Gå til innhold

Erfaringer med IR konvertering?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å konvertere en gammel D70 til IR kamera. Life Pixel tilbyr å gjøre dette for $325. Da må jeg i så fall sende det over Atlanteren med alt det innebærer av fortolling osv. Alternativt kan de sende meg et IR sensor filter som jeg kan sette på selv (inkludert gode bruksanvisninger) til $180.

 

Følgende spørsmål melder seg:

- Hvilket filter anbefales? Jeg kan velge mellom 665 nm, 720 nm (tilsvarer Hoya R72/Wratten 89b) og 830 nm (tilsvarer Wratten 87c). Jeg kommer nok til å variere mellom farger og S/H, så 720 nm er kanskje det beste? Dette er også det billigste.

- Dersom jeg sender kameraet inn, må jeg betale moms av kostnaden?

- Et av problemene med å gjøre det selv er at jeg i dette tilfellet ikke får justert fokus. IR lys brytes anderledes i objektivene enn synlig lys - derfor kan det være nødvendig med en justering av fokus. Er det noen som har erfaringer rundt dette? Hvor stort fokusskift risikerer jeg? Er det mulig å justere fokus selv når jeg likevel har kamera-innmaten foran meg?

 

Setter stor pris på om noen har input til et eller flere av disse spørsmålene eller har generelle erfaringer å komme med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en gang i tiden sett en guide for selv å justere fokus på D70 - hvis du graver tilbake til mine første tråder om AF-testing av Sigma 30mm (sensommeren 2006), så kan det tenkes at du vil finne en link (om den ikke her råtnet).

 

Når det gjelder graden av fokusskifte, så er det ganske stort på objektiver som ikke er korrigert for IR (sånn ca. alle). Har ikke du en god gammel 105/2.5 på lager? Husker jeg rett, så har den ir-markeringer på fokusskalaen (rød strek) - 50/1.8 har det også, så kan du jo se hvor galt det blir.

Lenke til kommentar
[...] Da må jeg i så fall sende det over Atlanteren med alt det innebærer av fortolling osv. [...]

 

Følgende spørsmål melder seg:

-[...]

- Dersom jeg sender kameraet inn, må jeg betale moms av kostnaden?

[...]

Det er ikkje toll på anna enn næringsmiddel og tekstilar, så toll slepp du nok unna. MVA må du mest sannsynleg betala, men sjekk med Toll- og avgiftsdirektoratet, eventuelt kan du lesa deg opp her. Dei har bl.a. eit temahefte om gjeninnføring av varer etter bearbeiding/reparasjon.

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å gjøre konverteringen selv. Siden fokusskiftet varierer fra objektiv til objektiv, vil jeg foreløpig vente med gjøre noen justeringer her til jeg finner ut hvilke objektiver jeg kommer til å bruke mest. Av mine objektiver har jeg ifølge Bjørn Rørslett størst mulighet for å unngå "hot spots" med 50/1.8, 105/2.5 og 70-300 VR (!), men dette varierer visst litt fra eksemplar til eksemplar og fra kamera til kamera.

 

Da gjenstår det å finne ut hvilket filter jeg skal bestille. Jeg heller som nevnt mot den gyldne middelvei 720 nm siden jeg har lyst å bruke det til både fargebilder og S/H, men jeg skulle veldig gjerne hørt andre sine erfaringer rundt dette. Er det ingen som har prøvd et eller flere vanlige IR-filtre?

Lenke til kommentar

Hvis man bruker et internt filter som nevnt her så kan du ikke eksperimenter med forskjellige bølgelengder. Hvis du bruker et eksternt filter på objektivet så kan man velge det som passer best til motivet.

 

Fordelen med internt filter er at du kan bruke søkeren uten å måtte ta av filteret på objektivet så man må velge mellom fleksibilitet og praktiske hensyn.

 

For de som har tenkt å gjøre konverteringen selv så husk på at glasset foran sensoren påvirker fokusen så man må erstatte det glasset man tar ut med et annet med samme tykkelse og tetthet hvis man vil at fokus skal være upåvirket. Eller man kan variere for å kompensere litt for fokusvariasjoner ved forskjellige bølgelengder.

Lenke til kommentar
Hvis man bruker et internt filter som nevnt her så kan du ikke eksperimenter med forskjellige bølgelengder. Hvis du bruker et eksternt filter på objektivet så kan man velge det som passer best til motivet.

 

Fordelen med internt filter er at du kan bruke søkeren uten å måtte ta av filteret på objektivet så man må velge mellom fleksibilitet og praktiske hensyn.

Dette er jeg klar over, og jeg synes altså at fordelen med å kunne bruke kameraet normalt (søkeren kan brukes, lysmåling fungerer, autofokus fungerer med visse forbehold, normale lukkertider så man slipper å bruke stativ hele tiden) klart overveier fordelen med å kunne bytte filter. Men det betyr selvsagt at jeg helst må velge det beste filteret for min bruk første gangen. Og det er jo litt vanskelig når jeg har null erfaring med IR fotografering...

 

For de som har tenkt å gjøre konverteringen selv så husk på at glasset foran sensoren påvirker fokusen så man må erstatte det glasset man tar ut med et annet med samme tykkelse og tetthet hvis man vil at fokus skal være upåvirket. Eller man kan variere for å kompensere litt for fokusvariasjoner ved forskjellige bølgelengder.

Dette var jeg ikke klar over. Men vil ikke dette være av forsvinnende liten betydning når man sammenligner med fokusskiftet man får i objektivet?

Lenke til kommentar
Dette var jeg ikke klar over. Men vil ikke dette være av forsvinnende liten betydning når man sammenligner med fokusskiftet man får i objektivet?
Hvis man bare tar bilder i IR og uansett på korrigere for fokusfeil så er det neppe et problem. I synlig lys så vil man merke at fokusen bommer. Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Har planer om å få utført en slik konvertering selv, men jeg tenker da at jeg skal benytte meg av Serviceproffen i Oslo. Så om du har Canon, og ikke er helt bestemt på å gjøre det selv, kan du jo ta kontakt med de.

Takk for tipset, men jeg har bestemt meg for å gjøre inngrepet selv (dessuten er det snakk om en Nikon D70).

 

Etter litt korrespondanse med selgeren tok jeg tok sjansen på ebay-filteret. Det tar vel et par uker før jeg får det. Kommer tilbake med erfaringer og eksempelbilder når jeg kommer så langt.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg mottatt filteret fra Kina og gjennomført inngrepet. Men det er ingen suksesshistoriet så langt. Alt funker tilsynelatene fint, men problemet er at ingen bilder registreres på minnekortet lengre. Jeg er ganske sikker på at problemet skyldes dårlig kontakt mellom CCD-kortet og hovedkortet. Disse to kortene er forbundet med en "ribbon" kabel (vet ikke hva det heter på norsk) som jeg måtte fjerne under inngrepet. Jeg snakker om den oransje kabelen oppe til venstre på dette bildet.

 

Jeg skal gjøre et nytt forsøk på å feste denne kabelen skikkelig, men det er mulig jeg har skadet den mens jeg holdt på. I så fall må jeg prøve å få tak i en ny kabel, noen som vet om Nikon verksteder som kan tenkes å selge løse deler?

Lenke til kommentar

Jess, der fikk jeg det endelig til. Som antatt var det kabelen mellom de to kortene som var problemet, så etter å ha verifisert at kabelen var ok med et multimeter gjorde jeg et nytt forsøk på feste den ordentlig - og voilá.

 

Her er første forsøk, tatt med 50/1.8:

 

502143094_qiVa9-M.jpg

 

Her har jeg ikke justert fokus, dermed fikk jeg som forventet litt bakfokus (det er ikke så skarpt som du kunne vært siden det er håndholdt på 1/25 sek).

 

Gleder meg til å prøve videre i dagslys!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...