Gå til innhold

Guide: Elektroner på avveie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt at få spredt lidt fakta om dette emne.

 

Men den med temperaturen holder ikke i praksis. Den relative støj er (hvis ikke jeg husker helt galt) proportional med kvadratroden på temperaturen I KELVIN (celcius temperatur+273).

Det vil sige at forskellen på støj ved fyrre graders varme (313K) og 20 graders frost (253K) kun er 11% (√313 / √253 ≈ 1.11)

 

Men hvis du var ond :dremel: ved dit kamera og frøs det ned til minus 100 eller minus 200 så ville du kunne reducere støjen substantielt. Og hvis du tilsvarende bagte det stakkels kamera i ovnen ved 350 grader, så ville du få 50% mere støj end ved frysepunktet...

 

Altså i praksis ikke nogen afhængighed af temperaturen ved normale driftstemperaturer.

 

:-)

Lenke til kommentar
Men den med temperaturen holder ikke i praksis. Den relative støj er (hvis ikke jeg husker helt galt) proportional med kvadratroden på temperaturen I KELVIN (celcius temperatur+273).

Det vil sige at forskellen på støj ved fyrre graders varme (313K) og 20 graders frost (253K) kun er 11% (√313 / √253 ≈ 1.11)

:

Altså i praksis ikke nogen afhængighed af temperaturen ved normale driftstemperaturer.

 

I praksis blir det varmere i og rundt sensoren når det tas bilder, så jeg tror ikke regnestykket ditt er nok til å utelukke en positiv effekt i -20ºC.

 

Fin artikkel, gleder meg til fortsettelsen. Selv om jeg vanligvis synes det er for mye pes rundt støy, så hender det jeg ønsker å redusere støy i et bilde, uten helt å føle at det er verdt det (innsats / endelig bildekvalitet). Regner med en god artikkel eller fler kan avhjelpe det noe.

Lenke til kommentar

Fin artikkel.

 

Hvis jeg ender opp med bilder som har for mye sjenerende støy, prøver jeg gjerne å konvertere bildet til svarthvitt for å se om det ser bedre ut. Fargestøy blir merkelig nok mindre sjenerende i svarthvitt ;) Samtidig kan man velge å ikke bruke den fargekanalen som har mest støy (funker ikke alltid, men det hender) eller velge å framheve støyen for å se om det blir spennende.

Lenke til kommentar
I praksis blir det varmere i og rundt sensoren når det tas bilder, så jeg tror ikke regnestykket ditt er nok til å utelukke en positiv effekt i -20ºC.
Vist er der en positiv effekt. Men under normale omstændigheder er den bare så lille at det næppe kan ses.

 

Lad os være pessimister og ekstremt antage at sensor bliver 70 grader varm, versus 30 graders frost. Det giver en reduktion på 16% (√243 / √343 ≈ 0.84)

 

Du kan jo prøve at lave et eksperiment som følger

* med samme motiv og belysning, og kamera på stativ, skyd kontinuært, så længe du har plads/batteri. Lad evt. en fotolampe 'bage' ned mod kamerahuset også.... varmere bliver sensor næppe!

* Sammenlign derefter de første og de sidste billeder, og så se hvor meget mere støj du kan finde på de sidste. Der vil utvivlsomt være forskel, men jeg tvivler på at det er noget af væsentlig betydning.

 

...Men indrømmet jeg har ikke prøvet det i praksis... :blush:

Lenke til kommentar
I praksis blir det varmere i og rundt sensoren når det tas bilder, så jeg tror ikke regnestykket ditt er nok til å utelukke en positiv effekt i -20ºC.
Vist er der en positiv effekt. Men under normale omstændigheder er den bare så lille at det næppe kan ses.

 

Lad os være pessimister og ekstremt antage at sensor bliver 70 grader varm, versus 30 graders frost. Det giver en reduktion på 16% (√243 / √343 ≈ 0.84)

10% er ofte ikke ubetydelig, så magefølelsen sier at vi er på vei mot noe som kan gi merkbar effekt.

Spørsmålet er hvordan en (eller seksten) hundredels endret støy ser ut i ulike deler av bidet. :hmm:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...