png

 

Batteri siste døgn, med CPU og generell bruk:

 

post-11658-0-07575300-1296415782_thumb.png

 

Hovedskjermen:

 

post-11658-0-59591800-1296415794_thumb.png

 

Internminne (legg merke til at du har både eksternt og internt SD-minne):

 

post-11658-0-86896900-1296415801_thumb.png

 

Nytt marked:

 

post-11658-0-59560500-1296415817_thumb.png

 

Programvaremenyen:

 

post-11658-0-76635100-1296415825_thumb.png

 

 

Skal ut en tur nå, men kommer tilbake med flere inntrykk senere i kveld. Så langt er jeg meget imponert over telefonen i forhold til prisen.

 

-KJ

 

Er det du som har filmet det? Om du har en slik telefon, kan du teste multitouch-en for meg? Lurer på om den har samme

. Om jeg bare får solgt min P500 til en grei pris så tenker jeg å kjøpe denne.

 

Så på denne mobilen i telekiosken i dag, men jeg hadde ikke nødvendig programvare for å teste multitouch der.

 

Ellers ser det ut som en super telefon til en utrolig pris så lenge man får den til 1700kr med kontantkort.

 

Jeg som har laget snutten, ja. Hvilken software bruker du på til å teste MT?

 

-KJ

Endret av jevel
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei.

 

Har ikke det problemet i det hele tatt.

 

Jeg har imidlertid måttet restarte telefonen en gang på grunn av at den ikke klarte å finne trådløsnett. Dette ser jeg at den andre videoen jeg har funnet på nett også sliter med.

 

Den støtter OTA-oppdateringer, akkurat som HTC sine mobiler. Om Huawei kommer med oppdateringer vil tiden vise.

 

Spesielt imponert over at de har gitt telefonen 2 GB med intern flash pluss microSD. Mangelen på plass var noe av det som var dealbreakeren som sendte Desiren i skuffen...

 

-KJ

Lenke til kommentar

Arg, det var akkurat dette jeg hadde håpet å unngå :p

 

Nå har jeg akkurat fått i hus en LG P500, og jeg er knallfornøyd med nesten alt bortsett fra at den er en hårsbredd treigere enn jeg liker(skjermen er heller ikke diger, men det visste jeg jo). Det er ikke noe stort problem, men jeg synes ting burde funke helt glatt mens det ennå er helt nytt; ser ikke helt for meg at det blir noe bedre med tida. Har fortsatt litt tid igjen på angreretten, men er litt usikker på om jeg blir mer fornøyd med U8800 enn LGen...? Redd jeg gir tapt på mye batteritid, stabilitet, byggekvalitet og evt andre ting.

 

En annen ting som jeg ikke liker er at det er veldig stille rundt utvikling av roms til huawei-telefoner. Ser heller ikke for meg at Huawei har tenkt å gi ut masse oppdateringer selv heller (men det er heldigvis bare mine fordommer :p ) Men er det sånn at det er veldig enkelt for Huawei å gi ut oppdateringer siden den kjører vanilla android, eller krever det fortsatt mye arbeid?

 

Hvis du tilfeldigvis har testet P500, må du gjerne sammenligne den med den. Ellers er jeg veldig nysgjerrig på batteritid, byggekvalitet, om touchen er så responsiv som den burde, hvordan skjermen er(gjerne sammenligna med desire) og ikke minst om det er mange småproblemer(ala wifiproblemet)

 

Kjempeflott at du har tatt deg bryet med å legge ut bilder/video/tekst :)

Endret av HetrTiXc
Lenke til kommentar

Selv har jeg P500, og jeg testet U8800 litt i telekiosken i dag. Skjermen virket mye mer responsiv enn på min P500. På min P500 må jeg nesten bruke tommelen for å skrive fordi den reagerer veldig dårlig med de andre fingrene. Vet ikke hvorfor det er slik, men jeg hadde i alle fall ingen problemer med det på U8800 der den reagerte fint på lette trykk også med andre fingre enn tommelen. Har jo enda på den orginale beskyttelsesfilmen, men det var slik beskyttelsesfilm på telefonen i butikken også.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Arg, det var akkurat dette jeg hadde håpet å unngå :p

 

Nå har jeg akkurat fått i hus en LG P500, og jeg er knallfornøyd med nesten alt bortsett fra at den er en hårsbredd treigere enn jeg liker(skjermen er heller ikke diger, men det visste jeg jo). Det er ikke noe stort problem, men jeg synes ting burde funke helt glatt mens det ennå er helt nytt; ser ikke helt for meg at det blir noe bedre med tida. Har fortsatt litt tid igjen på angreretten, men er litt usikker på om jeg blir mer fornøyd med U8800 enn LGen...? Redd jeg gir tapt på mye batteritid, stabilitet, byggekvalitet og evt andre ting.

 

En annen ting som jeg ikke liker er at det er veldig stille rundt utvikling av roms til huawei-telefoner. Ser heller ikke for meg at Huawei har tenkt å gi ut masse oppdateringer selv heller (men det er heldigvis bare mine fordommer :p ) Men er det sånn at det er veldig enkelt for Huawei å gi ut oppdateringer siden den kjører vanilla android, eller krever det fortsatt mye arbeid?

 

Hvis du tilfeldigvis har testet P500, må du gjerne sammenligne den med den. Ellers er jeg veldig nysgjerrig på batteritid, byggekvalitet, om touchen er så responsiv som den burde, hvordan skjermen er(gjerne sammenligna med desire) og ikke minst om det er mange småproblemer(ala wifiproblemet)

 

Kjempeflott at du har tatt deg bryet med å legge ut bilder/video/tekst :)

 

Skal holde deg oppdatert fortløpende.

 

Batteriet ser ut til å være sånn ca. sånn som Desire sitt så langt, men har ikke brukt den veldig mye som telefon enda. Først etter noen dager kan jeg si noe om dette. Førsteinntrykket av skjermen er at den er meget responsiv. Den mangler fargegjengivelsen på Desire som har AMOLED, men det bryr jeg meg lite om bare den er skarp nok. (Og det er den...)

 

Byggekvaliteten virker å være litt bedre enn Samsung Galaxy Spica som jeg hadde tidligere, men noe bak HTC Desire. Den minner egentlig mest om min gamle Touch HD.

 

Når det kommer til ROMoppdateringer så har det vel vært stille rundt Huawei siden de er sylferske i Androidgamet? De har holdt på med datakort og den typen ting en stund, men nettopp tatt steget over i håndsett i tillegg.

 

En ting som er spesielt med telefonen er at når man kobler den til en PC via USB så dukker en egen partisjon med drivere og PC-suite (kalt Mobile Partner) opp som en virtuell CD-rom. Akkurat som på datakortene deres. Snedig.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Hørtes ikke greit ut med slik virtuell CD-rom. Da kan de jo lure inn programvare på en hvilken som helst Windows-maskin uten bekreftelse? Får håpe det går å deaktivere det og bare bruke telefonen som en minnepenn.

 

Edit: er det noe autorun fil på den? Om det ikke er det så er det nok ikke noe problem.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Bra at noen tester denne, jeg er veldig "på gjerdet" når det gjelder denne. Hadde tenkt å gå for P500, men denne virker jo bedre på papiret. Spesielt større skjerm, raskere cpu og støtte for flash i browser er ting som fenger.

 

Mange steder har jeg lest 4GB flashminne, er dette feil?

 

 

Fint om du kan teste wlan grundig, ser ut som en gjenganger på de forumene jeg har lest om denne telefonen.

Lenke til kommentar

Etter første dag på jobb med telefonen brukt ca. 50 % av samtalene, en del testing i form av en tredvesekunders filmsnutt med påfølgende opplasting til YouTube via mobilnett, 50+ e-post pluss litt surfing og generell fikling.

 

Jeg tok telefonen av lading ca. 0510 i morges og har nå 28 % batteri igjen. Minner veeeldig om HTC Desire slik den opplevdes de første ukene.

 

Ellers så har den stort sett oppført seg pent. Den fungerte ikke med hodesettet jeg bruker til vanlig på jobb, så har måttet holde ut med det medfølgende hodesettet. Dette fungerer til gjengjeld utmerket til det jeg trengte det til. Må legge til at opplasting av en 20 MB filmsnutt gikk overraskende fort på mobilnett i forhold til det jeg er vant til. Usikker på om dette er subjektivt eller om det har noe med telefonen å gjøre. ;)

 

Det som imidlertid må fikses ASAP er støtten for trådløst nett. Den er mildt sagt lite stabil. I det ene sekundet er jeg tilkoblet trådløst, for så å få opp popupmeldingen som forteller meg at jeg må godta ekstra kostnader for å fortsatt koble til nett (eller hva det nå ordrett står... får så klart ikke fremprovosert den når jeg skal sitere den... ;) ) Prøver jeg da å gå inn og tvinge telefonen over på trådløst så prøver telefonen å koble til nettverket så prlver den et par-tre ganger før den setter nettet som "deaktivert" (hva nå det betyr). For å få sparket liv i det igjen så må jeg slette det og legge det til igjen ved å legge inn nøkkel på nytt. I overkant tungvindt.

 

Til tross for utfordringene med trådløsnettet er jeg på nippet til å kalle dette et hysterisk godt kjøp til prisen. Dette er beviset på at resten av produsentene tar godt betalt for sine telefoner.

 

Hvis man sammenligner med PC-markedet og ser på sammenhengen mellom Apple og de andre produsentene så ser man en mye større prisforskjell her enn man gjør i mobilmarkedet. Jeg tviler på at Apple tar ut mindre marginer på iPhone enn de gjør på Macs. Dette borger for at det skal gå an å få ned prisene på mobiler vesentlig også i det øvre sjiktet specmessig.

 

Jeg tviler vel egentlig på at dette vil bli noen revolusjon, men det er definitivt et steg i riktig retning.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Har du prøvd å kalibrere batteriet som det er en guide til på xda-developers forumet? Skal visst funke på de fleste Android telefoner.

 

Hele guiden på dette:

 

Hi *******, I understand your concern regarding battery life on your Nexus One device. The following steps should significantly extend the battery life on your phone. Please connect the phone to the charger with the phone powered on, and allow the phone to charge until the notification LED is green, indicating the device is fully charged. Disconnect the phone from the charger, and power it off. Reconnect the phone to the charger with the phone powered off, and allow the phone to charge until the notification LED is green. Disconnect the phone from the charger and power it on. Once the phone is powered completely on, power it off again and reconnect it to the charger until the notification LED is green. Disconnect the phone, power it on, and use it. You need to use this sequence only once. If the issue of battery life on our phone persists, I recommend you contact our HTC accessory department directly.

Lenke til kommentar

Så på Huawei Norge sin facebook-vegg:

Titan har en 3,5 mm Jack som støtter audio og video.

 

Men jeg blir litt usikker på om jeg vill bytte til U8800 om ikke batteriet blir bedre etter hvert. 41%/6,33 timer, det blir jo tap på ca. 6,5% per time. Da blir det batteritid på ca. 15,4 timer.

 

Har du forsøkt å tømme batteriet helt? Tror de siste 10 prosentene på min LG P500 varte et par dager for meg første gang jeg tømte batteriet helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...