Gå til innhold

Oppgradere til D90 nå?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg håper på noen velmente innspill fra dere, jeg klarer rett og slett ikke bestemme meg for hva jeg skal gjøre..

Situasjonen er som følger:

Jeg har Nikon D60 som jeg er veldig glad i, men det er ikke helt perfekt. Det jeg savner mest er nedblendingsknapp, å se ISO-instilling uten å se på displayet og fokusmotor. Jeg bruker mest 50mm f/1,8 med manuell fokus og 35mm f1,8 med autofokus. Skulle gjerne hatt autofokus på 50mm'en (jeg tar mye bilder av folk som ikke står stille, hehe). Jeg kan selvsagt kjøpe AFS 50mm f/1,4, men det koster tre lapper og løser bare ett av problemene. Så alternativet er å kjøpe D90, som jeg har siklet på lenge. Ryktene går jo på at D90 blir erstattet i nær framtid, og i følge prisguiden er det tomt på lager hos flere og flere forhandlere, og det kan jo ha en sammenheng. Så det ser ut som det haster om jeg skal ha en ny D90. Men så kommer tvilen sigende..er det "lurt" å kjøpe et så gammel kamera? Bortsett fra å løse problemene mine, vil jeg merke noe særlig forskjell på bildekvalitet? Alternativet er egentlig å vente til det kommer D90 med fornuftig pris på bruktmarkedet, eller erstatteren kommer ned på prisnivået som D90 er nå, og jeg mistenker at begge deler kommer til å ta tid.

 

Alle innspill mottas med stor takk!!

 

Hilsen

Gunnar

 

PS: Video er ikke viktig for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde same problem som deg for nokre månader sida: D60 strakk ikkje til. Eg kjøpte meg D90 og har ikkje angra eit sekund. du merke ganske fort grensene til D60, og D90 er ei finfin erstatning.

- Betre ergonomi

- Lettare å stilla inn, har f.eks. to hjul.

- Betre ISO-eigenskaper

- AF-motor

- Mini-skjerm, meget praktisk

 

Vente du til "D95" kjem ut kan du mest synleg få D90 for ein slikk og ingenting, brukt.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg håper på noen velmente innspill fra dere, jeg klarer rett og slett ikke bestemme meg for hva jeg skal gjøre..

Situasjonen er som følger:

Jeg har Nikon D60 som jeg er veldig glad i, men det er ikke helt perfekt. Det jeg savner mest er nedblendingsknapp, å se ISO-instilling uten å se på displayet og fokusmotor. Jeg bruker mest 50mm f/1,8 med manuell fokus og 35mm f1,8 med autofokus. Skulle gjerne hatt autofokus på 50mm'en (jeg tar mye bilder av folk som ikke står stille, hehe). Jeg kan selvsagt kjøpe AFS 50mm f/1,4, men det koster tre lapper og løser bare ett av problemene. Så alternativet er å kjøpe D90, som jeg har siklet på lenge. Ryktene går jo på at D90 blir erstattet i nær framtid, og i følge prisguiden er det tomt på lager hos flere og flere forhandlere, og det kan jo ha en sammenheng. Så det ser ut som det haster om jeg skal ha en ny D90. Men så kommer tvilen sigende..er det "lurt" å kjøpe et så gammel kamera? Bortsett fra å løse problemene mine, vil jeg merke noe særlig forskjell på bildekvalitet? Alternativet er egentlig å vente til det kommer D90 med fornuftig pris på bruktmarkedet, eller erstatteren kommer ned på prisnivået som D90 er nå, og jeg mistenker at begge deler kommer til å ta tid.

 

Alle innspill mottas med stor takk!!

 

Hilsen

Gunnar

 

PS: Video er ikke viktig for meg.

 

Siden du har kamera og dermed får tatt bilder i mellomtiden, vil min anbefaling være å avvente lanseringen av D90s etterkommer. Denne er forventet i september.

 

Når denne er lansert, har du valget mellom denne nye modellen eller å plukke opp en rimelig brukt D90. Jeg ville imidlertid ikke forventet noe dramatisk prisfall på brukte D90 siden etterfølgeren forventes å bli vesentlig dyrere enn D90.

Lenke til kommentar

Du kan alltids vente og vente, og den vil bli billigere, men jeg tror neppe vi ser noe drastisk prisfall etter at D95 blir lansert. Det er et kamera i mellomsjiktet uansett. og forbedringene er marginale etter hva jeg har sett.

 

EDIT : etter å ha lest litt på Nikonrumors så må jeg moderere meg selv her. Ser ut til å bli en ganske omfattende oppgradering med magnesiumkropp, 1080HD-filming, forbedret ISO, 6-8fps, 39 AF-punkter, 16MP

Endret av d0ppler
Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Tanken min er at D90 er omtrent et så godt kamera som jeg trenger, og vil være det i overskuelig framtid (dvs. et par-tre år). En nyere modell vil bli dyrere og som siste taler er inne på er forbedringene ikke allverdens (i følge ryktene). Jeg tror jeg sitter på gjerdet noen dager til, og så bli det vel å trekke lodd... ;)

 

Forøvrig synes D90 å være nesten umulig å oppdrive brukt...kan vel tyde på at folk er fornøyde :)

Endret av elgoxe
Lenke til kommentar

Det første du skal gjøre med din D90 er å sette den opp slik at tommelhjulet styrer ISO når du er i blenderprioritet og pekefingerhjulet styrer ISO når du er på lukkerprioritet. Nå trenger du ikke lengre holde ISO-knappen nede (med mindre du skyter i manuell).

 

Husker ikke akkurat hvor du setter dette, men ett sted i menyen :p

 

Ellers kan jeg nevne at du kan lage din egen tilpassede meny hvor du legger de tingene du benytter deg av mest, slik at du lett når disse. Jeg bruker denne MYE.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gled deg. :)

 

Gleder meg veldig!

 

Det første du skal gjøre med din D90 er å sette den opp slik at tommelhjulet styrer ISO når du er i blenderprioritet og pekefingerhjulet styrer ISO når du er på lukkerprioritet. Nå trenger du ikke lengre holde ISO-knappen nede (med mindre du skyter i manuell).

 

Husker ikke akkurat hvor du setter dette, men ett sted i menyen :p

 

Ellers kan jeg nevne at du kan lage din egen tilpassede meny hvor du legger de tingene du benytter deg av mest, slik at du lett når disse. Jeg bruker denne MYE.

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar

Det første du skal gjøre med din D90 er å sette den opp slik at tommelhjulet styrer ISO når du er i blenderprioritet og pekefingerhjulet styrer ISO når du er på lukkerprioritet. Nå trenger du ikke lengre holde ISO-knappen nede (med mindre du skyter i manuell).

 

Husker ikke akkurat hvor du setter dette, men ett sted i menyen :p

 

Ellers kan jeg nevne at du kan lage din egen tilpassede meny hvor du legger de tingene du benytter deg av mest, slik at du lett når disse. Jeg bruker denne MYE.

Meget lurt, eg og gjer dette og det spare meg mykje tid.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått D90 i mine klamme hender, takket være kjapp levering fra JP og at Posten ikke surra nevneverdig.

 

Jeg har bare fått tatt noen bilder i dårlig lys på kjøkkenet og ut vinduet, men det er nok til at jeg skjønner at dette burde jeg kjøpt for lenge siden. Så teit kan man være :p

Lenke til kommentar

Gratulerer så mye! Du vil merke en del forskjell fra din D60, spesielt det med tilgjengeligheten av fysiske knapper rundt på huset, og muligens 1 stopp bedre på ISO'en.

 

En annen vesentlig forbedring er jo selve skjermen, som er helt av et helt annet kaliber enn den som er på D60.

 

D90 har samme skjerm som D700 og D3s/x.

Lenke til kommentar

Det første du skal gjøre med din D90 er å sette den opp slik at tommelhjulet styrer ISO når du er i blenderprioritet og pekefingerhjulet styrer ISO når du er på lukkerprioritet. Nå trenger du ikke lengre holde ISO-knappen nede (med mindre du skyter i manuell).

 

Husker ikke akkurat hvor du setter dette, men ett sted i menyen :p

 

Ellers kan jeg nevne at du kan lage din egen tilpassede meny hvor du legger de tingene du benytter deg av mest, slik at du lett når disse. Jeg bruker denne MYE.

Omg, takk for tipset! Jeg har hatt D90 i snart to år nå. Jeg bruker nesten alltid blenderprioritet og må ofte justere ISO-settingen.

 

Her finner du settingen i menyen:

Custom setting menu -> d Shooting/display -> d3 ISO display and adjustment -> Show ISO/Easy ISO

 

Et annet tips er å justere opp Sharpening. Dette gjelder kun hvis du bruker JPEG rett fra kameraet. Min bror som driver mye med RAW-konvertering i Bibble sa at D90s JPEG-bilder er ganske bra justert.

Her finner du settingen i menyen:

Shooting menu -> Set Picture Control -> Standard (trykk høyre piltast) -> Sharpening

 

Default står den på 3. Den kan fint kjøres opp til 6.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...