Gå til innhold

Litteratur: Bokprosjekt, gi din tilbakemelding


Anbefalte innlegg

Jeg gjør et nytt forsøk på å poste et kapittel i et bokprosjekt, etter å ha fått slettet alle poster ca. 10 ganger pga lengde. Jeg har funnet ut at det går an å laste opp hele teksten i word. Det er mye bedre, for da får jeg med alle avsnitt.

 

Dette er et veldig seriøst prosjekt som jeg har holdt på med siden 2006, og jeg regner med å være ferdig om rundt to år. Jeg er litt nervøs for at noen skal stjele konsept eller ide til boka mi, det finnes nok av samvittighetsløse og intelligente mennesker som kunne tenkes å gjøre det. Løsningen blir da å poste kun et kapittel fra midten av boka. Slik blir iallefall plottet umulig å stjele. Dette er kapittel 9, som ikke er helt ferdig eller renskrevet enda. Men man får med seg helhetsbildet. Siden dette er en typisk guttebok, vil jeg gjerne at jenter også kommenterer :)

 

Situasjonen: Vi befinner oss i en stor by i oldtiden. En mektig mann har fått frigjort tre utlendinger fra fengsel gjennom sin innflytelse. Til gjengjeld må de tjene ham for en tid. Alt ligger til rette for en brutal ferd gjennom byens gater ved nattestider.

 

Fyr løs med alle tanker og betrakninger. Jeg er 27 år gammel, så ikke se på det som en skolestil. Les det heller som om det skulle være et utdrag fra en bok, og bedøm deretter!

 

Edit: Har fullført kapittelet. Kommer til å skrive om den siste delen av flukten gjennom byen, ellers er jeg fornøyd.

 

Kapittel_9_i_en_kommende_bok.doc

Endret av Sanjar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriv godt. Eg hadde diverre ikkje ork til å lese gjennom heile greia, men leste ein del. Ikkje det at det var kjedesamt eller noko sånt, men eg er berre litt opptatt med andre ting no.

Eg la merke til ein da/når - feil i byrjinga, og ein stad kvar det skulle stått "klare" i staden for "klar", av di det var to menneske det var snakk om.

Men veldig bra. Eg trur dette kunne selt.

 

Diverre er det veldig få som ein gong blant tek seg tid til å sjå innom dette forumet. Eg skulle ynskja at fleire hadde gjort det.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding! Feilene har blitt tatt til etteretning. Kan du gjøre meg en tjeneste og lese gjennom hele greia? Jeg trenger noen til å kommentere innholdet i teksten. Som du sier, så er det få som er innom dette stedet, selv om det skal være norges største forum.

 

Jeg er spesielt redd for at det skal være langtekkelig, klisjefullt, eller knølete skrevet.

Lenke til kommentar
Skyen av insekter som hadde lettet ved sammenstøtet, senket seg ivrig ned igjen. De ville fråtse til de motbydelige kroppene var fullstendig oppsvulmet

 

Legg på ein n på den ordet eg merka av. Den passer betre der.

 

Eg leste gjennom heile no. Dette her ville vore flott stoff i ein bok. Absolutt ikke kjedsamt eller noko sånt.

Nokre få da/når feil, nokre stader kunne det vore en "dem" eller "ham" istaden for "de" og "han", men du nytter objektivsformane (meg, deg, ham, dem, henne) veldig godt elles.

 

Dette gjelder ogso dei andre kapitlane du har sete ut.

 

Lykke til vidare! Eg håpar du får ferdig boka og får utgitt den!

:thumbup:

 

EDIT: Nei, overhovudet ikkje klisjeaktig, klønete eller langtrekkeleg.

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar

Takker for svar! Kapittelet er nå ferdigskrevet. Alt i alt er jeg fornøyd, men tenker å forberede biten der de flykter gjennom byen. Den scenen har svært stort potensiale. Byen Neruk er en setting der mange slags hendelser finner sted. Blir på en måte en egen verden, eller et mikrounivers. Bare ut av nysgjerrighet, hva slags bøker leser du ellers? Jeg har jo vist frem bokprosjektet til en del folk jeg kjenner, og det varierer veldig hva de syns om det. Noen liker det veldig godt, mens andre er knekkende likegyldige. Spørsmålet er om du er en fantasyfreak, eller leser historisk fiksjon som Simon Scarrow, Bernhard Cornwell, eller Conn Iggulden, eller noe helt annet for den del?

 

Som sagt, siden det er slikt et ambisisøst prosjekt kommer det til å ta en stund før jeg har et ferdig produkt, og i mellomtiden gjelder det å klare seg i den virkelige verden, hehe.

Lenke til kommentar

Jeg synes alt i alt at dette er bra selv om det er litt vanskelig å få et bilde av stedene de er på hvordan ser neruk ut soldat kneipa hovedpersonene henger i ? Kansje er dette beskrevet i beggynelsen hmm ellers så er det noen få ting jeg hang meg fast ved at disse typene bruker ord som ligge oppå en dame for å beskrive sex er litt rart og det ville jeg nok forandret språket ditt kan godt bli litt råere. Ellers virker det som spennende handling og rom for mye muligheter her, men dette finner du ut av. Jeg mener ikke å være kritisk, men jeg skriver selv og jeg mener det er bedre å høre folks mening enn bare dette er bra. For du skriver veldig bra faktisk lykke til videre og er det noe mer så følger jeg med på denne tråden :=)

Lenke til kommentar

Jeg skriver med openoffice. Grunnen til at det ikke er avsnitt er fordi teksten blir skviset sammen når jeg copy paster den til forumet. Er en ganske ny bruker her, og fant akkurat at det går an å laste opp filer. Jeg tar å laster opp en word fil med hele kapittelet istedet. Slik blir det mer leselig, og tilgjengelig til flest mulig.

 

Grinchen: Neruk har jeg beskrevet inngående før, i en av de åtte foregående kapittelene. Kort forklart er det en by i oldtiden omgitt av murer, med to store gater og en rekke hus bygd med tørket leire for vanlige folk. Hovedgata fører opp til kongens palass, og er omkranset med templer. Det er forbudt å selge varer der, og gata brukes kun til religiøse prosesjoner og militærparader. Kjøpmannsgata er en rett gate med handelsboder, barer, og butikker. Du kan kjøpe alt fra øl til småbarn der....Ellers er byen bygd opp uten noen plan, og gatene er så smale at man kan oftest røre husveggene på hver side om man strekker ut armene.

 

Men du har rett i at jeg ikke har beskrevet den kneipa. Det er et bra tips som jeg skal ta med meg. Jeg har vært litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Jeg vil for all del unngå at man skal tenke på den som et moderne utested, samtidig som det jo er et sted folk drikker. Jeg må gjøre mer research der.

 

Når det gjelder Bahram som skryter av sex, vil jeg unngå et moderne språk som "han hadde knulla masse babes." Det å ligge oppå kvinner er en beskrivelse jeg har stjålet delvis fra Bernhard Cornwell, som forteller om en fyr som har som eneste ambisjon i livet å ligge oppå magen til kvinner. Synes det er så enkelt å rett frem, man skjønner hva det dreier seg om, at det passer godt til en slags oldtid....Om du ser etter rått språk, les videre antar jeg...;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...