Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med usb. Windows 7


Anbefalte innlegg

Etter at det ble i installert windows 7 på en pc har det oppstått problemer med usb portene. Det går bare å bruke en usb enhet om gangen. Hvis jeg kobler til en usb harddisk, (med egen strømforsyning) så fungerer den. Når jeg så kobler til en minnepinne i tillegg, så kjenner ikke windows den igjen. En minnepinne alene går bra, men kobles det til en til, så blir ikke den riktig registrert. Kobler jeg på en minnepinne først, og deretter harddisken, så overtar harddisken, og minnepinnen vises som om den skulle være tom.

 

Mistenker at det kan være problem med strøm til usb portene. Det lyser ikke i diodene på minnepinnene når de kobles til. Det gjorde det alltid før. Har forsøkt med å fjerne hakene i enhetsbehandling der man kan hindre maskinen i å slå av enheten for å spare strøm, men det hjelper ikke. Dessuten er hakene tilbake igjen etter en restart.

 

Tideligere hadde jeg windows xp på maskinen, og da gikk det å kople minnepinner og hardisker til alle usb portene samtidig. Det er 7 porter i alt. Den nåværende windows 7 er en ren installasjon på en ny harddisk.

 

Er det noen som kan hjelpe meg å fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter at det ble i installert windows 7 på en pc har det oppstått problemer med usb portene. Det går bare å bruke en usb enhet om gangen. Hvis jeg kobler til en usb harddisk, (med egen strømforsyning) så fungerer den. Når jeg så kobler til en minnepinne i tillegg, så kjenner ikke windows den igjen. En minnepinne alene går bra, men kobles det til en til, så blir ikke den riktig registrert. Kobler jeg på en minnepinne først, og deretter harddisken, så overtar harddisken, og minnepinnen vises som om den skulle være tom.

 

Mistenker at det kan være problem med strøm til usb portene. Det lyser ikke i diodene på minnepinnene når de kobles til. Det gjorde det alltid før. Har forsøkt med å fjerne hakene i enhetsbehandling der man kan hindre maskinen i å slå av enheten for å spare strøm, men det hjelper ikke. Dessuten er hakene tilbake igjen etter en restart.

 

Tideligere hadde jeg windows xp på maskinen, og da gikk det å kople minnepinner og hardisker til alle usb portene samtidig. Det er 7 porter i alt. Den nåværende windows 7 er en ren installasjon på en ny harddisk.

 

Er det noen som kan hjelpe meg å fikse dette?

 

Er det ingen som skjønner seg på dette her?

Har funnet frem til noen flere opplysninger, men er ikke sikker på om de er relevante.

Kjørte et lite program som ligge i windows, "powercfg -energy"

Fikk da dette resultatet:

post-6569-1266516664_thumb.jpg

 

Jeg er ikke flink nok med pc til å forstå meg på dette, men kanskje det finnes noen flinke blandt dere som skjønner seg på dette, og som kan fortelle meg om dette er til hjelp for å løse usb problemene.

Lenke til kommentar
Tideligere hadde jeg windows xp på maskinen, og da gikk det å kople minnepinner og hardisker til alle usb portene samtidig. Det er 7 porter i alt. Den nåværende windows 7 er en ren installasjon på en ny harddisk.

Er det noen som kan hjelpe meg å fikse dette?

Har du installert chipset driver for hovedkortet, etter installasjon av win7?

Lenke til kommentar

Har du installert chipset driver for hovedkortet, etter installasjon av win7?

 

Jeg trodde det, men nå begynner jeg sannelig å lure. Har lastet ned driverfil fra Acer sin hjemmeside (infinst911autol.exe). Det jeg har gjordt med denne er å starte den, og klikke etterhvert som jeg blir bedt om det.

Til slutt får jeg denne meldingen: Installasjonsprogrammet har installert Intel Chipset Device programvaren på denne datamaskinen. Klikk avslutt for å fullføre installasjonsprosessen.

 

Jeg klikket avslutt, og ferdig med det. Så enkelt er det kanskje ikke?

 

Filversjonen jeg lastet ned er som følger:

* Version: 9.1.1.1025

* Target Chipset#: Intel® 5 Series/3400 Series Chipset

* Date: December 14 2009

 

Slik ser det ut når jeg sjekker det som er installert på maskinen:

post-6569-1266524683_thumb.jpg

Er usikker på om dette faktisk er det jeg trodde jeg hadde installert?

 

Ellers så har jeg vert i enhetsbehandling å "oppdatert" alle usb enheter. De hadde imidlertid allerede den beste driveren, fikk jeg beskjed om.

 

All hjelp tas ydmykt i mot, og med stor takk!

Lenke til kommentar

Har nå testet med å kjøre en Linux versjon fra cd. Da fungerte alt av usb. Har tilsammen 6 porter som alle ble tilkoblet. En hardisk med egen strømforsyning, og fem minnepinner. Alt fungerte samtidig. Lot så dette være tilkoblet da jeg startet opp windows. Når windows var oppe, kom denne boblen opp som forteller at enhetsdriverprogramvaren ikke ble installert. Alle de fem minnepinnene fikk tilnavnet unknown device

Usb harddisken virket imidlertid.

 

Jeg får altså bare brukt en usb enhet om gangen. Hvis for eksempel skriveren er tilkoblet og jeg putter inn noe annet i tillegg, så faller skriveren ut.

Har også installert windows på nytt helt fra bunnen av. Samme elendigheta.

 

Er det en bamhjertig person her som skjønner seg på dette, så vær så snill å fortell meg hva jeg nå bør forsøke. Alternativet er å gå tilbake til windows xp, men da må jeg nok gå i kroken å grine litt først. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...