Gå til innhold

OFFSHORE: Alternativ utdanning? Bore- og vedlikeholdsoperatør


illest

Anbefalte innlegg

Jeg er 22 år gammel og har nå vært ute i yrkeslivet hele tiden etter endt VGS og førstegangstjeneste. Var FRYKTELIG skolelei etter VGS, men nå har jeg virkelig lyst til å skaffe meg en god og sikker jobb som jeg trives med.

 

Dere er sikkert lei alt dette maset om at hvermansen skal komme seg ut på plattform, men dette er det eneste jeg har lyst til så da må jeg neste grave litt.

 

Uansett, jeg har aldri blitt enig med med selv hva jeg vil jobbe med, men nå har jeg lest og tenkt enormt mye på dette og funnet ut at jeg vil bli(iallefal prøve og se hvordan det er) bore- og vedlikeholdsoperatør på fast eller flytende plattform. Jeg liker fysisk arbeid, så da høres dette greit ut. Ingen vits å legge skjul på at lønna er fin heller.

 

Hvilke andre veier utenom videregående opplæring er det mulig å skaffe seg en utdannelse innen dette?

Jeg har søkt TIP på VGS i Stavanger, men det er vel ikke noe poeng i at jeg skal ta alle fag på nytt, så derfor lurte jeg på om det finnes en alternativ opplæring?

 

Har hørt mye om disse offshore-kursene, men er litt skeptisk til disse. Jeg tror ikke snarveier er det smarteste når det gjelder utdanning, men kanskje er det noen her inne som sitter på en annen oppfatning/erfaring ang. dette?

Kursene koster jo en god slump med penger, så det er kjedelig å betale dette hvis sjansene er 1/100 for at de faktisk skaffer meg en jobb ute på sjøen.

 

Båt er også et alternativ. Utenom at jeg trives i jobben så er det turnusordning som teller mest for meg, slik at jeg kan studere videre når jeg har fri.

Endret av illest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ærlig talt ikke. Har bare hørt om mange som har vurdert å ta disse kursene, men at det likevel ved bestått kurs skal være være relativt små sjanser for at kurset/kursene i seg selv kan skaffe deg jobb offshore..uten kontakter, that is.

 

Jeg har ingen relevant erfaring overhodet, så jeg starter på scratch. Har lest om noen som har begynt som "alt-mulig-mann" på dekk(redneck eller hva det nå kalles), for så å arbeide seg oppover på "stigen".

 

Det er kanskje kun skole som er det eneste fornuftige alternativet.

Hadde håpet noen med litt erfaring fra utdanning/kursing relatert offshoreindustrien kunne komme med litt tips og innspill til hvilken vei jeg burde gå.

Endret av illest
Lenke til kommentar

Enkelt og greit.

 

Skal du ha offshore jobb så må du ha et fagbrev innen elektro, automasjon, prosess,mekanisk catering eller liknende.

De fleste fagbrev/fagarbeidergrupper finnes offshore. Men ikke alle grupper er like store.

 

Fagarbeiderne dekker vel noe sånn som iallefall 95% av alle stillinger offshore.

Det er noen få ingeniører og kontorpersonale.

Og noen få dekksarbeidere/roughnecker ol som ikke har fagbrev.

Men selv blant de er det vanlig med mekaniske fagbrev nå.

 

 

Man har noen få stillinger innen feks drilling hvor man kan komme inn med relevant kursing og uten fagbrev. Typiske dekksarbeider og boredekks stillinger.

 

Beste sjangs for å komme inn i et oljeselskap eller drillingselskap er å reise for kontraktørene.

Få seg erfaring, og så søke seg videre.

 

Kontraktører som feks aibel, apply osv er den største gruppen arbeidere offshore.

Og den letteste måten å komme inn.

De har folk innen stort sett alle faggrupper.

 

Olje og drillingselskaper er den desidert vanskligste gruppen å komme inn på.

Selv med alle kurs og relevant praksis.

 

Nettopp pga at de har vanvittig mange søkere per stilling.

Og har luksusen av å kunne velge å vrake.

 

 

Til eksempel hadde Statoil i overkant av 5000 søkere når de lyste ut elektro og automasjonsstillinger i fjor...

 

Og det er ikke stort lettere å få jobb i drilling selskapene.

 

Det er nettopp pga de store søkertallene at det er vanskelig å få jobb.

 

 

Men istedenfor å mase her på forumene om hva som skal til for å få jobb.

 

Enten du vil jobbe innen drilling, i et oljeselskap eller hva det måtte være. :

 

Vi som svarer på forumene hær kan bare svare ut i fra våre erfaringer. Og hva vi vet basert på folk vi har snakket med. Evt hva vi har hørt.

Vi sitter ikke på fasiten for jobb offshore.

 

Fasiten er det de rekkruteringsansvarlige i de forskjellige selskapene som sitter på.

De vet hva de ser etter. Og hva som kreves for å få jobb.

 

SÅ RING TIL SELSKAPENE Å SPØR OM Å FÅ SNAKKE MED NOEN INNEN HR.

GJERNE DE SOM DRIVER MED REKRUTTERING!

 

OG SPØR DE HVA SOM VIL GJØRE DEG ATTRAKTIV FOR DEM.

HVA DE KREVER FOR AT EN KANDIDAT SKAL VÆRE AKTUELL.

HVA DU KAN GJØRE FOR Å GJØRE DEG SELV ATTRAKTIV FOR SELSKAPENE.?

 

De fleste vil bare synes det er bra med folk som viser initiativ. Og interesse.

Og kanskje, etter en hyggelig samtale.

Så husker de navnet ditt neste gang de trenger folk..

Lenke til kommentar

Da takker jeg ydmykt for et veldig flott svar Arteju.

 

Flott at du gidder tross det evige "tjene-masse-penger-offshore-med-masse-masse-fri" maset.

 

Har du lyst og ork til å forklare litt nærmere hva "drillingselskap" og "kontraktører" er for noe?

Endret av illest
Lenke til kommentar

Oljeselskap = selskapene som eiger oljeriggene.

Og som leier inn Drillingselskaper og kontraktører for å gjøre jobber.

Sekslaper som Statoil,Philips, BP,Shell,GDF osv.

 

 

Oljeservice = Omfatter firmaer som driver med tjenester oljesekslapene er avhengige av.

 

Og omfatter feks Drilling, wireline ol.

 

Drillingselskap = Selskap som oljeselskapene leier inn for å borre brønner.

Drillingselskapene har både egne rigger. Og de jobber ombord på oljeselskapene sine rigger, dersom det er en rigg utstyrt med boretårn.

Selskaper som Odfjell, transocean, seadrill osv.

 

Wireline/brønnoperasjoner = Selskaper som driver med brønnvedlikeold ol.

selskaper som feks deepwell,Haliburton, schlumberger ol.

 

 

Kontraktører = De som gjør de større jobbene på riggene.

Blir leid inn av oljeselskapene for å gjøre større modifikasjoner, nybygg av plattformer, vedlikeholdsavtaler ol.

Omfatter firmaer som dekker de aller fleste faggrupper.

Den desidert største gruppen arbeidere offshore går inn under kontraktørene.

Det er gjerne i denne delen av bransjen man begynner.

Får seg arbeids og sokkelerfaring.

Og søker seg deretter videre til oljeservice selskapene eller oljeselskapene.

Typiske selskaper som feks Aibel, Apply, Fabricom ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...