Gå til innhold

Samletråd / diskusjonstråd: Den nye MacBook Air


Hva synes du om den nye MacBook Air maskinen?  

20 stemmer

  1. 1. Hva synes du om den nye MacBook Air maskinen?

    • Den er en drøm å bruke og andre merker burde lære av Apple her
    • Den er helt grei og er ikke noe annerledes enn andre bærbare maskiner
    • Den kunne ha vært bedre siden den mangler mange ting som andre maskiner har
    • Den er skikkelig dårlig og Apple skulle aldri ha lagd den nye MacBook Air, siden det ikke er noe vits


Anbefalte innlegg

Den nye Apple MacBook Air

macbook-air-11-e4.jpg

 

Heisann!

 

Denne posten skal handle om de 2 nye 2010 modellene av av MacBook Air maskinene.

 

Regner med at den nye versjonen MacBook Air vil bli en en stor hit blant travle folk som er mye ute å reiser. Og for folk som liker å ha en kraftig og samtidig ha en lett laptop som også er i alumimium. Så derfor tenkte jeg at jeg bare skulle oprette en egen tråd som omhandler 11.6 tommeren og 13.3 tommeren av den nye MacBook Air maskinen.

 

Jeg går nok under den som vil ha en kraftig og lett / liten maskin som ser meget bra ut og som samtidig har kraftig nok ytelse til mitt forbruk.

 

Ok, da tenker jeg at jeg skal poste spesifikasjonene til begge maskinene. Men bare for å gjøre denne posten mere ryddig, så poster jeg heller en link til Apple sin side som viser spesifikasjonene til 11.6 tommeren og 13.3 tommeren på samme side.

 

features_core2duo20101020.jpgfeatures_nvidia20101020.jpgperformance_flash20101020.pngfeatures_batterylife20101020.png

Her er spesifikasjonene.

 

. Her kan du blant annet se hvordan 11.6 tommeren av MacBook Air ser ut og på hva som kommer med i esken til MacBook Air når du kjøper den.

 

Da tenker jeg at jeg skal gi dere noen bilder av herligheten. Husk på at maskinen ser en del bedre ut i virkeligheten enn det den gjør på bilder. Ja jeg vet at dette er fakta siden jeg har 11.6 tommeren av MacBook Air selv :love:.

 

Ok her kommer bildene av 11.6 tommeren til den nye MacBook Air.

 

 

macbook-air-11-e3.jpg

 

macbook-air-11-e11.jpg

 

macbook-air-11-e5.jpg

 

macbook-air-11-e12.jpg

 

macbook-air-11-e10.jpg

 

5101029760_c9acbff5a1_b.jpg

 

5127789519_d56cc219be_b.jpg

 

5114148238_5734cc8ed3_b.jpg

 

5113547431_9c7788a515_b.jpg

 

5128394442_23ea695d9a_b.jpg

 

5141196503_6584ce93bb_b.jpg

 

design_power1_20101020.jpg

 

OBS: Disse bildene er ikke mine egne bilder.

 

 

Maskinen ser rett og slett nydelig ut. Og det tør jeg påstå å si at det synes dere også.

 

Da er det over til de positive og negative sidene med maskinen. Jeg legger dette under spoiler siden det blir litt tekst her. Dette kan kanskje bli oppfattet som en liten test av maskinen, men det er ikke en test, det er en kort oppsumering av de positive og negative sidene med maskinen.

 

 

Nå skal jeg skrive om hva fordelene og de negative sidene med denne maskinen er.

 

Det første jeg tenkte når jeg så denne 11.6 tommers MacBook Air maskinen etter at den var lansert 20 Oktober 2010, så tenkte jeg at denne maskinen kan ikke være noe serlig kraftig. Jeg var nesten 100% sikker på at denne maskinen ikke kunne gjøre noe annet enn web surfing, Office, høre på musikk, se på noen filmer i fra YouTube og se på bilder.

 

Men når jeg startet å undersøke maskinen sine spesifikasjoner mere nøye, så gikk det opp for meg at denne maskinen er et mindre monster av en laptop. Ja stemmer det. Ser du på hvor lett denne maskinen er (1.06 kg) og på hvor tynn den er (1,7 cm), så er spesifikasjonene ganske gode.

 

Og bare sånn at dere vet det, alt som er testet under her er gjort i Windows 7 Ultimate (64-bit) og ikke i Mac OS X. Mac OS X har jeg faktisk fjernet i fra maskinen og installert på en ekstern harddisk.

 

Den kjører faktisk 720p og 1080p filmer i MKV og i fra YouTube uten problemer. Tingen her er å få GPU'en som da er en NVIDIA GeForce 320M til å kjøre filmene via GPU'en. Og dette klarer GPU'en helt fint.

 

Å starte programmer går meget kjapt siden alt er lagret på en SSD. Og dette er en stor fordel over andre maskiner med vanlige harddisker.

 

Maskinen klarer faktisk å kjøre en del spill som jeg aldri ville tro at denne maskinen ville ha klart. Jeg kjører nå EVE Online på maks grafikk med ca 25-35 fps nå. Fallout Tactics går veldig smooth. Fallout New Vegas går også veldig bra. Men du må kjøre grafikken på enten Medium eller High uten Anti-Aliasing hvis du vill ha rundt 25-30 fps.

 

Prøvde også Crysis Warhead på maskinen. Og her måtte jeg sette grafikken ned til Minimum eller at jeg kunne sette noen grafikk instillinger opp til Mainstream mens det andre er på Minimum. Når jeg hadde grafikken på Minimum og noe på Mainstream, så hadde jeg alt i fra 25 til ca 40 fps her. Kommer helt ann på hvor mye eksplosjoner osv som er på skjermen.

 

Metro 2033 var også et spill jeg bare måtte prøve da. Men her kom jeg meg ikke langt. Her klarte jeg å få ut alt i fra 5 fps til 15 fps selv på laveste grafikk instilling. Så dette spillet er alt for krevende for å kunne brukes på en MacBook Air.

 

Dette skriver jeg bare for å gi en illustrasjon på hvor kraftig maskinen faktisk er.

 

Det jeg også liker med denne maskiner er at den bruker SSD som lagring og ikke vanlig harddisk. Og med dette så booter jeg opp Mac OS X på ca 10-12 sek fra jeg trykker på power knappen. Dette er selvfølgelig når jeg har Mac OS X installert på selveste maskinen eller SSD'en.

 

Windows 7 går vist nok ikke så fort i svingene da. Men jeg klarer å boote opp Windows 7 på ca 20-25 sek fra jeg trykker på power knappen. Det er ikke dårlig det da.

 

Instant-On funksjonen er noe jeg også liker meget bra i Mac OS X da. Tar kanskje 0.2-0.5 sec å få maskinen i fra sove modus til våken og så starte Safari og andre programmer rett etter og få dem startet opp momentant og samtidig laste alt veldig kjappt. Dette er noe du må prøve ut selv for å se hvor kjappt dette faktisk går.

 

I Windows 7 går dette nok ikke så fort som i Mac OS X. Men det går fortsatt fort. Tar ca 2 sek for meg å ha maskinen i sove modus og så ta opp skjermen og få maskinen i våken modus. Og her kan jeg også starte Firefox, Winamp og andre programmer momentant etter det.

 

Mouse / trackpad'en er også et kapittel for seg selv. Er ingen andre laptop produsenter som kommer i nærheten til å være like bra som Apple er på mouse pad'en / track pad'en. Her skal Apple ha MYE skryt.

Ok, da går vi over til de negative sidene med maskinen.

 

Maskinen har ikke DVD-Brenner og har heller ikke bakgrunnsbelysning på tastaturet. Mange er overasket over at den ikke har bakgrunnsbelysning på tastaturet. Men jeg tipper at vekt og plass er årsaken til at dem ikke har tatt det med.

 

Skal du installere Windows 7 på maskinen så er den enkleste metoden å bruke en USB minnepenn til det. Her er en god beskrivelse på hvordan du installerer Windows 7 på en MacBook Air. Og med dette så blir dette litt vanskelig for noen, og havner da under det som er negativt siden den mangler DVD-Brenner.

 

Du må kjøpe deg en Mini-DisplayPort adapter til maskinen om du vil koble maskinen over på en PC skjerm eller TV. Du får kjøpt overgang som går til DVI, HDMI og VGA. Men siden dette koster penger så kommer dette også under negativt. Dem skulle heller bare ha puttet inn en HDMI port i maskinen i stedet.

 

11.6 tommeren av MacBook Air har ikke SD kortleser som 13.3 tommeren har. Så siden den ikke har det så må man kjøpe en liten ekstern kort leser da. Men siden det faktisk er bedre å bare kjøpe en 2.5 tommers ekstern harddisk i stedet da, så blir SD kortleser mangelen på 11.6 tommeren en negativ ting.

 

 

Jeg må bare si dette også. Jeg liker i bunn og grunn ikke Apple som firma. Jeg kjøpte meg en iPod Touch som var av de første versjonene som kom ut noen år siden. Og etter det har jeg holdt meg unna Apple. Jeg skal ikke gå inn på hvorfor. Poenget er at jeg har nå kjøpt et nytt produkt av Apple som faktisk er veldig bra og som jeg er meget fornøyd med.

 

Fortsetter Apple å gå denne veien som dem gjorde med den nye MacBook Air maskinen, så vil Apple beholde meg som kunde i lang tid fremover hvertfall. Jeg kjøper som sagt produkter som er av høy kvalitet og som er meget bra.

 

Under her så skal jeg poste linker til forskjellige reviews og video reviews. Så det vil komme under en spoiler her også.

 

 

Video Reviews:

en 28 minutt lang test av 11.6 tommeren av MacBook Air maskinen. Han vil vise hvor rask maskinen er i forhold til en 13.3 tommers MacBook Pro der blant annet.

 

går 11.6 tommeren av MacBook Air i en test mot en 3.33 GHz iMac med vanlig harddisk.

 

Og

går den i mot en 15 tommers MacBook Pro som da har en vanlig harddisk.

 

Så kan du se en test

som da er med 11.6 tommeren av MacBook Air mot 13.3 tommeren av MacBook Pro som også bruker en helt vanlig harddisk.

 

Vanlige Reviews:

 

Her, her, her og her kan du lese vanlige tester av 11.6 og 13.3 tommeren av de nye MacBook Air maskinene.

 

 

Flere reviews vil komme her etterhvert.

 

Så for å starte denne posten, så vil jeg spørre dere på hva deres opplevelser er med den nye MacBook Air maskinen?. Kom med positive og de negative sidene om maskinen. Kom gjerne med alt som har med Mac OS X å gjøre med denne maskinen. Jeg er positiv til å sette meg mere inn i Mac OS X for å lære hvordan det operativ systemet funker. Så langt av hva jeg har testet i Mac OS X, så ser det veldig bra ut.

 

Så da håper jeg at dere kan fortelle oss alle mange spennende opplevelser med maskinen.

 

Hilsen Vindicator.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mac er fail!

Veldig saklig svar må jeg si :roll:.

 

Du kunne vel ha gitt grunner på hvorfor i det minste, eller?

 

Det jeg har av "personlig" erfaring med mac, generellt, er hvor håpløst ustabilt programvare er på de. På skola var det mac på media labben, og det var hele tia den berømte badeballen, eller ingenting, eller bare lukker uten å si ifra... det var jo satt opp av IT avdelinga, og enda er det ustabilt, noen værre enn andre.

 

kompis av meg nå har fått seg ny jobb og med den fått med en macbook pro, og han også sliter med adobe pakken når han skal jobbe...

 

det jeg bare sier, er at "alt skal være så jævla enkelt" på mac, men altså, når jeg har nyinstallert windows på min pc, så funker alt jeg legger inn de "store" programmene på pc'n, adobe pakken, autodesk maya, osv... de "store" funker hele tia...

 

hadde en i klassen som sverga til mac og han sa bare at "det er slik man må regne med" for han viste egentlig ikke noe fornuftig svar på det, og hans macbook pro hade samme sykdommene.

 

 

just my 2 cents

Lenke til kommentar

mac er fail!

Veldig saklig svar må jeg si :roll:.

 

Du kunne vel ha gitt grunner på hvorfor i det minste, eller?

 

Det jeg har av "personlig" erfaring med mac, generellt, er hvor håpløst ustabilt programvare er på de. På skola var det mac på media labben, og det var hele tia den berømte badeballen, eller ingenting, eller bare lukker uten å si ifra... det var jo satt opp av IT avdelinga, og enda er det ustabilt, noen værre enn andre.

 

kompis av meg nå har fått seg ny jobb og med den fått med en macbook pro, og han også sliter med adobe pakken når han skal jobbe...

 

det jeg bare sier, er at "alt skal være så jævla enkelt" på mac, men altså, når jeg har nyinstallert windows på min pc, så funker alt jeg legger inn de "store" programmene på pc'n, adobe pakken, autodesk maya, osv... de "store" funker hele tia...

 

hadde en i klassen som sverga til mac og han sa bare at "det er slik man må regne med" for han viste egentlig ikke noe fornuftig svar på det, og hans macbook pro hade samme sykdommene.

 

 

just my 2 cents

Vel jeg kan ikke avkrefte noe på hva du sier siden jeg ikke har testet Mac OS X nok, så har ikke erfaring nok med OS'et enda.

 

Men så har jeg jo lagt inn Windows 7 på min MacBook Air da, så her funker ALT meget bra så langt.

Lenke til kommentar

Vel jeg kan ikke avkrefte noe på hva du sier siden jeg ikke har testet Mac OS X nok, så har ikke erfaring nok med OS'et enda.

 

Men så har jeg jo lagt inn Windows 7 på min MacBook Air da, så her funker ALT meget bra så langt.

 

 

Ja, sant skal sies, det var os X på de maskinene, har selv ingen erfaring med hvordan ting er med microsoft produkt på de. men nå er det jo strengt talt en PC under plastikken, så er vel kanskje noe av grunnen til at det funker bedre på windows enn os X? *jada, trolla litt der :p*

Endret av Hårek
Fjernet unødig sitering
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann igjen. Beklager for at jeg ikke har holdt denne posten mere aktivt i det siste. Har vært aaaaaaaaaaalt for my opptatt med RL og det der så. Men nok om det.

 

Jeg har 2 spørsmål da.

 

1. Er det noen som vet om det er mulig å overklokke CPU'en på de nye 2010 modellene av MacBook Air?

 

Jeg har overklokket skjermkortet litt da, så det er no greit. Men har ikke funnet ut enda på hvordan man kan overklokke CPU'en, om det er mulig i det hele tatt.

 

2. Ta for deg spesifikasjonene på den minste versjonen av 11.6 tommeren av MacBook Air med Intel Core 2 Duo CPU på 1.4 GHz, 2 GB RAM og Geforce 320M GPU og så ser dere på denne maskinen her, som da har en Intel Core i3-350M-prosessor på 2.26 GHz, 4 GB RAM og en Geforce 310M GPU.

 

Nå vet jeg at en Intel Core i3-350M-prosessor på 2.26 GHz vil ta kaka på en Intel Core 2 Duo i ytelse. Men det jeg ser er at Geforce 320M er en del bedre enn Geforce 310M. Grunnen til det er fordi Geforce 310M har 16 shader cores mot 48 shader cores som Geforce 320M har. Nå vet jeg at Geforce 310M har dedikert minne (512 MB) mot Geforce 320M som bruker minne i fra RAM'en din (256 MB). Så er ikke sikker på hva som er best der.

 

Her er spesifiksjonene til GeForce 310M. Og her er spesifikasjonene til GeForce 320M.

 

Så hvilken av de 2 maskinene tror dere egentlig ville ha hatt best ytelse i Battlefield Bad Company 2 på samme grafikk instillinger og med 1366x768 i oppløsning på begge maskinene?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde vært kjekt å kunne få svar på dette som jeg spurte om i posten over meg :D

 

Jeg har et annet spørsmål også med det samme. Når jeg prøver å skifte ut hovedbildet av MacBook Air'en til et annet bilde av laptop'en, så får jeg denne beskjeden: Du må skrive inn en post.

Jøss, hva i alle dager betyr nå dette?

 

Jeg har prøvd å skrive noe mere inn i hovedposten og har prøvd å skrive en ny post som denne uten at jeg får lov til å forandre på hovedposten min.

EDIT: Har nå fikset dette problemet med at jeg ikke kunne endre min første post.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Skiftet ut hovedbildet i min første post og satt inn noen nye bilder under spoileren. Samtidig som jeg fjernet 2 bilder som var der fra før av.

 

1. Er det noen som vet om det er mulig å overklokke CPU'en på de nye 2010 modellene av MacBook Air?

 

Jeg har overklokket skjermkortet litt da, så det er no greit. Men har ikke funnet ut enda på hvordan man kan overklokke CPU'en, om det er mulig i det hele tatt.

 

2. Ta for deg spesifikasjonene på den minste versjonen av 11.6 tommeren av MacBook Air med Intel Core 2 Duo CPU på 1.4 GHz, 2 GB RAM og Geforce 320M GPU og så ser dere på denne maskinen her, som da har en Intel Core i3-350M-prosessor på 2.26 GHz, 4 GB RAM og en Geforce 310M GPU.

 

Nå vet jeg at en Intel Core i3-350M-prosessor på 2.26 GHz vil ta kaka på en Intel Core 2 Duo i ytelse. Men det jeg ser er at Geforce 320M er en del bedre enn Geforce 310M. Grunnen til det er fordi Geforce 310M har 16 shader cores mot 48 shader cores som Geforce 320M har. Nå vet jeg at Geforce 310M har dedikert minne (512 MB) mot Geforce 320M som bruker minne i fra RAM'en din (256 MB). Så er ikke sikker på hva som er best der.

 

Her er spesifiksjonene til GeForce 310M. Og her er spesifikasjonene til GeForce 320M.

 

Så hvilken av de 2 maskinene tror dere egentlig ville ha hatt best ytelse i Battlefield Bad Company 2 på samme grafikk instillinger og med 1366x768 i oppløsning på begge maskinene?

Må spørre enda en gang om det er noen som vet svaret på disse spørsmålene?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

heh, syntes det blir litt rart å snakke om OC på en MBA, da tror jeg man virkelig ikke har forstått hva MBA'en skal brukes til, men men.

 

Du kan ikke skifte ssd kapasitet på MBA'en nei, da ssd'en ligger direkte på hovedkortet. Noe som gjør det vanskelig å skifte ssd. Litt synd, for de toshiba ssd'en i MBA er ikke akkurat lynrask sammenlignet med mange andre ssder.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...