Gå til innhold

Analog Pentax diskusjonstråd - Alt om analoge Pentax-kamera


Anbefalte innlegg

Tenkte vi kunne ha ein dedikert diskusjonstråd for analoge Pentax-kamera, som diskusjonstråden over i dSLR-forumet. Det burde vel vera nok av analoge stabeisar i Pentax-leiren til å halda liv i ein sånn tråd, eller? :)

 

Eg begynner med eit lite spørsmål om objektiv (og eg vil berre ha objektive svar, ha ha!). No er jo dollaren lågare enn normalt, så det burde vera gunstig å kjøpa litt "stash" frå Amerika. Eg har snoka litt rundt på keh.com, og blant det eg har vurdert, er ein 500mm f/4.5 med skrufatning. Den er sjølsagt også forsynt med adapter til K-fatning. Det eg lurar på i forhold til linser med skrufatning, er om kameraet vil kunna henta noko informasjon om blendaropning frå linsa, eller om eg må "gjetta" kva lukkartid eg må ha til den blendaropningen eg har.

 

Til info har eg no ein ME Super, men den er defekt, så eg har tenkt å erstatta den med ein LX, som eg har sikla på lenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg begynner med eit lite spørsmål om objektiv (og eg vil berre ha objektive svar, ha ha!). No er jo dollaren lågare enn normalt, så det burde vera gunstig å kjøpa litt "stash" frå Amerika. Eg har snoka litt rundt på keh.com, og blant det eg har vurdert, er ein 500mm f/4.5 med skrufatning. Den er sjølsagt også forsynt med adapter til K-fatning. Det eg lurar på i forhold til linser med skrufatning, er om kameraet vil kunna henta noko informasjon om blendaropning frå linsa, eller om eg må "gjetta" kva lukkartid eg må ha til den blendaropningen eg har.

 

Til info har eg no ein ME Super, men den er defekt, så eg har tenkt å erstatta den med ein LX, som eg har sikla på lenge.

 

Jeg regner med at spørsmålet ditt relaterer seg til dSLR. Svaret er at du får nedblendet lysmåling. Dvs du setter blenderåpning på objektivet og så finner kamera lukkertid. Kamera vet ingenting om blender, men det trenger det jo ikke for å gjøre en lysmåling. Hvilken knapp du må trykke på for å gjøre en lysmåling tror jeg avhenger av kamera (jeg har Samsung GX-1L). Det å sette blender fra kamera kom med A-objektivene til Pentax og disse fungerer automatisk på nye dSLR.

 

Jeg valgte av denne grunn å kjøpe Super-A, samt A-objektiver, siden jeg da kan ha full kompabilitet (nesten) mellom gamle og nye objektiv/kamera. F.eks fungerer et moderne kitobjektiv fint på Super-A, men gir enorm vignettering, spesielt på vidvinkel. Eldre kamera enn A-serien kan ikke bruke moderne objektiv.

Lenke til kommentar

Slik eg har forstått dette, kan du bruke manuelle innstillingar og blendarprioritet med m42 skruobjektiv.

 

Ut frå kva eg har lest rundt forbi på det store vide Internett om Takumar m42 skruobjektiv, har eg kome fram til at kameraet ikkje veit noko om blendaropninga. Kameraet kan ikkje styre blendaren sjølv. Søkjaren vert mørkare når du vrir på blendarringen di mindre blendaropning du vel. Difor fokuserer ein ved største blendaropning før ein blendar ned og tek biletet.

 

Viss objektivet har ein auto/manuell-knapp, skal denne stå på manuell.

 

Det at objektivet faktisk vert blenda ned når du vrir på blendarringen gjer at du kan bruke blendarprioritet, sjølv om kameraet ikkje har snøring på kva blendar du har valt. Kameraet måler ljoset som kjem inn, og vel lukkar ut frå dette.

 

Med manuelle innstillingar kan du gjere som espenoen seier og "lytte til råd" frå ljosmålinga i kameraet og gjere dei innstillingane som passar. (På digitalt kan ein bruke grøn knapp eller AE-L-knapp, avhengig av modell)

 

Eg vil tru det er slik for andre m42-objektiv òg.

 

Med eit lite atterhald då eg ikkje fått testa dette sjølv enno, sidan eg framleis ventar på adapter.

 

Då får eg nytte høvet til å melde meg inn i Pentax-klubben. Eg er representert med eit ME Super i den analoge og *istDS i den digitale :) Eg ser meg sjølv som grønskolling innan fotografering. Eg kan teori, men ikkje det å sjå gode motiv o.l.

Lenke til kommentar
Det at objektivet faktisk vert blenda ned når du vrir på blendarringen gjer at du kan bruke blendarprioritet, sjølv om kameraet ikkje har snøring på kva blendar du har valt. Kameraet måler ljoset som kjem inn, og vel lukkar ut frå dette.

 

Med manuelle innstillingar kan du gjere som espenoen seier og "lytte til råd" frå ljosmålinga i kameraet og gjere dei innstillingane som passar. (På digitalt kan ein bruke grøn knapp eller AE-L-knapp, avhengig av modell)

 

Dette tror jeg ikke er helt riktig. Du får en slags blenderprioritet, men du må trykke på en knapp for å gjøre lysmålingen før du tar bilde (lukkertid blir stilt automatisk ved lysmåling). Det skjer ikke automatisk når du tar bildet. I hvert fall ikke på mitt kamera. Jeg tok en del feileksponerte bilder med K-adapter før jeg skjønte dette. Dette er faktisk grunnen til at jeg har gått over på A-objektiver. Slipper da å gjøre lysmåling manuelt. For meg ble dette for mye å holde styr på: Blende ned på objektivet (uten å se blender i søkeren), fokusere manuelt for så å huske på å gjøre en lysmåling før en tar bilde :)

Lenke til kommentar
Dette tror jeg ikke er helt riktig. Du får en slags blenderprioritet, men du må trykke på en knapp for å gjøre lysmålingen før du tar bilde (lukkertid blir stilt automatisk ved lysmåling).

Den "knappen" du trykkjer på er som regel utløysarknappen, så det burde ikkje vera noko problem. ;) Slik som eg forstår krita, så "trur" kameraet at du alltid har full blendaropning med eit M42-objektiv, slik at det uansett berre måler det lyset som kjem inn på sensoren og bestemmer lukkartid ut frå det. Når du blendar ned, så kjem det mindre lys inn på sensoren, og dermed går lukkartida opp. Einaste forskjelen du opplever, er at om du brukar manuelle innstillingar, så må du trykka utløysarknappen halvvegs ned for å få eit tips om kva lukkartid du skal velga. Køyrer du på auto (blendarprioritert sådan), så bestemmer kameraet lukkartida i det du trykkjer av.

 

Det fungerar sjølvsagt ikkje andre vegen, altså om du låser lukkartida, så får du ikkje automatisk stilt inn blendaropning. Ikkje ein gong med Program A. Men du får vel ein indikasjon i søkaren på om du får inn nok lys med den blendaropningen og lukkartida som du har valt, slik at du kan justera med blendarringen til det sluttar å blinka i søkaren for over- eller undereksponering.

Lenke til kommentar

Det er lenge siden jeg har fotografert med analog Pentax, men den 500mm du snakker om den kjenner jeg. Jeg har den nemlig med K-fatning.

 

På moderne kamera så fungerer lysmåling i utgangspunktet kun ved full åpning. Men det er altså i stand til å måle lys ved hjelp av Green Button. Grunnen til at det må brukes Green Button er at de moderne kameraene mangler Aperture Simulator (AS). For å være helt ærlig så har jeg ikke klart for meg hva AS egentlig gjør (jeg har noen vage idder, men de holder jeg for meg selv ;) ). Men Green Button blender altså ned, før lyset måles. Dette gir et semiautomatisk Av modus.

 

Så hvis det analoge kamerahuset har Green Button, så ville jeg nok fått det samme på et analogt hus. Med AS antar jeg at jeg ville fått ekte Av.

 

Desverre har jeg ikke oversikt over m42. Så hvor mye av dette du kan overføre vet jeg ikke. Men jeg mener at m42 gir mulighet for Av.

 

Du ble nok ikke så mye klokere av dette, mem du har kanskje fått noen hint om hva du bør undersøke.

 

Så til det jeg egentlig ville si noe om. Den 500mm er et interesant objektiv. Det er svintungt og klumpete, men eller en fryd å bruke sånn rent mekanisk. Det er en direkte viderutvikling av det objektivet du nevner, med samme optiske formel, med kun fire linseelementer. Oppløsningen er forbausende god, men det skorter litt på kontrast. Og så er det plaget av ymse former for abbersjon på digitalkamera. De avtar ved nedblending, men selv ved f:8 kan det tegne stygge reflekser i OOF-områder. Det siste skyldes nok mye sensoren som har en tendens til å forsterke nettopp slike problemer.

Lenke til kommentar
Den "knappen" du trykkjer på er som regel utløysarknappen, så det burde ikkje vera noko problem. ;) Slik som eg forstår krita, så "trur" kameraet at du alltid har full blendaropning med eit M42-objektiv, slik at det uansett berre måler det lyset som kjem inn på sensoren og bestemmer lukkartid ut frå det. Når du blendar ned, så kjem det mindre lys inn på sensoren, og dermed går lukkartida opp. Einaste forskjelen du opplever, er at om du brukar manuelle innstillingar, så må du trykka utløysarknappen halvvegs ned for å få eit tips om kva lukkartid du skal velga. Køyrer du på auto (blendarprioritert sådan), så bestemmer kameraet lukkartida i det du trykkjer av.

 

Det fungerar sjølvsagt ikkje andre vegen, altså om du låser lukkartida, så får du ikkje automatisk stilt inn blendaropning. Ikkje ein gong med Program A. Men du får vel ein indikasjon i søkaren på om du får inn nok lys med den blendaropningen og lukkartida som du har valt, slik at du kan justera med blendarringen til det sluttar å blinka i søkaren for over- eller undereksponering.

 

Har du dette utstyret, eller har du lest noe på nettet? Jeg har brukt K-adapter på min Samsung GX-1L, og nei du får ikke lysmåling ved å trykke på utløseren. Uansett hvilken modus du står i. Grunnen til at jeg referer til en 'knapp' og ikke spesifiserer er at det varierer fra hus til hus. I tillegg til dette må en kanskje slå på nedblendet lysmåling (stop-down metering) i menyen på kamera (jeg måtte dette på mitt). På mitt kamera tror jeg det er AE-Lock jeg trykker for å få lysmåling. Det er imidlertid lenge siden jeg har testet siden jeg ikke har m42 eller pre-A objektiver lengre.

 

Les gjerne her: http://kmp.bdimitrov.de/technology/summary/index.html

 

Og her: http://en.wikipedia.org/wiki/Pentax_K_moun...ed.22_KAF_mount

 

Merk fatningen er kalt 'crippled KAF' og 'crippled KAF2' (med og uten SDM) på dSLR.

 

Evt. kjøp et K-adapter samt m42 objektiv og prøv.

Lenke til kommentar
På moderne kamera så fungerer lysmåling i utgangspunktet kun ved full åpning. Men det er altså i stand til å måle lys ved hjelp av Green Button. Grunnen til at det må brukes Green Button er at de moderne kameraene mangler Aperture Simulator (AS). For å være helt ærlig så har jeg ikke klart for meg hva AS egentlig gjør (jeg har noen vage idder, men de holder jeg for meg selv ;) ). Men Green Button blender altså ned, før lyset måles. Dette gir et semiautomatisk Av modus.

 

Riktig. Grønn knapp brukes på K10D/K20D (K100D/K200D?). Poenget er at det er mer presist å måle lys på full åpning og så justere lukkertiden i henhold til valgt blenderåpning. Dette krever imidlertid at blenderen styres fra kamerahuset og det ble ikke mulig før A-serien. Hvorfor en må gjøre manuell lysmåling vet jeg ikke. Jeg tror at en i teorien kunne laget kamera slik at hvis det ikke fant blender så brukte den lysmåling uten korreksjon. Men dette er uansett ikke tilfelle.

Lenke til kommentar
Poenget er at det er mer presist å måle lys på full åpning og så justere lukkertiden i henhold til valgt blenderåpning.
Hvorfor er det mer presist?

 

Uten å være veldig kategorisk, lurer jeg på om dette stemmer. Måling med nedblenda objektiv måler den faktiske lysgjennomgangen i objektivet, mens en kalkulert nedblending gir mulige feilkilder.

Bla. så forutsetter det at f.eks fire trinns nedblending, faktisk er fire trinn, noe som ikke nødvendigvis alltid er tilfelle.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Har du dette utstyret, eller har du lest noe på nettet? Jeg har brukt K-adapter på min Samsung GX-1L, og nei du får ikke lysmåling ved å trykke på utløseren.

OK, beklagar den kanskje litt sarkastiske tonen, men eg snakkar altså om analoge kamera, som f.eks. min ME Super. Korleis digitale kamera fungerar på det området har eg eigentleg ikkje peiling på, men eg gjekk ut frå at det fungerte på same måten for nye som for gamle kamera.

 

Når eg trykkjer utløysarknappen halvvegs ned, lyser ei rekke med diodar opp inne i søkaren. Alt etter kva modus eg står i, så får eg forskjellig informasjon. På manuell modus får eg info om kva lukkartid eg har, og om kameraet vil overeksponera eller undereksponera med den lukkartida og blendaropningen eg har valt, og eg kan justera ein av delane eller begge.

 

På auto-modus får eg info om kva lukkartid kameraet har valt med den blendaropningen eg har valt. Skrur eg så på blendarringen, går lukkartida opp eller ned alt ettersom. På auto-modus kan eg velga å berre brenna av utan å sjekka lukkartida først, og kameraet vil velga lukkartid i ein fei. :)

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar
Det er lenge siden jeg har fotografert med analog Pentax, men den 500mm du snakker om den kjenner jeg. Jeg har den nemlig med K-fatning.

Det objektivet kunne eg ha tenkt meg å sjå litt på. Det kan vera greitt å ha ein ide om kva ein ser gjennom eit sånt objektiv før ein eventuelt går til innkjøp. Det er jo litt av ein penisforlengar, så ein må på ein måte "meina det" når ein kjøper ein sånn. :

Lenke til kommentar
Hvorfor er det mer presist?

 

Uten å være veldig kategorisk, lurer jeg på om dette stemmer. Måling med nedblenda objektiv måler den faktiske lysgjennomgangen i objektivet, mens en kalkulert nedblending gir mulige feilkilder.

Bla. så forutsetter det at f.eks fire trinns nedblending, faktisk er fire trinn, noe som ikke nødvendigvis alltid er tilfelle.

 

Det var vel jeg som var kategorisk :) Jeg vet ikke at det er sånn, men for meg gir det mening at jo mer lys lysmåleren får, dess mer presist kan den måle. Og korreksjonen er jo svært enkel: Halvering av blenderåpning-> dobling av lukkertid. Kalibrering av blenderlameller tror jeg er enklere en å lage en supersensitiv lysmåler. En praktisk test med mitt dSLR bekreftet forresten dette: Jeg målte først vidåpent og så nedblendet. Kamera undereksponerte mer og mer etter hvert som jeg blendet ned. Testet dette med 50 mm f/1.4 m42.

 

OK, beklagar den kanskje litt sarkastiske tonen, men eg snakkar altså om analoge kamera, som f.eks. min ME Super. Korleis digitale kamera fungerar på det området har eg eigentleg ikkje peiling på, men eg gjekk ut frå at det fungerte på same måten for nye som for gamle kamera.

 

Se der, ja. Jeg tok jo et forbehold om at du snakket om digitalt kamera uten at du korrigerte meg på det. Så da var vel ikke informasjonen min interessant :). Det er jo en analog tråd...

 

Du nevnte forresten at en ikke får lukkerprioritet på Program A, men det gjelder selvfølgelig ikke min super A :cool:

Lenke til kommentar
Min ME Super og en 50mm f/1.7 elller 28mm f/3.5 er trofaste følgesvenner, det har jeg med meg omtrent overalt om sommeren, på fester osv. Ikke så verdifullt, så det kan lett erstattes, lite og diskret og med "retro" utseende. Ville ikke byttet den med noe som helst. :)

 

Da er vi to! Jeg bruker mitt ME Super + 50/1.7 til akkurat det samme :D

 

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...