Gå til innhold

Test: 2x20 og 1x18


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden mange ser på disse kameraene som "bridge", dvs. "mellomting" mellom kompakt og speilrefleks, så syns jeg dere skulle ha spandert en sammenligning med en "entry level" dslr utstyrt med f.eks en Tamron 18-270 VC (eller en "original" 18-200). Det hadde vært en relevant sammenligning.

 

Dere gjorde vel noe lignende ved forrige superzoomkorsvei?

Lenke til kommentar
Siden mange ser på disse kameraene som "bridge", dvs. "mellomting" mellom kompakt og speilrefleks, så syns jeg dere skulle ha spandert en sammenligning med en "entry level" dslr utstyrt med f.eks en Tamron 18-270 VC (eller en "original" 18-200). Det hadde vært en relevant sammenligning.

 

Dere gjorde vel noe lignende ved forrige superzoomkorsvei?

 

Jeg har etter hvert skrevet en del superzoomtester og jeg selv er på jakt etter et kamera som kan "ersatte" et systemkamera med en OK telezoom. Jeg antar at andre superzoomkjøpere også ønsker det, og prøver jevnlig å ta noen sammenligningsbilder for å se hvor mye du taper. Jeg har brukt flere objektiver, det enkleste å få til er en sammenligning med Canon 100-400 L siden jeg har et selv og det (foreløpig) dekker teleenden til alle superzoomer. Jeg har også brukt Canons 18-200 IS i en test, det var i GH1-testen og der hadde jeg også GH1 med 14-140, 45-200 og Canon SX1 IS. Konklusjonen så langt er at det er stor forskjell, og i denne testen hadde 8MP 30D med 100-400 ingen problemer med å gi mer detaljer enn alle superzoomene som jo har opp til 12MP. I et høykontrast motiv ville forskjellen sannysnligvis vært mindre for det virker som lav kontrast gjør at støyfjerningen "spiser" en del detaljer på kamerarer som gjør det relativt bra på oppløsningskartet.

 

Når det gjelder en sammenligning med Tamron 18-270 VC så er jeg enig at det er interessant, men det blir vel omfattende å gjøre en full test mot dette inne i en vanlig kameratest. Jeg hadde håpet å få til noe i sist sommer med SX1 IS mot 18-200 IS og 18-270 VC, men tiden strakk ikke til. En slik test står høyt på min ønskeliste så bare produsentene roer ned lanseringstempoet litt så kommer den nok.

 

 

Litt avsporing, men jeg ønsker at noen "skyter"(gjerne Ari-style med paintball) personen som designer SX-serien til Canon og klasker til personene som godkjenner det.

 

Bare se på Panasonic sitt kamera. Ser ut som et kamera - ikke et leketøy.

 

Som jeg også skrev i testen synes jeg Panasonic har gjort mye bra med sin design av FZ?8-kameraene. Men det er ikke bare utseende som teller. Både SX20 IS og HX1 føles (og ser) litt mer plastikkaktige ut enn FZ38, men takket være større grep sitter de også litt bedre i hånden, og etter å ha testet flere generasjoner fra både Sony, Canon og Panasonic har jeg ikke sett noe som tyder på at Panasonics modeller er mer (eller mindre) robuste enn Canons og Sonys.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...