Gå til innhold

Den potensielle Parkour-tråden


Anbefalte innlegg

Parkour er en disiplin det florerer mye feilinformasjon om. YouTubes brukere har vært en fantastisk kilde til dette, hvor video på video kalles for Parkour, uten at det egentlig er det.

 

Definisjon

Å definere Parkour kan være litt vanskelig, men kort fortalt handler det om å

, ved å forsere hindre en møter ved å f.eks hoppe, klatre, gå under eller løpe forbi. Trener du Parkour, vil du måtte trene styrke, spenst, balanse, utholdenhet og kroppskontroll - og mye mye mer.

 

Ofte blir Parkour og Freerunning ansett som synonymer, det er de ikke. Parkour handler om effektivitet, Freerunning om grasiøsitet. Freerunning inkorporerer turnteknikker som saltoer og mange forskjellige typer flips for å få det til å se tøffere ut. Parkour og Freerunning er to forskjellige stilarter, men med en grunnpakke som er felles for begge, hvor Parkour-utøveren perfeksjonerer sikkerhet, teknikk og mental styrke, mens Freerunneren får ting til å se "kulere" ut. Begge deler er fantastiske disipliner som krever mye av utøveren.

 

Her skal vi kun diskutere Parkour, Freerunning kan diskuteres her.

 

Hvordan starte?

Alle har forskjellig utgangspunkt, og dette må tas hensyn til. I Parkour konkurrerer du kun med deg selv, og skader du deg, så mister du uker og måneder med trening - så aldri overdriv.

 

Start gjerne med generell kondis og styrke, og noen av de grunnleggende teknikkene. Her er YouTube til stor hjelp, ettersom det også finnes mange opplæringsvideoer. Poenget er å trene gradvis, aldri gå langt over egen kapasitet - da blir en fort skadet.

 

Grunnleggende teknikker:

http://www.youtube.com/watch?v=igrSpbAaU0c

 

Styrketrening for Parkour:

http://www.youtube.com/watch?v=MGzepBg216M

 

Hvor trener man?

Her kommer Parkours styrke virkelig frem. Parkour handler om å takle hindre overalt, ikke bare i kontrollerte omgivelser. Dette betyr at du kan trene og forberede hvor som helst. I stua. På kontoret. I bakgata. I hagen. På lekeplassen (ofte fantastiske muligheter for trening i lekestativer). På vei til skole/jobb. Over alt!

 

Hva er poenget?

I ytterste konsekvens er poenget med Parkour å forberede seg selv og kroppen sin best mulig på alle utfordringer en møter i livet. Det er en disiplin som krever mye av deg som utøver, og som også gir mye igjen.

 

Naturligvis vil du også komme i mye bedre form, hvilket i alle tilfeller har positive effekter.

 

En svært god dokumentar om Parkour belyser poenget og mentaliteten bak Parkour bedre enn hva jeg kan gjøre - så vel bekomme:

http://www.youtube.com/watch?v=Poph6Jmc688

Endret av Samuro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har drivi med det litt smått, er ikke god eller noe og skulle gjerne trent mer. Sliter også litt med å finne gode plasser å trene. Bor ikke by, men derimot mye skog så det blir vanskeligere å finne steder som passer, samt at jeg ikke er så veldig glad i å klatre rundt om kring med masse folk rundt som det gjerne er på de gode plassene på dagen.

 

Skal nok få trent mer, bare jeg tar meg litt sammen i sommer og får trent litt basis styrke og balanse :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Benjamin, du kan for så vidt trene Parkour over alt. Skog er perfekt for klatring, rulling, hopping, styrketrening, balanse, herding+++, for ikke å nevne at i en skog er du stort sett alltid "alene" og kan trene uhemmet - men jeg skjønner poenget ditt, ettersom det for de fleste føles mer "riktig" å trene Parkour i en lekepark eller tilsvarende.

 

Forhåpentligvis kan denne videoen tjene som litt inspirasjon.

 

http://www.youtube.com/watch?v=542Hgwyyua0

 

Er bare viktig å huske at Parkour handler om å tilpasse seg miljøet rundt, og en kan i praksis ALLTID trene Parkour i en eller annen form.

Endret av Samuro
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Trente mye parkour før, bor på østlandet ved svenskegrensa, 1700 innbygere, ergo, kun skog :) Men du kan også sette opp hindere i hagen din, eller bruke verandaen, om du har.

 

En ting som jeg synes er viktig når du begynner, ikke drop høyere enn din egen kroppshøyde når du skal lære deg ordentlig rulle! Knærne skal være 90 grader, og du skal rulle diagonalt over ryggen. Ruller du ikke riktig slår det garantert hardt tilbake på deg en dag.

 

Gikk forsåvidt over til freerunning etter 2 år med parkour, og har nå begynt med tricking, hvor jeg hadde englevakt som ikke knakk nakken. Vær forsiktig! Du vet aldri når du har riktig uflaks!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Holder aktivt på med Parkour, og er en del av Parkour "gjengen" i Oslo, eller.. prøver..

Det du skriver med rulling er nesten rett..

Men at knærne "skal være 90 grader" er feil, forskning sier at det ikke har noe å si hvor langt kneet bøyer seg dersom man skal løfte noe, eller bruke det hardt.. for å si det sånn..

Så det at knærne må være i 90 grader har ikke noe å si, men som en tommelfingerregel, så sier man at knærne ikke bør gå over en 90 graders vinkel, for å mest effektivt få ut energien på, om man bøyer kneet mindre enn dette, er egentlig bedre.

Rulling i seg selv er ekstremt avansert, og man trenger tid og feilsøking før man finner en rull man kan bruke over alle overflater uansett uten å skade seg.

Generelt vil man gå over skulderen, ned til rompenballen på motsatt side av skulderen man begynte rullen med.

 

her er veldig gode tutorials på hvordan man kan utføre en rull, ikke bare rett, men også sikkert.

http://www.youtube.com/watch?v=RgPd29MlHpg

 

http://www.youtube.com/watch?v=y6I1J0zmE7U

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Damien Walters er råflink, men han er 100% en Freerunner ;)

 

Er det noen her på forumet som driver med Parkour? :)

Jeg drev, driver fortsatt sånn smått. Har begynt med kickboxing, og har begynt på videregående, så jeg har ikke så mye tid til å drive med Parkour for the time being. Pluss at det er vinter, men når sommeren kommer, da skal det bli andre boller. Håper vi kan få kontakt! Vi traceures må holde sammen her i Norge. Det er ikke så mange av oss. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...